تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۲۰۹۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین غبار روبی بقعه متبرک سبز قبا در دزفول انجام شد
مردم دزفول با حضور در بقعه متبرک حمد بن موسی کاظم ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان اقدام به غبار روبی آن کردند
مردم دزفول با حضور در بقعه متبرک حمد بن موسی کاظم ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان اقدام به غبار روبی آن کردند.

همزمان با ایام ماه رجب و گرامی داشت این ماه پر خیر و برکت مردم دزفول با حضور در بقعه متبرک حمد بن موسی کاظم ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع)  امام هشتم شیعیان اقدام به غبار روبی آن کردند.

در این آیین، ضمن شرح اوصاف و برکات این بقعه متبرک معنوی استان خوزستان به مناسبت سال روز حضرت زینب (س) ویزه برنامه گرامی داشت و سوگواری این بانوی ماندگار تاریخ اسلام گرامی برگزار شد.

آیین غبار روبی ضریح مطهر سبز قبا (ع)، رسم دیرینه مردم دزفول در ایام ماه رجب است که با هدف تجلیل و تبیین فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت الگوی ولایت پذیری و گسترش بستر اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

امسال نیز مردم دزفول از هر سن و جنسی با حضور در این بقعه متبرک، ضمن تبرک جسم و روحیه معنوی و اعتقادی خود با خالق هستی بخش خلوت کرده و به یاد بانوی کربلا گریستند و بر سر و سینه با نوای حسین (ع) خود را متبرک کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  محمد بن موسی کاظم ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا (ع)  امام هشتم شیعیان می‌باشد که بر اثر نبود آزادی سیاسی و عقیدتی در دوران خلفای عباسی و همچنین برای ترویج افکار پدرش موسی کاظم و امامت برادرش علی بن موسی الرضا (ع)،  مدینه را ترک و پس از گذشتن از بیابان‌های بی‌آب و علف و سوزان شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول  می‌شود.

درباره‌ زندگانی وی اطلاعات چندانی در دست نیست اما گفته می‌شود که در سال 183 هجری قمری و در 19 سالگی در دزفول درگذشته است و مقبره او که به صورت یک زیارتگاه در دزفول  ساخته می‌شود.

محمد بن موسی کاظم (ع) در دوران حیات پیر خیر و برکت غالباً لباس سبز بر تن می‌کرد که مختص علویان بود و به همین بعدها سبب به سبزقبا شهرت یافت.

بقعه سبزقبا دارای یک نمازخانه، سالن اجتماعات، کتابخانه، ضریح و گنبد و ایوان و کفش‌کن با کاشی‌هایی با خط نستعلیق است و مرقدش زائرین زیادی دارد که در تمام فصول سال از شهرهای مختلف ایران به زیارت این مرقد پاک و مطهر مشرف می‌شوند و در آستانه با عظمت او عرض حاجت می‌کنند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار