تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۲۱۲۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به بهانه همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شهرداری اهواز در هفته سلامت؛
هم افزایی ارگان ها؛ کلید بهبود شاخص های بهداشتی و درمانی خوزستان
خوزنیوز/ مرتضی پورسامانی: هر ساله از 1 تا 7 اردیبهشت ماه به عنوان هفته ملی سلامت در سطح کشور گرامی داشته می شود و در این هفته، برنامه های ویژه ای به منظور ارتقاء سواد و فرهنگ سلامت عموم مردم برگزار می گردد

هفته سلامت سال 95 در اهواز رنگ و بویی متفاوت داشت و به مدد اقدامات مشترک روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شهرداری اهواز، آموزش های هفته سلامت نه تنها در محیط های علمی و دانشگاهی بلکه در متن جامعه نیز احساس می شد. 

هم افزایی ارگان ها؛ کلید بهبود شاخص های بهداشتی و درمانی خوزستان

شهر اهواز با هدف آموزش شهروندی و ارتقای فرهنگ سلامت توسط بیلبوردهای آموزشی کنترل و غلبه بر دیابت در نقاط مختلف شهر و فستیوال های " من و دیابت" در پارک ها به یک کلاس آموزشی مبدل شده بود و آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی موثر به لطف این همکاری نزدیک و هدفمند میان شهرداری اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در سطح گسترده ای اتفاق افتاد. 

از انجا که بسیاری از برنامه های مشترک هفته سلامت برای کودکان و یا در مناطق کم برخوردار شهر اجرا می شد  از تئاترهای خیابانی با موضوع پیشگیری از دیابت و نیز مسابقه نقاشی مخصوص کودکان و با زبان ساده جهت انتقال مفاهیم سلامتی به شهروندان استفاده شده بود.  
همانگونه که انتظار می رفت این برنامه ها  با  استقبال چشمگیر مردم مواجه شدند، به گونه ای که در برخی از پارک ها از دقایقی قبل از شروع برنامه، مردم در محل حاضر شده و با اندازه گیری قند، فشار خون وضعیت سلامت خود به کمک کارشناسان مورد آزمایش و ارزیابی قرار می دادند. 

حوزه ی سلامت گستره ی وسیعی را در بر می گیرد و از همین رو ارتقاء سلامت شهروندان به همکاری های فرابخشی سازمان های  مختلف نیازمند است . مدیریت این فعالیت ها که شامل فرهنگ سازی، آموزش، پیشگیری، درمان و... هستند  نیازمند یکپارچگی در سیاست‌های کلان منطقه و استان است و دستیابی به این مهم محدود به حوزه مدیریت بهداشت و درمان نیست و اگر همکاری ها و اقدامات فرابخشی صورت نگیرد، آموزش،فرهنگ سازی و در پی آن تامین سلامت شهروندان میسر نخواهد بود. اهواز  یکی از شهرهایی است که با معضل حاشیه نشینی و کمبود امکانات شهری و بهداشتی رو در رو است و از همین رو  به دلیل عدم رعایت بهداشت محیطی و فردی  تجهیزات بهداشتی و درمانی به طور کامل پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه و شهروندان نخواهد بود. بر همین مبنا شهردار اهواز معتقد است که ساز وکار فعالیتی که شهرداری ها انجام می‌دهند با دانشگاه در یک راستا است و هم پوشانی زیادی در فعالیت‌های این دو بخش دیده می‌شود که همان افزایش کیفیت خدمات و بهره مندی شهروندان از خدمات ارائه شده می‌باشد.

فرهنگ سلامت جایگاه ویژه ای در دین اسلام دارد و روایات بسیاری از معصومین (ع) در این باره نقل شده است.  همچنین سبک زندگی اسلامی و ترویج آن همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و بخشی از این سبک زندگی به مسایل بهداشتی و فرهنگ سلامت مربوط می شود. از این رو  برآیند و نتیجه همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری اهواز که از یک سو مسوولیت سلامت جامعه و از سوی دیگر مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی مردم را بر عهده دارند، نقش موثری را در آموزش و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی در جامعه ایفا کند.

بنا به گفته شهردار اهواز تفاهم‌نامه ای نیز در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به منظور بهبود وضعیت بهداشتی درمانی و ارتقاء شاخص‌های دسترسی به خدمات و عدالت در سلامت میان شهرداری اهواز و دانشگاه جندی شاپور منعقد شده است . طبق این تفاهم‌نامه دانشگاه جندی شاپور و شهرداری اهواز خود را موظف می‌داند طبق شرح وظایف تعیین شده به انجام امور جاری و درخواست‌های واصله از سوی طرف مقابل با نگاه راهگشا جامعه عمل بپوشاند. 

تجربه موفق روابط عمومی های شهرداری اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در هفته سلامت  به نوبه خود می تواند آغاز یک فرآیند همکاری بلند مدت برای  این دو نهاد باشد. سازمان های دیگر نیز می توانند از این تجربه الگو برداری کنند و در راستای حل مشکلات جامعه و شکوفایی ظرفیت های موجود،  توانمندهای  خود را به اشتراک بگذارند.
:
:
:
آخرین اخبار