تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۲۰۸۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل محيط زيست خوزستان عنوان کرد:
نتايج مطالعات جديد سد گتوند به زودي اعلام مي شود
مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان از انجام مطالعات جديد درباره كيفيت آب شور مخزن سد گتوند خبر داد و گفت:اين نتايج به زودي اعلام مي شود.

تامین آب برای تالاب های خوزستان با مشکلات بسیاری مواجه است

احمدرضا لاهيجان زاده از انجام مطالعات جديد درباره كيفيت مخزن سد گتوند خبر داد و افزود: آناليز نمونه ها به كشورهاي آلمان، كانادا و استراليا ارسال شده و تحليل آن به زودي اعلام مي شود.

وي اضافه كرد: در اين مطالعات روي اثر انحلال املاح در مخزن سد گتوند و ايزوتوپ هاي نمك كارشده است و مي توان ميزان تاثيرگذاري نمك خروجي از اين سد روي رودخانه كارون را سنجيد.

آخرين مطالعات سد گتوند به سفارش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، توسط موسسه آب دانشگاه تهران انجام و نتايج آن پارسال اعلام شد.

در اين مطالعات حجم نمك ذخيره در مخزن سد بيش از هشت ميليون مترمكعب برآورد شده و چهار راهكار براي كاهش اثرات آن بر خوزستان پيشنهاد شده است.

سد گتوند عليا در شهرستان گتوند آخرين و بلندترين سد روي رودخانه كارون است كه به دليل جانمايي اشتباه روي يك معدن نمك ساخته شده است و اين معدن باعث شور شدن آب مخزن و به تبع آن رودخانه كارون شده است.

*زمين پزشكي به آبادان و دزفول مي رسد

لاهيجان زاده همچنين يكي از مهم ترين مطالعات زيست محيطي در سال هاي اخير را مطالعات زمين پزشكي خوزستان دانست و گفت: اين مطالعات در شهرستان اهواز و ماهشهر بيش از 80 درصد پيشرفت دارد و اميدورايم در سال جاري در آبادان و دزفول نيز آغاز شود.

وي با بيان اينكه مطالعات ارزشگذاري تالاب هاي استان در سال 94 به اتمام رسيد، اظهار كرد: مطالعه درباره وجود ماهي مهاجم تيلاپيا در آب هاي خوزستان نيز اسفند پارسال به اتمام رسيد.

لاهيجان زاده ادامه داد: بازنگري طرح جامع آلودگي هواي اهواز و بازنگري طرح جامع كاهش آلودگي رودخانه كارون نيز پارسال به اتمام رسيد.

وي گفت: بر اساس مطالعه طرح جامع كاهش آلودگي كارون اختصاص 87 هزار ميليارد ريال اعتبار ظرف پنج سال براي ساماندهي رودخانه كارون به تصويب رسيده و اين طرح در بودجه امسال و برنامه ششم توسعه رديف اعتباري گرفته است.

وي افزود: رديف اعتباري طرح مقابله با ريزگردها نيز در برنامه ششم توسعه پيش بيني شده است.

دبير كارگروه مقابله با آلودگي هواي استان با اشاره به انجام مطالعات شناسايي كانون هاي شكل گيري ريزگردها در سال 94 اضافه كرد: بر اساس اين مطالعات، منابع طبيعي استان با اعتبار 155 ميليارد ريال مالچ پاشي و نهالكاري را در سطح 9 هزار هكتار آغاز كرده است همچنين بيابان زدايي در حدود هشت هزار هكتار توسط قرارگاه خاتم نيز در حال انجام است.

*17 ميليارد ريال براي حفاظت محيط زيست خوزستان

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اينكه اعتبارات محيط زيست استان شامل دو بخش اعتبارات ملي و استاني است، اعتبار استاني مصوب اداره كل حفاظت محيط زيست در سال 94 را 40 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: حدود 17 ميليارد ريال از اين اعتبار محقق شده است.

وي گفت: در بخش اعتبارات ملي در سال هاي 91 و 92 به استثناي اعتبارات احياي درياچه اروميه، خوزستان بيشترين اعتبارات را دريافت كرده است كه در قالب احياي تالاب ها و مقابله با ريزگردها اختصاص يافت و در سال 94 نيز 25 ميليارد ريال در بخش عمراني از اعتبارات ملي سهم داشتيم.

لاهيجان زاده اين اعتبارات را براي حفاظت محيط زيست استان بسيار ناچيز دانست و اظهار كرد: سالانه بيش از پنج ميليارد ريال هزينه نگهداري 21 ايستگاه سنجش آلودگي هواي استان و 12 ميليارد ريال هزينه حقوق و دستمزد كاركنان اين اداره است.

وي تصريح كرد: يك ميليون هكتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد كه ماموريت محيط بانان، تامين پول بنزين و گشت هاي ساحلي هزينه هاي بالايي دارد به ويژه اينكه گشت محيط بانان در طول يك سال حدود سه برابر شده است.

به گفته وي، از سال 88 تا 93 ، 59 نفر از نيروهاي اداره كل محيط زيست استان بازنشسته شده يا منتقل شده و يا استعفا داده بودند و پارسال با همكاري سازمان مديريت توانستيم 80 نفر نيروي انساني استخدام كنيم و تعداد كاركنان به 250 نفر رسيده است.

لاهيجان زاده افزود: در سال 94 با سخت ترين شرايط كاري به ويژه از لحاظ منابع و اعتبارات و با محدوديت پرسنلي و تجهيزات مواجه بوديم با اين حال در برخي شاخص ها بيش از برنامه پيش بيني شده حركت كرديم به طوري كه در سال 94 جزو معدود استان هايي بوديم كه تمام يك هزار امتيازي كه براي نمره دهي ادارات استاني در نظر گرفته شد را در حوزه تخصصي كسب كرديم كه شامل حوزه هاي فعاليت محيط زيست انساني و طبيعي، پژوهش، آموزش و يگان حفاظت است.

*ميزباني 12 گوزن زرد جديد

لاهيجان زاده با تشريح عملكرد اين اداره كل در حوزه محيط زيست طبيعي اظهار كرد: طرح احياي حيات وحش از سال هاي 86 و 87 در تحت حفاظت محيط زيست كشور كه حيات وحش در آنها منقرض شده يا به شدت كاهش يافته بود آغاز شد كه همزمان طرح احيا و انتقال آهو در منطقه ديمه و گوزن زرد در پارك هاي ملي دز و كرخه خوزستان نيز شروع شد.

وي با اشاره به درگير شدن گوزن زرد با بيماري 'مياز' در سال 92 افزود: حدود 50 راس از گوزن ها در اين سال كه زمان زايمان آنها بود تلف شدند و حدود پنج راس باقي ماندند.

لاهيجان زاده اضافه كرد: هم اكنون شرايط 15 گوزن زرد موجود در اين سايت كرخه و حدود 30 راس گوزن زرد در سايت دز خوب است و از استان هاي ايلام و كرمانشاه نيز 14 راس گوزن به اين دو سايت منتقل كرديم.

به گفته وي به سايت دز در نتيجه سيلاب اخير خسارت بسيار وارد شده است اما هنوز مشاهده اي مبني بر تلف شدن گوزن ها نداشتيم.

وي همچنين از انتقال 12 راس گوزن از استان كهگيلويه به خوزستان در سال جاري خبر داد و گفت: در حاشيه كارون در شهرستان گتوند جنگل هاي بكر و بسيار باارزش با وسعت چهار هزار هكتار شناسايي شده كه مي تواند زيستگاه مناسبي براي اين گونه نادر باشد، به همين دليل ارتقاي اين منطقه به حفاظت شده در دستوركار است.

*خطر هنوز در كمين آهوهاي ميشداغ

مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان درباره آهوهاي منطقه حفاظت شده ميشداغ (مشداخ) نيز گفت: اين گونه تنها آهو در كشور است كه در زيستگاه خود به طور طبيعي زندگي مي كند اما اين گونه با تهديد اقليمي مواجه است و در زمان خشكسالي با توجه به خشك شدن چشمه ها و پوشش گياهي مراقبت ويژه اي مي طلبد؛ از سوي ديگر عبور يك كانال عريض آب (كانال پاي پل كرخه) از منطقه به تهديد جديدي تبديل شده و از خرداد پارسال آهوهايي كه براي نوشيدن آب از كانال مي رفتند در آن سقوط كرده و تلف مي شدند.

وي افزود: هم اكنون انتقال آب از كانال براي استخرهاي منطقه به طول 850 متر آغاز شده است.

به گفته وي، سازمان آب و برق براي صدور مجوز برداشت آب از كانال همكاري كرده اما 700 ميليون ريال اعتبار برعهده ماست.

لاهيجان زاده تاكيد كرد: سازمان هاي مردم نهاد زيست محيطي هم در زمينه اطلاع رساني و هم ورود به منطقه كمك كردند تا از بحراني كه اين آهوي كمياب را تهديد مي كرد خارج شديم و تلفات را به صفر رسانديم.

وي اضافه كرد: برنامه ريزي براي جلوگيري از تكرار تلفات آهو با تامين آب در حال انجام است اما ضروري است كه سازمان آب و برق حدود 15 كيلومتر از اين كانال را ديواركشي كند.

*توافقي براي احياي تالاب

لاهيجان زاده تاكيد كرد: در سال گذشته تصويب 'آبشار شوي' به عنوان اثر طبيعي ملي در حوزه محيط زيست طبيعي بسيار حائز اهميت بوده است.

وي احياي چهار تالاب مهم خوزستان را از مهم ترين برنامه هاي پارسال دانست و گفت: برنامه احياي تالاب هاي شادگان، هورالعظيم، بامدژ و ميانگران تدوين شده است.

اين مقام مسئول با اشاره به امضاي تفاهم نامه سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان آب و برق خوزستان در سال 94 اظهار كرد: اين تفاهم نامه دو محور اصلي دارد كه شامل تقويت سازمان هاي مردم نهاد بخصوص بومي هاي تالاب ها و احياي تالاب هاي استان است.

وي يكي از پروژه ها را تامين بخشي از حقابه تالاب شادگان از طريق انتقال آب از كارون عنوان كرد و افزود: اين طرح بيش از 80 درصد پيشرفت دارد كه در صورت تامين اعتباري در حدود 50 ميليارد ريال تا تابستان امسال به بهره برداري مي رسد.

لاهيجان زاده همچنين با اشاره به بارندگي در حوضه رودخانه كرخه اضافه كرد: با هماهنگي سازمان آب و برق فرصتي براي رهاسازي آب از سد كرخه كه اكنون ذخيره خوبي دارد، فراهم شده است.

وي با بيان اينكه دو هزار و 400 هكتار از حوضچه شماره 3 هورالعظيم آبگيري شده است، خاطرنشان كرد: ميزان آبي كه رهاسازي شده حدود 11 ميليون مترمكعب برآورد شده است.

به گفته وي، حوضچه هاي 4 و 5 هورالعظيم نيز از زهكش هاي كشاورزي منطقه كه شوري در حدود 10 هزار ميكروموس دارد در حال آبگيري است.

وي افزود: وزارت نفت براي لايروبي 13 آبراهه از رودخانه كرخه منتهي به تالاب اعلام آمادگي كرده است.

لاهيجان زاده تاكيد كرد: آبگيري 55 هزار هكتار از هورالعظيم (در حوضچه هاي يك، 2 و 3) به وسيله آب شيرين دائم براي احياي تالاب در برنامه است كه درصورت اين اتفاق در مجموع (با احتساب حوضچه هاي 4 و 5) مي توانيم به آبگيري 100 هزار هكتار از تالاب اميدوار باشيم.

خوزستان استاني با تنوع اقليمي كم نظير است. بيش از يك ميليون هكتار عرصه به عنوان مناطق حفاظت شده تحت مديريت اداره كل حفاظت محيط زيست است.

در بخش شمال استان محدوده زاگرس با مساحت 35 هزار هكتار و جنگل هاي بلوط ، بخش ميانه و جنوب كه به جلگه خوزستان معروف است و پنج رود بزرگ كشور در آن جاري است به همراه آخرين بازمانده جنگل هاي گرمسيري در حاشيه رودهاي كرخه و دز و كارون تا تالاب هاي با ارزش بين المللي شادگان و هورالعظيم و بامدژ و ميانگران و در نهايت زيستگاه هاي ويژه مصب رودها با خليج فارس و خوريات چندين اقليم را بوجود آورده كه به تناسب اين اقليم ها، وظايف ماموران محيط زيست و 'محيط بان ها' متنوع و متعدد و سخت تر است.

به اين مسائل بايد توفان هاي گرد و غبار و آلودگي هاي ناشي از فعاليت هاي كارخانه ها و صنعت در اين استان صنعتي را بايد اضافه كرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار