تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۱۲۰۸۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز خبر داد:
راه‌اندازی کارخانه تبدیل ضایعات کشتارگاه صنعتی اهواز
بخش صنایع جانبی کارخانه تبدیل ضایعات با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ای بالغ‌بر ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان در خرداد ماه امسال راه‌اندازی می‌شود
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز گفت: بخش صنایع جانبی کارخانه تبدیل ضایعات با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ای بالغ‌بر ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان در خرداد ماه امسال راه‌اندازی می‌شود.

البرز کریمی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: کشتارگاه‎ها به دو بخش طیور و دام تقسیم می‌شوند که کشتارگاه اهواز در بخش دام فعالیت می‌کند.

وی افزود: اهواز از آخرین شهرهایی بوده که کشتارگاهش سالیان سال به صورت سنتی اداره شده درحالی که در کشتارگاه‌های سنتی نظارت بر دام کم و دست‌های پشت پرده در این نوع کشتارگاه‌ها زیاد است.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز با بیان اینکه بعد از فراخوان شهرداری برای واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی و برگزاری چند مناقصه شرکت ما به عنوان بهره‌بردار پیروز مناقصه‌ها شد، بیان کرد: در ابتدای کار مشکلات زیادی پیش‌رو داشتیم، به دلیل تغییر حالت کشتارگاه از سنتی به صنعتی تعدادی از نیروها شغلشان را از دست می‌دادند.

وی گفت: مشکلات فنی یکی دیگر از مشکلات بود که بعد از برطرف و حل شدن مشکلات فنی و شروع به کار کشتارگاه صنعتی با مخالفت‌های دیگری مواجه شدیم.

کریمی با اشاره به اینکه در خردادماه 94 بخش دام سبک (کشتار گوسفند) و در شهریور ماه 94 بخش دام سنگین (کشتار گاو) راه‌اندازی شد، عنوان کرد: ایجاد کشتارگاه صنعتی به لحاظ بهداشتی کار بزرگ و ارزنده‌ای به شمار می‎رود.

وی با بیان اینکه این کشتارگاه به لحاظ فنی مشکلی ندارد، تصریح کرد: علی رقم تبلیغات مخرب برخی نسبت به جوابگو نبودن کشتارگاه از نظر فنی توانستیم در یک شیفت کاری کشتار 2700رأس دام سبک و 180رأس دام سنگین داشته باشیم.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز درباره میانگین کشتار دام در اهواز بیان کرد: کشتار 80 رأس دام سنگین و 1200رأس دام سبک میانگین کشتار دام در اهواز است.

وی با اشاره به اینکه کشتارگاه اهواز از بهترین کشتارگاه‌های کشور است، گفت: بخشی از نیروهای مازاد تعدیل شده کشتارگاه به نیروهای فضای سبز شهرداری ملحق شده و بیش از 220 نفر در بخش‌های مختلف کشتارگاه مشغول به کار شدند.

کریمی عنوان کرد: کشتارگاه اهواز در دو بخش بهره‌وری از دام و صنایع جانبی قرارداد دارد که در بخش صنایع جانبی کارخانه تبدیل ضایعات با 80 درصد پیشرفت فیزیکی و هزینه‌ای بالغ‌بر 1میلیارد و 500میلیون تومان در خرداد ماه امسال راه‌اندازی می‌شود که به عنوان یک گام بزرگ در جهت حفظ محیط زیست به شمار می‌رود.

وی افزود: در این کارخانه بیش از ده نفر به صورت مستقیم و بیش از 30 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز با اشاره به اینکه گرانی گوشت به عوارض کشتار ارتباطی ندارد، بیان کرد: به ازای هر رأس دام سبک 5 هزار تومان وهر رأس دام سنگین 75 هزار تومان عوارض دریافت می‌شود که بر اساس نرخ انجمن کشتارگاه‌های ایران کمترین قیمت در کل کشتارگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: یکی از مشکلات، فروش دام به صورت زنده در میادین شهر اهواز است که این مسئله امری غیر بهداشتی بوده و نیز دامپزشکی تلاش زیادی برای حل این مشکل و برخورد با عوامل این کار کرده است.

کریمی در ادامه عنوان کرد: درکشتارگاه اهواز این آمادگی وجود دارد که میادین عرضه دام کشتارگاه در اختیار افراد عرضه کننده دام زنده در سطح شهر قرار گیرد و در راستای همکاری با این افراد دو ماه نخست هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود.

وی افزود: فروش دام به صورت زنده کاری غیر قانونی و غیر بهداشتی است. روزانه بیش از 9 دامپزشک دام‌های موجود در کشتارگاه را از نظر بهداشتی بررسی می‌کنند و 10 تا 15 دام سبک و بیش از 50 جگر دام مشکوک به بیماری را ضبط می‌کنند.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز با بیان اینکه کشتار غیرمجاز در بیرون از کشتارگاه به هزینه‌های کشتار مرتبط نیست و به عواملی از جمله مشکوک بودن دام ربط دارد، بیان کرد: بر اساس قانون وقتی در شهر کشتارگاه صنعتی وجود دارد قصاب برای تهیه گوشت نباید به کشتارگاه سنتی رجوع کند.

وی افزود: برخی از قصابی‌ها از کشتارگاه ملاثانی گوشت تهیه می‌کنند که عمدتأ این گوشت به صورت غیر بهداشتی حمل می‌شود. اگر بر دست و پای دام کشته شده برچسب قرمز رنگ (برچسبی غیر قابل جعل)کشتارگاه صنعتی زده نشده باشد آن دام غیربهداشتی است.

کریمی با بیان اینکه اهواز به کشتارگاه دیگری نیاز ندارد، عنوان کرد: باتوجه به اینکه ما می‌توانیم نیاز شهر را برآورده کنیم اگر کشتارگاه دیگری ساخته شود باید بدانیم که مسئله دیگری در پس این موضوع است و علاوه بر این هردو کشتارگاه با شکست مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بسته بندی گوشت گرم و سرد به زودی در سطح فروشگاه‌های شهر عرضه می‌شود، تصریح کرد: بیش از 2.5 میلیارد تومان در بحث صنایع جانبی و تبدیلی هزینه کرده‌ایم که بعد از اتمام قرار داد جزو اموال شهرداری می‌شود.

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی اهواز بیان کرد: فاضلاب کشتارگاه به رودخانه متصل نیست و کشتارگاه تصفیه خانه دارد و در نتیجه رسوبات به صورت بهداشتی دفن می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار دام‌های ضبطی به دلیل تب برفکی افزایش یافته، گفت: در برخی از شهرها با هجوم برای فروش گوشت به دلیل خطر تب برفکی از قیمت گوشت کاسته شد ولی در اهواز اتحادیه این اجازه را نداد.

کریمی درباره کشتارگاه ملاثانی تصریح کرد: بر اساس آخرین نتایج دام پزشکی تحت عنوان کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها و با توجه به موجود بودن این مسئله در قرار داد کشتارگاه ملاثانی باید تعطیل شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار