تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۲۰۸۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خشکی تالاب‌ هورالعظیم و تشدید ریزگردها در پی سدسازی‌های غیرکارشناسانه
در منطقه خوزستان نیز در بالادست سدکرخه که خود ذخیره آب ندارد، دو سد دیگر یکی در حال مطالعه و دیگری نزدیک به افتتاح است، درحالی که در پایین دست سد کرخه تالاب هورالعظیم خشک و کانون تولید ریزگرد شده است
عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط‌زیست نسبت به افزایش سدسازی‌های غیرکارشناسانه در کشور انتقاد کرد و آنها را عامل خشکی تالاب‌ها و بروز ریزگردها دانست.

عباس پاپی‌زاده در توضیح تاثیر سدسازی بر افزایش سیلاب و تخریب محیط‌زیست کشور، گفت: سدسازی در مسیر سیلاب جهت کنترل ضروری است اما متاسفانه در کشور ما با افزایش سدسازی‌های غیرکارشناسانه تنها موجبات تخریب محیط‌زیست فراهم شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، افزود: در منطقه خوزستان نیز در بالادست سدکرخه که خود ذخیره آب ندارد، دو سد دیگر یکی در حال مطالعه و دیگری نزدیک به افتتاح است، درحالی که در پایین دست سد کرخه تالاب هورالعظیم خشک و کانون تولید ریزگرد شده است.

وی سدگتوند را یکی دیگر از عوامل تخریب محیط‌زیست استان خوزستان برشمرد وگفت: ساخت سدگتوند قطعا اشتباه بوده زیرا سد گتوند موجب قرار گرفتن کوه نمکی در سد شده، کوه نمکی که سبب افزایش شوری آب رودخانه کارون و غیرآشامیدنی شدن آب شهر اهواز شده است، در حقیقت خسارت سدگتوند به محیط زیست و سلامت انسانی به مراتب چندین برابر منفعت آن است.

پاپی زاده به یکی دیگر از سد‌های جنوبی کشور اشاره کرد وگفت: در پی سیلاب اخیر تنها حدود 3 میلیارد مترمکعب آب پشت سد کرخه جمهع شد در صورتی که سد برای 7 میلیارد مترمکعب احداث شده است، ساخت این سد با چنین حجمی در منطقه‌ای که به طور معمول بارش شدید هم امکان تامین حجم آب آن را ندارد ضرورتی نداشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: علاوه بر سدسازی‌های غیرکارشناسانه مدیریت نادرست سدها موجب افزایش سیلاب در برخی مناطق و تخریب محیط زیست پیرامون شده است.

وی با انتقاد از ارجحیت تولید برق در کشور، گفت: توجه صرف به تولید برق در حالی که سدسازی‌ها عامل تخریب محیط زیست شده‌اند، از اشتباهات مدیریتی است متاسفانه در منطقه جنوبی سدسازی‌های بسیار و غیرکارشناسانه موجب خشک شدن تالاب‌ها و بروز گرد و غبار شده‌اند.

پاپی‌زاده یادآور شد: سیلاب‌ اخیر در دزفول حق آبه طبیعی مردم و تالاب های غربی کشور بوده است، اما سدسازی، مردم منطقه و تالاب را از این حق آبه محروم کرده است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی محیط‌زیست تاکید کرد: سدسازی در مناطقی که آب شیرین دارد تا حدودی توجیه‌پذیر است اما در مناطق جنوبی که بارش‌ها کم و تالاب‌ها خشک شده، نابه‌جا و اشتباه است.
:
:
:
آخرین اخبار