تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۲۱۲۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعطیلی گمرک هندیجان به بهانه مبارزه با قاچاق کالا
تعطیلی گمرک هندیجان به بهانه مبارزه با قاچاق کالا باعث بیکاری عده زیادی از مردم و معضلات اجتماعی در این منطقه شده است
تعطیلی گمرک هندیجان به بهانه مبارزه با قاچاق کالا باعث بیکاری عده زیادی از مردم و معضلات اجتماعی در این منطقه شده است.

بیش از یک‌ماه از تعطیلی گمرک بندر هندیجان می‌گذرد و هیچ‌یک از مسئولان استانی هم پاسخگوی این‌کار نیستند.

سابقه گمرک هندیجان به بیش از60 سال می‌رسد و هر از چندگاهی دولت به بهانه‌های مختلف اقدام به تعطیلی آن می‌کند که این اقدام باعث می شود عده زیادی از مردم برای مدتی بی‌کار و خانه‌نشین شوند.

این‌ اقدام دولت باعث شده است که تعداد زیادی از شناورهای تجاری حامل کالا مدت‌ها در مقابل گمرک این شهرستان سرگردان باشند، به‌طوری که هم اکنون حدود یک‌ماه است تعداد زیادی از شناورهای تجاری حامل بار در اسکله  بندر سجافی پهلو گرفته‌ و منتظر مجوز تخلیه هستند.

حسین محمودی یکی از لنج‌داران تجاری اظهار کرد: چرا دولت به بهانه مبارزه با قاچاق کالا باعث تعطیلی تنها منبع درآمدی مردم منطقه می‌شود به‌طوری‌که بیشتر مردم برای تامین مایحتاج زندگی دچار مشکل هستند؟

*تنها راه خلاصی از بیکاری کوچ به شهرهای دیگر است

احمد شعبانی یکی دیگر از اهالی هندیجان می‌گوید: هیچ مسئولی جوابگوی ما نیست، هم اکنون هم به‌علت احداث سد به‌روی رودخانه هندیجان(زهره) توسط وزارت نیرو کشاورزی و دامپروری از بین رفته است و هیچ شرکت و یا کارخانه دولتی برای اشتغال در هندیجان وجود ندارد.

وی افزود: تنها امید مردم به کسب درآمد، فعالیت بر روی شناورها بود که مدتی است به بهانه واهی جلو این کار را گرفته اند و به نظر می رسد تنها راه خلاص شدن از این مصیبت کوچ کردن به شهرهای اطراف است.

* حق قانونی مردم بنادر تبادلات مرزی و تجارت است

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس حق طبیعی مردم مرزنشین بنادر جنوبی کشور است.

حبیب آقاجری در ادامه افزود: بنده با این‌کار دولت مخالف هستم و بارها در تذکرات کتبی و شفاهی در مجلس به این‌کار دولت اعتراض و خواستار حل هرچه سریع‌تر مشکل مردم محروم و مرزبانان مناطق مرزی جنوب کشور شده ام.

وی ادامه داد: دولت نمی‌تواند هر‌بار به‌نام مبارزه با قاچاق کالا جلوی کسب و کار مردم را بگیرد و هیچ توجیهی هم برای این کار نداشته باشد، زیرا حق قانونی مردم بنادر، تبادلات مرزی و تجارت است.

آقاجری در پایان افزود: ایجاد هرگونه مانعی در کار مردم و به‌وجود آوردن بحران بیکاری عواقب ناخوشایندی در پی دارد و باید کسانی که این بحران‌ها را ایجاد می‌کنند جوابگو باشند.

* تعطیلی گمرک عواقب بد بیکاری را در پی دارد

فرماندار هندیجان نیز دراین زمینه اظهار کرد: نباید به‌نام مبارزه با قاچاق باعث تعطیلی کار تجارت قانونی مردم شد.

احمد جعفری‌نسب افزود: تعطیلی کار گمرک یعنی بیکار کردن قشر عظیمی از مردم شامل کارگر، راننده، نگهبان و مغازه‌داران که این کار خود باعت ظهور و بروز معضلات اجتماعی مانند سرقت و کارهای خلاف دیگری در سطح شهرستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان نماینده دولت در شهرستان خواستار رسیدگی و رفع مشکل و نگرانی مردم ولایت‌مدار هندیجان در زمینه بازگشت رونق به گمرک شهرستان هستم.

بیش از 500 شناور تجاری در هندیجان وجود دارد و در هر یک از این شناورها حداقل هفت نفر مشغول به‌کار هستند که با تعطیلی گمرک شاهد فاجعه بزرگ بیکاری در سطح شهرستان خواهیم بود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار