تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۲۱۱۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریشه‌کنی مالاریا تا ۲۰۲۰ در ایران و ۲۰ کشور دنیا
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۲۱ کشور جهان تا سال ۲۰۲۰ عاری از بیماری مالاریا خواهند بود
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۲۱ کشور جهان تا سال ۲۰۲۰ عاری از بیماری مالاریا خواهند بود.

به گزارش مهر، سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی در روز جهانی مالاریا برآورد کرده است که تا سال ۲۰۲۰، در ۲۱ کشور جهان بیماری مالاریا ریشه کن خواهد شد.

یکی از اهداف برنامه ۲۰۳۰-۲۰۱۶ سازمان بهداشت جهانی در مقابله با مالاریا، حذف این بیماری در حداقل ۱۰ کشور جهان تا سال ۲۰۲۰ است. بدین منظور، یک کشور باید حداقل یک سال بدون وجود هر گونه نمونه ابتلا به این بیماری تا سال ۲۰۲۰ باشد.

طبق اعلامیه دفتر مرکزی این سازمان در ژنو، «برنامه «استراتژی فنی جهانی مقابله با مالاریا ۲۰۳۰-۲۰۱۶» که در سال ۲۰۱۵ به تصویب مجمع سلامت جهانی رسید، بر حذف انتقال محلی مالاریا در حداقل ۱۰ کشور جهان تا سال ۲۰۲۰ تاکید دارد.»

طبق برآورد این سازمان، ۲۱ کشور در موقعیت دستیابی به این هدف قرار دارند که ۶ کشور در منطقه آفریقا که بیشترین ابتلا به این بیماری را متحمل می شود، است.

طبق آنالیز این سازمان، ۲۱ کشور مورد نظر عبارتند از: الجزیره، بلیز، بوتان، بوتسوانا، کیپ ورد، چین، کومور، کاستاریکا، اکوادور، السالوادور، ایران، مالزی، مکزیک، نپال، پاراگوئه، کره جنوبی، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، سورینام، سوازیلند، و تیمور شرقی.

در این گزارش عنوان شده است که از سال ۲۰۰۰، نرخ مرگ و میر ناشی از مالاریا در سطح جهان ۶۰ درصد کاهش یافته است.

اما در ادامه این مطلب افزوده می شود که دستیابی به مرحله بعد، یعنی حذف کامل این بیماری، اسان نیست. در حدود نیمی از جمعیت جهان، یعنی ۳.۲ میلیارد نفر، همچنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تنها در سال گذشته ۲۱۴ میلیون مورد ابتلا جدید به این بیماری در ۹۵ کشور جهان گزارش شد و بیش از ۴۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
:
:
:
آخرین اخبار