تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۲۱۲۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شورای آموزش‌وپرورش خوزستان؛
دانش‌آموزان و اولیا بیشترین تأثیر را در انتخاب معلم نمونه دارند
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که امسال دستورالعمل معرفی معلم نمونه از سوی وزارت به‌طور کلی تغییر پیدا کرده است، گفت: در دستورالعمل جدید دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها بیشترین اثر را در انتخاب معلم نمونه و تکریم آن‌ها دارند
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که امسال دستورالعمل معرفی معلم نمونه از سوی وزارت به‌طور کلی تغییر پیدا کرده است، گفت: در دستورالعمل جدید دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها بیشترین اثر را در انتخاب معلم نمونه و تکریم آن‌ها دارند.

حرج چلداوی در شورای آموزش‌ و پرورش استان که امروز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات آموزش‌و‌پرورش استثنایی خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که همه‌ساله از سوی وزارت برای تکریم مقام معلم برنامه‌هایی اعلام می‌شود، اظهار کرد: سال‌های گذشته معلمان برای انتخاب‌شدن به‌عنوان معلم نمونه متقاضی می‌شدند که چندان زیبنده یک معلم نبود؛ این دستورالعمل امسال از سوی وزارت به‌طور کلی تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به اهداف این دستورالعمل عنوان کرد: اعتلای فرهنگ عمومی در تکریم مقام معلم، نهادینه‌سازی تکریم و تجلیل از مقام معلم، ارتقای اعتماد به نفس، خودباوری و انگیزه خدمت برای معلمان، تعیین تکالیف و حقوق و جلب مشارکت و همکاری معلمان در نکوداشت جایگاه معلم از مهم‌ترین اهداف این دستورالعمل است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان عنوان کرد: سیاست‌های حاکم بر برنامه‌های تکریم، بر مبنای تفویض اختیار و کاهش تمرکز است که در این راستا در ستاد بزرگداشت مقام معلم به تمام مناطق ابلاغ‌هایی انجام شد؛ همچین ترویج بیشتر برنامه‌های مدرسه‌ای، محلی و منطقه‌ای و جلب مشارکت و اثربخشی دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی، محلی، منطقه‌ای و استانی از موارد بسیار مهم این دستورالعمل هستند که تمام دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی باید نسبت به این موارد فعال باشند.

چلداوی افزود: همچینن جلب مشارکت و حضور حداکثری دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها در برنامه‌ها با محوریت انجمن اولیا و مربیان که در سال‌های گذشته بسیار کمرنگ بود، از سیاست‌های امسال است و اکنون دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها بیشترین اثر را در انتخاب معلم نمونه و تکریم آن‌ها دارند.

وی ادمه داد: بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرهیز ادارات آموزش‌وپرورش از ورود به امور برنامه‌ریزی و اجرایی مدارس و ایفای نقش سیاستگذاری و نظارت بر آن‌ها در سطوح مختلف، استفاده از رویداد هفته معلم به‌عنوان نماد بزرگداشت معلم با تأکید بر نقش الگویی استاد شهید مطهری، اشاعه اهمیت علم‌آموزی در جامعه و پرهیز از نگاه ترحمی به معلم از سیاست‌های دیگر در دستورالعمل جدید است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان تبیین تأثیر ارتقای منزلت و تکریم معلم در جامعه، توجه به معلمان در حراست از شأن و مقام خود در جامعه و ضرورت ارتقاء شایستگی‌های بومی، تخصصی و حرفه‌ای آن‌ها، تبیین ابعاد مختلف شایستگی‌های مورد‌نیاز معلم از لحاظ علمی، پژوهشی، فرهنگی و ...، تجلیل از عامه معلمان و کارکنان و تدوین معیارهای متناسب با سند تحول بنیادین و توجه خاص به پیشکسوتان و بازنشستگان و ایجاد هماهنگی و همسویی در برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف فعالیت‌ها و توانمندی‌های معلم را در سطوح مختلف شناسایی و به جامعه معرفی می‌کنند، را از دیگر سیاست‌های حاکم بر برنامه‌های تکریم مقام معلم  برشمرد.

چلداوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در ستاد بزرگداشت مقام معلم، تصریح کرد: این ستاد در استان تشکیل و معیارهای انتخاب معلم نمونه به وزارت ارسال شد؛ همچنین اعتبارات مورد نیاز اجرای برنامه‌ها که تا این لحظه از سوی وزارت ابلاغ نشده است، با استفاده از منابع داخلی تأمین شد. ستادهای استانی و منطقه‌ای بزرگداشت مقام معلم نیز تشکیل شدند.

برنامه‌های تجلیل از معلمان در هفته بزرگداشت مقام معلم

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان به بیان انتظارات این ستاد نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: مشارکت جدی و فعال فرمانداران، شورای شهر، شهرداران و سایر دستگاه‌ها در این برنامه‌ها، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری امکانات و فرصت‌های اجتماعی برای اعتلای فرهنگ عمومی در برنامه تکریم و بزرگداشت، ارسال نامه استاندار به فرمانداران و دستگاه‌های دولتی جهت مشارکت همگانی، تکریم معلم به شکل مستمر از طریق فرهنگ‌سازی در مناسبت‌های علمی، فرهنگی‌، ورزشی و تأمین اعتبارات برنامه‌ها از انتظارات ستاد است.

چلداوی با اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم خاطرنشان کرد: روز یک‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه مراسم استانی بزرگداشت مقام معلم برگزار خواهد شد؛ روز 15 اردیبهشت‌ماه تقدیر از پیشکسوتان انجام خواهد شد و زیارت قبور مطهر شهداء در برنامه روز 16 اردیبهشت‌ است؛ همچینن دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران و حضور فرهنگیان به شکل گسترده در نماز جمعه از دیگر برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم هستند.

خوزستان؛ تنها استانی که بعد از انقلاب آموزشکده جدیدی در آن احداث نشد

همچنین در این نشست، سید بهزاد علوی رئیس منطقه پنج دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در ارتباط با شاخص کنکور باید گفت که آموزش‌وپرورش تنها باید در حد یک سوم پاسخگو باشد و دانشگاه‌ها باید بیشتر پاسخگوی این موضوع باشند چراکه دانشگاه‌ها اغلب به دنبال جذب نخبه هستند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم در این جلسات رؤسای دانشگاه‌ها هم حضور داشته باشند و ظرفیت‌های بومی خود را اعلام کنند. اگر دانشگاه و آموزش‌وپرورش با هم هماهنگ باشند، قطعاً شاهد ارتقاء رتبه استان در کنکور خواهیم بود.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز تصریح کرد: مطابق برنامه توسعه پنجم ظرفیت پذیرش آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای استان باید 16 هزار نفر باشد که این افراد از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند؛ پس از انقلاب آموزشکده‌های استان توسعه پیدا نکرده‌اند و خوزستان تنها استانی است که بعد از انقلاب آموزشکده جدیدی در آن احداث نشده است. برای استانی مانند خوزستان که صنعت آن مثال‌زدنی است، باید جذب این آموزشکده‌ها از میانگین کشور بیشتر باشد.
 
معلمان آسیب‌دیده در جریان سیل تقدیر شوند

همچنین در این نشست، رضا کلاه‌کج رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خوزستان، اظهار داشت: باید مانند پارک بانوان که در اهواز احداث شد، جهت رفاه و تفریح معلمان نیز یک فضای اختصاصی فراهم شود؛ همچنین مناسب است که به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم روز جمعه یک همایش پیاده‌روی برای معلمان برگزار شود.

وی افزود: دیدار و سرکشی به خانواده‌های معلمان نمونه و بازنشسته نیز می‌تواند در این هفته مدنظر قرار گیرد و به‌طور مثال هرماه به سراغ یکی از معلمان نمونه برویم تا سبب ایجاد انگیزه و امید شود؛ لازم است در این هفته آن‌دسته از معلمانی که در جریان سیل آسیب دیدند نیز تقدیر شوند.

رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خوزستان ادامه داد: حضور رؤسای دانشگاه‌ها در این جلسات نیز مهم است و باید اجباری شود؛ همچنین باید معلم‌های خوب پیش‌دبستانی کشف و تقدیر شوند و برای دانش‌آموزان نیز الگوسازی شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار