تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۲۱۲۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لاریجانی:بیش از 100هزار تروریست در منطقه وجود دارد
طبق براوردهای صورت گرفته، 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار داعش قرار دارد و آنها که در گذشته با کلاش میجنگیدند، امروز موشک تاو دارند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: طبق براوردهای صورت گرفته، 30 میلیارد دلار سلاح در اختیار داعش قرار دارد و آنها که در گذشته با کلاش میجنگیدند، امروز موشک تاو دارند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا، با تأکید بر ایجاد امنیت منطقه‌ای، اظهار داشت: ‌در موضوع تحولات منطقه تردیدی نیست و شاید در چند دهه اخیر منطقه، تا این حد شاهد تحول و مستئل متعدد نبوده‌ایم.

وی افزود: انتخاب تئوری برای اینکه چگونه از شرایط غبارآلود خارج شویم، دارای نکاتی حائز اهمیت است که یکی از این نکات صحنه بین‌المللی است تا ببینیم قدرت‌ها چه روندی را دنبال می‌کردند.

لاریجانی گفت: آن نظم یگانه‌ای که آمریکایی‌ها می‌خواستند ایجاد کنند، به‌هم ریخت چراکه آنها به لحاظ ظرفیت سیاسی، قابلیت لازم را نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین تصریح کرد: برخی کشورها در اینکه آمریکا ناتوانی خود را نشان دهد، نقش به‌سزایی داشتند و نقش جمهوری اسلامی ایران در آن زمان و در شرایط خفقان بین‌المللی که کم‌تر کشوری جرأت مقابله با آمریکا را داشت، بسیار حائز اهمیت است.

لاریجانی بر همین اساس یادآور شد: تئوری مدیریت جهانی درصحنه بین‌المللی خیلی زود رنگ باخت و در پی آن، نظام چندقطبی به کرات مطرح شد.

وی با طرح این سؤال که آیا کشورهایی مانند آمریکا صحنه بین‌المللی را همین‌گونه به حال خود رها می‌کنند که چندقطبی شود، عنوان کرد: به‌طور طبیعی آنها راه‌های دیگری را انتخاب می‌کنند که یکی از این مختصات توسل به قدرت نظامی است. به‌عنوان مثال ناتو، با توجه به قدرت‌های منطقه دچار نقص شده است، لذا آمریکا از قدر روسیه نگران است و احساس ضعف می‌کنند و در کنترل بحران‌هایی که در غرب آسیا به وجود می‌آید دچار مشکل شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای اروپای غربی و آمریکا اذعان دارند که لشکرکشی به منطقه درست نیست چراکه می‌دانند به نتیجه نمی‌رسند. وقتی می‌بینند از قدرتی مانند ناتو نمی‌توانند استفاده کنند، لذا این لشکرکشی‌ها را بی‌نتیجه می‌دانند.

لاریجانی اظهار داشت: کشورهای غربی قصد دارند در تئوری فرا آتلانتیکی، کشورهای آسیایی که با آنها تضاد ندارند و می‌توانند جزو اقمار آنها باشند را با خود همراه کنند.

وی طرح تئوری اوراسیا از سوی روسیه را در مقابله با تئوری فرا آتلانتیکی خواند و گفت: غرب به دنبال این است که چین، روسیه و ایران را دچار خفگی کند و در همین راستا روسیه به دنبال ایجاد سازمان منطقه‌ای از کشورهای آسیایی است که پایه‌های آن در پیمان اوراسیا گذاشته شد.

رئیس قوه مقننه افزود: حال باید نظاره کرد که این دو نظریه چه مقدار در صحنه بین‌الملل تاب بیاورد.

لاریجانی در تشریح استراتژی انقلاب اسلامی در میانه این قطب‌بندی‌ها، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب این مباحث مطرح بود که باید ایران نسبت به یکی از این مدل‌ها گرایش داشته باشد تا بتواند در میان قدرت‌های جهانی حضور یابد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی به هیچ یک از این قطب‌بندی‌ها توجه نداشت زیرا برای بیداری اسلامی ایجاد شده بود و به کرامت انسان‌ها اعتقاد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این تئوری که تعدادی از کشورها بالاتر باشند و بقیه کشورها پایین‌دست، با تئوری انقلاب سازگار نیست؛ لذا در جمهوری اسلامی تئوری جدیدی شکل گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه پایه‌های اصلی تئوری‌های شرق و غرب بر قدرت است، گفت: به دلیل اینکه جذب هیچ یک از این تئوری‌ها نشدیم، طرف غربی همیشه در راستای محاصره و فشار بر ایران اقدام می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی نظام قطب‌بندی را قبول ندارد، گفت: جمهوری اسلامی به دنبال این نیست که خودش قطبی باشد بلکه معتقد است کشورها باید استقلال و آزادی داشته باشند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: نظام‌های غربی حرف‌هایی را در مورد آزادی انسان‌ها می‌زنند اما وقتی به حوزه کشورها می‌رسد، آن را فراموش می‌کنند که این از تعارضات مهم در تفکر غرب است.

لاریجانی تاکید کرد: انقلاب اسلامی برای انسان، جامعه و امت اسلامی، کرامت قائل است و نمی‌تواند در نظام قطب‌بندی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی حرف نویی دارد مبنی بر اینکه می‌توان نفوذ معنوی داشت و این غیر از تلاش غرب برای تحت سلطه قرار دادن کشورهای اقماری است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در تشریح روند رو به افزایش جریان‌های تروریستی در منطقه، گفت: طی دهه اخیر فضای تروریستی در منطقه از نظر کمی و کیفی، رشد جهنده‌ای داشته است.

لاریجانی ادامه داد: ارزیابی‌های دقیق نشان می‌دهد که جریان‌های تروریستی امروز بیش از صد هزار نفر عضو دارند و گروه‌های متنوعی را شامل می‌شوند و از نظر امکانات نظامی، قوی شده‌اند. امروز داعش حدود ۳۰ میلیارد دلار سلاح در اختیار دارد  آنهایی که در گذشته با کلاش می‌جنگیدند، امروز زموشک تاو دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد که مبارزه غرب با این گروه‌ها واقعی نبوده، شکل مبارزه اشتباه بوده است و ریشه‌های گروه‌های تروریستی اشتباه تشخیص داده شده است.

وی اشغال کشورهای عراق و افغانستان را دلیل ایجاد گروهک‌های تروریستی دانست و گفت: عضویت جوانان در گروهک‌های تروریستی یک واکنش اجتماعی طبیعی به اشغال کشورشان است، زیرا راهی برای مبارزه جز پیوستن به این گروه‌های تروریستی پیدا نکرده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه جریان‌های تروریستی قابل مهاجرت هستند، گفت: نشانه‌هایی مبنی بر امکان مهاجرت این جریان‌های تروریستی به سمت آسیای میانه و جنوب آسیا وجود دارد، چون این جریان‌ها به اروپا تعارضاتی داشتند و البته دلایل اقتصادی نیز وجود دارد؛ بنابراین غرب در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت آنها است.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه جریان‌های تروریستی در منطقه به این زودی خاتمه پیدا نمی‌کند، گفت: خاتمه پیدا کردن این جریان‌ها با روش‌های کنونی امکانپذیر نیست؛ جریان‌های تروریستی ماندگاری دارند و راه علاج آنها روشنگری است که باید به مرور انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه راه علاج بحران‌های منطقه‌ای، ساده و اورژانسی نیست، گفت: باید با روشنگری، زمینه‌های فرهنگی در راستای حذف تدریجی گروهک‌های تروریستی به وجود آید.

لاریجانی با اشاره به استراتژی هوشمندانه جمهوری اسلامی در بحران‌های منطقه‌ای، گفت: جمهوری اسلامی برخلاف کشورهای دیگر با متانت رفتار کرد و به همین دلیل مقابل کشور ما صف‌آرایی کردند که البته مهم نیست و باید با فرض همین صف‌آرایی‌ها، راه خود را تعیین کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مسیر آینده کشور ما شرایط اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، گفت: برای تأثیرگذاری و رقابت با کشورهای دیگر باید از پتانسیل اقتصادی قوی برخوردار باشیم.

وی تصریح کرد: نباید سیاست این‌قدر بر اقتصاد ما سایه بیافکند، قرار نیست هر دولتی روی کار بیاید، بنیان‌های اقتصادی تغییر کند و ثبات اقتصادی کشور ما از بین برود.

لاریجانی، بی‌ثباتی اقتصادی را عامل کاهش رشد سرمایه‌گذاری داخلی خواند و گفت: آمریکا عملاً هراس ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذاری نشود، اما در داخل نیز به خاطر عدم ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاری کاهش یافته؛ باید فضای کشور آرام و انگیزه‌مند برای سرمایه‌گذاری باشد.

وی همچنین با اشاره به مسئله هسته‌ای کشور، تأکید کرد: دانش هسته‌ای در داخل ایران بومی شد و در مسئله هسته‌ای پرونده‌هایی که ساخته بودند، جمع شد.

رئیس مجلس ادامه داد: البته آمریکا در این مسیر مذاکرات رفتار ناجوانمردانه‌ای در مقابل تعهدات خود پس از برجام نشان داد که رهبر معظم انقلاب روز گذشته، بسیار دقیق و صحیح به این مسئله اشاره کردند، ولی در نهایت آمریکا مجبور می‌شود به تعهدات خود عمل کند؛ چراکه ما نیز ابزارهایی در اختیار داریم که آنها مجبور به انجام تعهداتشان شوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار