تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۲۱۲۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گواهینامه‌های ایران و کره بهم تبدیل می‌شود
ایران و کره جنوبی تفاهم نامه شناسایی متقابل گواهینامه‌های رانندگی امضاء کردند
ایران و کره جنوبی تفاهم نامه شناسایی متقابل گواهینامه‌های رانندگی امضاء کردند.

سردار تقی مهری، رییس پلیس راهور ناجا در حاشیه مراسم امضای این تفاهم نامه که در مقر پلیس راهور ناجا با حضور کیم سئونگ هو ،سفیر کره جنوبی در ایران برگزار شد، گفت: کره جنوبی شصت و دومین کشوری است که با ایران تفاهم نامه شناسایی متقابل گواهینامه رانندگی دارد.

وی افزود: تفاهم نامه امروز بر اساس کنوانسیون وین 1968 اقدام متقابل برای تبدیل گواهینامه های ایران و کره جنوبی به امضا رسید و بر اساس آن شهروندان ایرانی که در کره جنوبی مستقر می شوند و شهروندان کره جنوبی که به ایران می آیند می توانند از مزایای این تفاهم نامه بهره مند شوند.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: بدین ترتیب شهروندان ایرانی که به کره جنوبی سفر می کنند و شهروندان کره جنوبی که به ایران سفر می کنند در طول 6 ماه اول سفر خود می توانند با گواهینامه کشور مبداء بدون نیاز به آزمون، رانندگی کنند. همچنین پس از 6 ماه نیز این افراد می توانند گواهینامه رانندگی خود را تبدیل کرده و گواهینامه کشور مقصد را دریافت کنند.

وی به سایر همکاری های ایران و کره جنوبی در حوزه راهور اشاره و تاکید کرد: یکی از برنامه هایی که به دنبال آن هستیم بهره گیری از فناوری های جدید، تهیه دستگاه های صدور قبوض جرایم رانندگی و برنامه ریزی مشترک برای تغییر رفتار رانندگی است.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که نحوه دریافت گواهینامه های رانندگی نسبت به سال های قبل کاملا متفاوت شده است افزود: در تلاشیم با همکاری وزارت امور خارجه از تجربیات آموزشی کشورهای مختلف برای تغییر رفتار رانندگان بهره بگیریم.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه شمار کشته های تصادفات رانندگی در 10 سال گذشته گفت: با اقدامات خوب پلیس راهور شمار کشته های حوادث رانندگی از 28 هزار نفر در سال 84 به حدود 16 هزار و 500 نفر در سال 94 کاهش یافته است که این امر نشان می دهد سالانه حدود یکهزار نفر در تصادفات رانندگی کشور کمتر کشته شدند.

رییس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: فرهنگسازی، آموزش رانندگان، ارتقای ایمنی خودروها، ایمن سازی جاده ها و بهره گیری از فناوری های نوین برای کنترل رانندگان پرخطر از برنامه های جدی پلیس راهور است.

کیم سئونگ هو، سفیر کره جنوبی در ایران نیز در این مراسم نیز ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه مشترک تاکید کرد: ایران و کره جنوبی می توانند در همه زمینه های لازم برای ارتقای فرهنگ ترافیک همکاری کنند.

وی افزود: پس از 30 سال فعالیت دولتی امروز اولین بار است که احساس می کنم سعی و تلاشم در جهتی است که می تواند برای اجتماع مثمر ثمر باشد.

سفیر کره جنوبی در پایان از آمادگی کشورش برای همکاری متقابل با پلیس ایران در همه زمینه ها خبر داد.

سرهنگ تزار، رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا نیز در حاشیه این مراسم تاکید کرد: در تلاشیم تا تجربیات رانندگی ایرانیان خارج کشور به داخل کشور منتقل شود.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی راهور، وی با اشاره به قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی سال 89 گفت: بر این اساس رانندگانی که 30 نمره منفی کسب کنند 3 ماه از رانندگی محروم می شوند. در عین حال اگر 6 ماه مرتکب تخلفی نشوند تمام نمرات منفی آنها پاک می شوند.

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا تصریح کرد: اگر راننده ای 75 نمره منفی کسب کند گواهینامه رانندگیش باطل شده و ضمن این که یکسال از رانندگی محروم می شود، باید مجددا در آزمون های تئوری و عملی برای گواهینامه رانندگی شرکت کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار