تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۲۱۰۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
كشاورزان سيل زده خواستار استمهال وام‌هاي بانكي شدند
كشاورزان خسارت ديده از سيل در خوزستان خواستار استمهال وام هاي كشاورزي شدند
كشاورزان خسارت ديده از سيل در خوزستان خواستار استمهال وام هاي كشاورزي شدند.

وقوع سيلاب در روزهاي اخير در خوزستان باعث خسارت شديد به زمين هاي كشاورزي در شهرستان هاي دزفول، شوش، شوشتر و اهواز شده است. پيامك بانك كشاورزي به افرادي بابت تسريع در پرداخت اقساط در روزهاي اخير موجي از نگراني را در بين كشاورزان خسارت ديده بوجود آورده است.

يكي از كشاورزان بخش شعيبيه شوشتر در اين باره گفت: از سوي بانك كشاورزي پيامكي مبني بر تسويه بدهي بانكي به تعدادي از كشاورزان رسيده است، اين در حالي است كه بسياري از كشاورزان همه محصول خود را در جريان سيل از دست داده و هنوز برخي خانه ها و مزارع مردم دچار آبگرفتگي است.

وي خواستار استمهال وام هاي كشاورزان خسارت ديده از سيل شد و افزود: دولت در اين شرايط كه كشاورزان همه سرمايه و محصول خود را از دست داده اند با مهلت دادن به كشاورزن مي تواند بخشي از آسيب سيل را كاهش دهد.

مدير شعب بانك كشاورزي خوزستان اما گفت: هنوز تصميمي درباره استمهلال وام هاي كشاورزان خسارت ديده گرفته نشده است.

علي نقي منصوربيگي با بيان اينكه بدهي كشاورزان و خسارت بر اثر سيلاب اخير دو موضوع جداگانه است افزود: پرداخت غرامت به خسارت ديدگان سيلاب پس از كارشناسي اراضي كشاورزي توسط كارگزاران بيمه انجام مي شود.

وي اضافه كرد: استمهال وام هاي كشاورزي نيازمند يك تصميم كشوري و مصوبه دولت است و در حيطه اختيارات استان نيست.

منصوربيگي تاكيد كرد: هنوز دستورالعملي دال بر استمهال وام هاي كشاورزي به ما ابلاغ نشده، بنابراين وام ها بايد در موعد مقرر بازپرداخت شود.

وي اظهار كرد: حدود 100 هزار نفر از كشاورزان خوزستان به بانك كشاورزي بدهي دارند اما در حدود پنج درصد آنها در جريان سيل اخير خسارت ديده اند.

بر اساس اين گزارش، سرريز سد دز از 26 فروردين باعث خسارت شديد به روستاها و مزارع كشاورزي خوزستان شده است.

برآورد اوليه خسارت به اراضي كشاورزي خوزستان نشان مي دهد كه بيش از 200 هزار هكتار از مزارع گندم و كلزا از 10 تا 100 درصد خسارت ديده اند. 840 ميليارد ريال خسارت به مزارع دزفول و 200 ميليارد ريال خسارت به مزارع شوش تاكنون ثبت شده است. همچنين گزارش ها از بين رفتن بيش از 14 هزار هكتار از اراضي كشاورزي غرب شعيبيه و 46 هزار تن محصول آنها حكايت مي كند.

دو هزار هكتار از مزارع شهرستان اهواز نيز بر اثر سيلاب خسارت ديده است.

كشاورزان خوزستاني در 10 سال اخير گرفتار خشكسالي شديد بودند و امسال با افزايش بارندگي حدود 900 هزار هكتار از اراضي كشاورزي زيركشت رفته بود.

خوزستان با داشتن بيش از دو ميليون هكتار زمين حاصلخيز از قطب هاي كشاورزي كشور است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار