تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۲۰۹۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیامدهای سیل خوزستان ادامه دارد؛
نگرانی کشاورزان خوزستان از پرداخت نشدن خسارت‌ها
بيشترين خسارت سيل خوزستان متوجه كشاورزان است، اغلب آنها نگران پرداخت خسارت زمینشان هستند در حالی که برخی مسئولان قول هایی به آنها داده اند
همراه با چند خبرنگار دیگر به سراغ مردم بخش شعیبیه و همچنین روستای «یزاب» رفته و وضعیت این روستا را بررسی کردیم. مردم در این روستا از حضور مسئولان راضی بودند ولی نسبت به ارائه خدمات رسانی در حد مطلوب رضایت نداشتند. این مردم حساسیت، بیم و ترس از پرداخت نشدن خسارت زمین های کشاورزی خود داشتند که چرا که آنها دارایی خود را به یکباره از دست داده اند.

انتقاد روستاييان از کم توجهی شرکت نیشکر امام خمینی

اهالی روستا اعلام کردند که برای ناهار و شام وعده های غذایی گرم به دست آنها می رسد ولی آنها بیشتر به خلاصی از این وضعیت و جبران خسارت های خود نیاز داشتند. لودرها و ماشین آلات سنگین بسیاری در روستاهای بخش شعیبیه از سوی اداره راه و شهرسازی استان خوزستان در حال کار کردن بودند ولی متاسفانه حجم تخریب ها آنقدر بالاست که این ماشین آلات تا چند روز آینده همچنان باید با جدیت فعال باشند.

بخشی از جاده ها به عمد برای تغییر مسیر سیلاب بریده شده و برخی دیگر نیز به وسیله سیلاب سنگین از بین رفته بودند. متاسفانه راه های مواصلاتی بسیاری از روستاها نیز به زیر آب رفته و امدادرسانی ها با قایق و یا به صورت هوایی از طریق بالگرد انجام می شد. یکی از نکات قابل تامل و حتی مورد اعتراض اهالی روستاها کم توجهی شرکت نیشکر امام خمینی بود و اهالی انتقادهای بسیاری را به این شرکت وارد کردند.

برخی مردمی که در ورودی روستاهای بخش شعیبیه اعلام می کردند کارشناس صندوق بیمه در روستاهای آنها حضور پیدا کرده است ولی این مامور به آنها گفته پرداخت خسارت را تنها برای کشاورزان دارای بیمه انجام خواهیم داد.

تلاش برای پرداخت خسارت به کشاورزان فاقد بیمه

کیخسرو چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در این خصوص می گوید: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در آخرین سفر خود به خوزستان اعلام کرده که برای پرداخت خسارت به کشاورزان فاقد بیمه نیز تلاش هایی خواهند کرد.

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی خوزستان که در بخش شعیبیه حضور داشت نیز می گوید: رودخانه دز از حاشیه این منطقه عبور می کند و طغیان این رودخانه باعث شد که این منطقه نسبتا هموار با ارتفاع سطح پایین نسبت به رودخانه پر از سیلاب شود.

یوسفی ادامه می دهد: متاسفانه منطقه زیر آب رفته و جاده های آن با زیرآب رفتن، خسارت های بسیاری دیدند. برآورد اولیه خسارت وارد شده به جاده های خوزستان، تاسیسات پل ها و همچنین ابنیه بر اثر سیلاب ۱۸۷ میلیارد تومان است.

وی عنوان می کند: به منظور تامین امنیت تردد مردم خیلی تلاش کردیم و مسیرهایی که لازم بود را هم مسدود کردیم. همچنین سیل بندهای مورد نیاز را تا حد امکان احداث کردیم.

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی خوزستان بیان می کند: یک کار بسیار سنگین را انجام و به صورت شبانه روزی فعالیت کردیم. حجم سیلاب بی سابقه و میزان خسارت هم بسیار بالا است. با بسیج امکانات و استفاده از ظرفیت های استان پشتیبانی های لازم را داشتیم تا خسارت ها به حداقل برسد.

یوسفی می گوید: خوشبختانه یکی از دستاوردهای مهمی که بعد از تلاش های شبانه روزی خود داشتیم این است که سیلابی با این حجم بالا، تلفات جانی در راه ها نداشته است.

وی یادآور می شود: اطلاع رسانی به موقع صورت گرفته و اکیپ های اداره راهداری به موقع حضور داشتند. البته کاربران جاده ای خیلی همکاری داشته و یک سری مشکلات اولیه و تردد برای کاربران ایجاد شد که با جدیت آنها را پیگیری کرده و عمدتا هم رفع شده و تنها بخشی از آن باقی مانده است.

رئیس اداره راهداری راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به بالا بودن حجم خرابی های ناشی از سیلاب اضافه می کند: یک سری تعمیرات اساسی نیاز داریم که به اعلام خسارات و تامین اعتبارات در آینده موکول می شود. به هر حال توقعات باید در کنار امکانات دیده شوند و اگر به موقع مسئولان و مردم وارد نمی شدند، حتما خسارات جانی هم داشتیم.

موسی حریج محمدیان کشاورز اهل روستای سری دو بخش شعیبیه اظهار می کند: ۲۸ هکتار از زمین های کشاورزی خودم و همه زمین های کشاورزی روستا به زیر آب رفته است. مسئولان مختلف از جمله فرماندار، بخشدار، اداره راه و هلال احمر حضور پیدا کرده و کمک می کنند.

شورای روستا سهمیه ارسالی برای اهالی را به خانه خود می برند

علوان حربی یکی دیگر از روستاییان می گوید: کشاورز هستم و نزدیک به ۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی خانوادگی ما زیر آب رفته است. از فرمانداری و بخشداری و بسیج حضور خوبی داشتند.

این کشاورز ادامه می دهد: شورای روستاهای دیگر خیلی به اهالی کمک کردند ولی شورای روستای ما تنها به فکر خودشان بودند و برای همین هم یک نامه به بخشداری گوریه نوشتیم که تمام سرپرست های خانوار هم آن را امضا کردند.

حربی بیان می کند: شورای روستا سهمیه ارسالی برای اهالی را به خانه خود برده و به مردم روستا نمی دادند. در روستای ما ۱۳۳ خانوار زندگی می کند ولی نزدیک به ۳۰ روستا در شرق شعبیه داریم که راه همگی با سیلاب بسته شده است.

علی کرملا چعب کشاورز روستای سری یک بخش شعیبیه می گوید: ۱۵ هکتار از زمین های کشاورزی من به زیر آب رفته است. البته همه اهالی روستای ما کشاورز هستند و زمین های همه آنها به زیر آب رفته است.

وی اضافه می کند: مسئولان اصلا سمت ما نیامدند و فقط چند بشکه آب شور برایمان آوردند. در این روستا نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ خانوار هستیم. ۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی من به زیر آب رفته است و هیچ مسئولی نیامده بود برای انتقال اهالی حضور پیدا نکرد و ما خودمان خانواده هایمان را منتقل کردیم.

سجاد کرملاچعب کشاورز اهل روستای یزاب بخش شعیبیه می گوید: هیچ کسی به ما کمک نکرد و نزدیک به ۱۶۰ خانوار در این روستا زندگی می کنند. مسئولان آمدند ولی رسیدگی آنها کم بوده و متأسفانه نزدیک به ۲۵ هکتار از زمین های کشاورزی من و تمام زمین های کشاورزی سایر اهالی روستا به زیر آب رفته است.

مسئولان حضور دارند ولی امكانات كم است

علی کعب نیا دیگر کشاورز اهل روستای یزاب می گوید: حدود ۹۰۰ هکتار از زمین های روستای یزاب به زیر آب رفته است. من دهیار روستا هستم و در این روستا نزدیک به ۱۶۰ خانوار زندگی می کنند.

این ساکن روستای یزاب می افزاید: مسئولان حضور دارند ولی وقتی وسایلی مانند بیل مکانیکی می خواهیم آن را در اختیار ما قرار ندادند و از جیب شخصی خود به شرکت گاز پول داده و بیل مکانیکی از آنها کرایه کردم، حضورشان چه فایده ای دارد. اگر مسئولان چهار بیل مکانیکی به ما می دادند قطعا اینطوری نمی شد.

فتح اله کرملاچعب یکی از اهالی روستاهای بخش شعیبیه بیان می کند: در بخش شعیبیه نزدیک به ۱۴۰ روستا هست که ۷۰ درصد آنها به زیر آب رفته است. هر روستا بین ۱۶۰ تا ۷۰۰ خانوار دارند و متأسفانه کل مزارع کشاورزی گندم، جو و همچنین حوضچه های ماهی مردم به زیر آب رفته است.

وی عنوان می کند: مردم روستاها خودشان اقدام به اجاره بیل مکانیکی کرده و منتخب مردم شوشتر در مجلس دهم اصلا در این روستاها حضور پیدا نکرد.

فریح دلفی اهل روستای گوریه نیز اظهار می کند: همه مسئولان از جمله فرماندار و هلال احمر حضور دارند و هیچ کدام از اهالی روستاها نمی توانند منکر حضور مسئولان باشند ولی این حضورها نمایشی است.

علی کرملاچعب دیگر کشاورز اهل روستای شعیب نبی نیز می گوید: همه مسئولان از جمله فرماندار، بخشدار، نماینده مردم شوشتر در مجلس و معاون استاندار آمده اند ولی کمک رسانی ها کم است.

مسئولان حتی از ماشين هايشان پياده نمی شوند

حیدرزاده کعب یکی دیگر از کشاورزان اهل روستای یزاب بخش شعیبیه می گوید: این روستا ۸۰ خانوار دارای سه خانوار هستند. گلایه اول ما مربوط به قبل از سیل است که مسئولان هشدار دادند، به دلیل قدمت ۲۵ ساله سیل بند این روستا از هم پاشیده بود ولی مسئولان حتی یک بیل مکانیکی در اختیار ما قرار ندادند که خودمان از روستاهایمان دفاع کنیم.

وی ادامه می دهد: اهالی روستا خودشان از بیل دستی برای دفاع استفاده می کنند. مسئولان تنها با فیلمبردارانشان می آیند و حتی زحمت پیاده شدن از ماشین هایشان را به خود نمی دهند.

این کشاورز بیان می کند: بنیاد مسکن، هلال احمر، سپاه، راهداری و همه مسئولان آمده اند ولی حرف دل ما این است که اهالی روستا چادر نمی خواهند بلکه امکانات برای ساخت سیل بند می خواهند.

زاده کعب یادآور می شود: ۳۰ هکتار از زمین های کشاورزی من و ۹۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی کل اهالی روستا به زیر آب رفته و ۱۰۰ درصد تخریب شده است. بیشتر از پنج روز است که آب در زمین های روستا مانده و اهالی همه چیز خود را از دست داده اند.

وی می گوید: کانال شرکت نیشکر امام خمینی سد معبری برای آب شد که آب از آن رد نشده و به روستاهای ما بریزد. با مدیرعامل شرکت صحبت کردیم ولی شکر برای آنها مهمتر از اهالی روستا بوده و حاضر به تخلیه آب نشدند و فقط دفاع را برای مزارع نیشکر خود بلد بودند. زن و بچه هایمان را خودمان از روستا به خانه اقوام فرستادیم و کسی آنها را جابجا نکرد.

در این لحظه اهالی همه با هم اعتراض کردند که مدرسه ابتدایی یک هفته است که به زیر آب رفته و تا ۱۰ روز دیگر هم این آب کم نمی شود. دانش آموزان در حال حاضر کلاس نمی روند و هر کدام یک جا هستند و اصلا بچه هایمان را نمی بینیم چون آواره شده اند.

سيلاب برای ما تصميم می گيرد

امام جمعه شوشتر نیز که برای بازدید و بررسی وضعیت مردم در منطقه حضور داشت اظهار می کند: یکی از اهالی دو شب پیش این نکته را گفت که در زمان جنگ رودخانه کرخه را به اختیار خودمان در می آوردیم ولی امروز چه شده که هنوز هم سیلاب برای ما برنامه ریزی می کند.

سید محمدعلی امام شوشتری اضافه می کند: مسئولان، ستاد بحران و وزارت نیرو بدانند که طی یک هفته اخیر آب و سیلاب برای ما برنامه ریزی و هر کاری خواسته کرده است. البته به موقع و در جای خود در مورد ایجاد سیلاب و دلایل آن صحبت خواهیم کرد ولی اکنون مسئله این است که نتوانستیم طی یک هفته آب را به اختیار خودمان در بیاوریم.

وی بیان می کند: خدمات موجود است ولی مدیریت صحیح نیست و برخی مسئولان باید باشند ولی حضور ندارند. ۶ الی هفت روستا کامل زیر آب هستند و خدمات رسانی با بالگرد انجام می شود ولی مردم شرایط سختی دارند.

امام جمعه شوشتر تشریح می کند: مردم طی ۱۲ ساعت وضعیت بدی را گذراندند تا مسئولان به داد آنها رسیدند. آب در عرض دو ساعت همه چیز را برد . اگر وضعیت همینطور باشد و آب کنترل نشود باز هم روستاهای جدید زیر آب خواهد رفت.

امام شوشتری با اشاره به اینکه بالگرد با تأخیر آمد و خدمات رسانی با قایق در حد پایینی انجام شد، یادآور می شود: مناطقی از جمله چویسان یک تا تا سه قسمت و ابوطیور همه در محاصره آب هستند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار