تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۱۲۱۱۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خبر داد:
کنترل 366 مورد طغیان بیماری‌ها در سال گذشته
در سال 94 تعداد 366 مورد طغیان بیماری‌ها را کنترل کردیم. در سطح مراکز نیز 44 درصد شکایت مردمی از بهداشت محیط و 33 درصد از بهداشت مواد غذایی داشتیم، به این معنی که مردم بین 75 تا 85 درصد از وضعیت محیطی و عرضه مواد غذایی گله دارند
معاون بهداشت و محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مهم‌ترین مساله در کنترل هر بیماری را تقویت همکاری‌های درون‌بخشی برشمرد.
 
محسن فرهادی در کارگاه منطقه‌ای مدیریت بیماری‌های منتقله از آب و غذا با اولویت وبا که روز چهارشنبه (8 اردیبهشت ماه) در اهواز برگزار شد با اشاره به رویکرد مرکز سلامت محیط و کار در سال 95 در خصوص بیماری‌های مرتبط با آب و غذا اظهار کرد: در جلسه کارگروه مدیریت بهداشت محیط در خصوص تغییر سیستم بازرسی بحث شد و به این نتیجه رسیدیم که اگر چنین تغییری رخ دهد، تاثیر بسزایی در کنترل آب، غذا، پسماند، آبیاری، محصولات کشاورزی و اقدامات حوزه ریزگردها خواهد داشت.

وی ادامه داد: سال‌ها بود که رویکرد بازرسی در هر بحران به یک فرم بود ولی هر شرایط و بحرانی تمهیدات مخصوص به خود را نیاز دارد و رویکرد بازرسی نیز به تناسب شرایط روز باید تغییر یابد و مهم‌ترین مساله در این راستا، تقویت همکاری‌های درون‌بخشی است که در کنترل هر بیماری مهم است.

فرهادی گفت: در این زمینه، تعاملات بسیار نزدیکی با آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در خصوص تعامل و تبادل اطلاعات بین آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب و سیستم آزمایشگاه مرجع جهت کنترل آثار اپیدمی محیطی و انسانی ایجاد شده است و همچنین باید سیستم لجستیک و پشتیبانی بین آزمایشگاه‌ها متقابلا برقرار شود.  

وی بیان کرد: همچنین تلاش می‌شود آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب به ویژه آزمایشگاه‌های قطب مرجع از جمله آزمایشگاه مرجع اهواز تقویت شوند.

معاون بهداشت و محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: از جمله مراکزی که تعاملات ما با آن نسبت به گذشته باید بیشتر شود، سیستم شبکه است زیرا شبکه بهداشت در هسته اصلی ساختار مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کند. بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار مدت‌ها است که در مساله کنترل به ویژه کنترل غذا وارد مداخلات محیطی می‌شود؛ پیش از این صددرصد کار را بر پایه کنترل‌های آزمایشگاهی غذا بود و این روش با این که مناسب است ولی در مداخلات طبیعی مانند طغیان‌ها پاسخگو نیست و در دنیا منسوخ شده است؛ به عبارت دیگر، روشی نیست که به پاسخ آنی و مداخله‌ای بدهد.

فرهادی بیان کرد: در راستای اجرای شیوه جدید کنترل غذا مجبوریم که سیستم همراه بازرسان را تغییر دهیم و در این زمینه باید بازرسان را به دستگاه‌های جدید مجهز کرد که در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور این تجهیزات فراهم شده است.

وی گفت: تجهیزاتی فراهم شده که عدد آلودگی میکروبی غذا را در محل به ما می‌دهد و نمونه‌گیری با وجود این دستگاه ها بسیار ساده انجام می‌شود. اکنون عمده مشکل در بررسی طغیان‌ها، عدم پیدا کردن عامل است که پس از مجهز شدن آزمایشگاه‌ها به دستگاه‌های جدید، نتیجه آزمایش‌هایی که به آن شک داشتیم به یقین تبدیل می‌شود.

معاون بهداشت و محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: چنانچه 600 دستگاه در خرداد ماه به مرکز سلامت محیط و کار داده شود، این دستگاه‌ها بین مراکز بهداشت شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

وی افزود: در زمینه سنجش بیماری‌های غیر واگیر نیز دستگاه سنجش نمک و روغن فراهم شده است؛ یکی از معضلات ما در این زمینه کنترل کیفی زولبیا و بامیه در ماه رمضان بود که تا نمونه به آزمایشگاه داده می‌شد ماه رمضان به پایان می‌رسید و نتیجه آزمایش نمونه مورد استفاده نبود و عملا کاری از دست ما بر نمی‌آمد و اگر اتفاقی در این زمینه رخ می‌داد رسیدگی پرونده قضایی آن تا عید به طول می‌انجامید.

فرهادی اظهار کرد: ایجاد سیستم سامانه‌ای برای فعالیت‌ها از جمله مسایلی است که در سیستم بازرسی حایز اهمیت است؛ اکنون دو سامانه به طور مشخص در مجموعه مرکز سلامت محیط و کار دانشگاه‌ها مورد استفاده است که یکی سامانه جامع مدیریت بازرسی است و این سامانه با عقد قرارداد جدید، توسعه می‌یابد.

وی گفت: سامانه دیگر، سامانه 190 و 1490 است که این سامانه در 22 اسفندماه رونمایی شد و اکنون میزان شکایت‌های دریافتی در این سامانه رو به افزایش است. البته با وجود این که میزان شکایات 4 برابر شده، پیش از رونمایی از این سامانه پیش‌بینی می‌شد که رجوع مردم بسیار زیاد باشد ولی این چنین نبود و نشان از عدم اعتماد مردم به این سامانه است.

معاون بهداشت و محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به احیای تیم واکنش سریع نیز اظهار کرد: در سال‌های گذشته تیم واکنش سریع در اداره‌کل بهداشت وجود داشت که با مرکز بیماری‌های واگیردار رابطه نزدیکی داشت و در تلاشیم این تیم واکنش سریع را در قالب مرکز سلامت محیط و کار راه‌اندازی کنیم.

فرهادی عنوان کرد: در سال 94 تعداد 366 مورد طغیان بیماری‌ها را کنترل کردیم. در سطح مراکز نیز 44 درصد شکایت مردمی از بهداشت محیط و 33 درصد از بهداشت مواد غذایی داشتیم، به این معنی که مردم بین 75 تا 85 درصد از وضعیت محیطی و عرضه مواد غذایی گله دارند.

وی با اشاره به این که عمده آلودگی‌ها در بخش ثانویه است گفت: آلودگی مواد غذایی را می‌توان به دو گروه بزرگ اولیه و ثانویه تقسیم کرد که آلودگی اولیه از همان ابتدا با غذا همراه است مانند گوشت گوسفند آلوده به سیاه زخم و در بخش آلودگی ثانویه، غذا از ابتدا فاقد آلودگی است و به تدریج به دلیل ورود میکروب آلوده می‌شود.  عمده نقش ما، در کنترل آلودگی ثانویه است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار