تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۲۱۳۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد از نبود مدیریت علمی برای پرآبی و کم آبی در خوزستان
سیلاب‌های اخیر در صورت مدیریت صحیح ۱۰ درصد گندم کشور را تولید می‌کرد
سیل‌های مخرب اخیر که خسارت‌های مالی و جانی شدیدی به مردم خوزستان وارد کرده است، اگر درست مدیریت می‌شد، می‌توانست بیش از ۱۰ درصد گندم مورد نیاز کشور را تولید کند
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با انتقاد شدید از نبود مدیریت علمی برای پرآبی و کم آبی در خوزستان گفت: سیل‌های مخرب اخیر که خسارت‌های مالی و جانی شدیدی به مردم خوزستان وارد کرده است، اگر درست مدیریت می‌شد، می‌توانست بیش از ۱۰ درصد گندم مورد نیاز کشور را تولید کند.

سیلاب‌های اخیر خوزستان در صورت مدیریت صحیح ۱۰ درصد گندم مورد نیاز کشور را تولید می‌کرد

مجید نبی پور، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو گفت: در کشور مسئولان نه برای پر آبی و نه برای کم آبی برنامه ای ندارند.

وی افزود: حجم خسارت وارده، کیفیت و کمیت مشکلات ایجاد شده در سیل اخیر خوزستان در وهله اول یک سوال را ذهن افراد متبادر می کند که چه نکاتی و عدم چه مسائلی باعث ایجاد این سیل مخرب شده است؟ چه اقدامی باید قبلا صورت می گرفت که سیل اینقدر برای مردم مشکل ایجاد نکند؟

نبی پور بیان داشت: یکی از مسائل طبیعی برای مقابله با جاری شدن سیل موانع طبیعی و مراتع و جنگل ها هستند که به گفته یکی از مسئولان منابع طبیعی حدود 135 میلیون هکتار عرصه های طبیعی در سطح کشور که قابلیت کار فنی و مهندسی در حوزه منابع طبیعی اعم از جنگل کاری، مرتع داری، آبخیز داری و آبخوان داری و بیابان زدایی دارند، وجود دارد که به دلیل محدودیت منابع مالی و محدودیت منابع انسانی متخصص حجم کاری که صورت می گیرد قابل ملاحظه نیست.

وی ادامه داد: مساحت حوزه آب ریز سد دز حدود۱۷ هزارو  ۴۳۰ کیلومتر مربع است که به نظر اقدامات لازم آبخیز داری، جنگل کاری و مرتع داری به اندازه کافی صورت نمی گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر این حوزه پوشش گیاهی مناسبی داشت و اقدامات آبخیزداری مناسبی صورت می گرفت بخش زیادی از این یک میلیارد مترمکعب آبی حاصل بارندگی های اخیر در حوزه به سد دز وارد می شد.

استاد تمام رشته کشاورزی تصریح کرد: به هر حال بارندگی صورت گرفت و روان آب در حوزه آبخیز سد دز بوجود آمد و آن حجم از آب وارد مخزن سد شد. سوال اینجاست آیا اطلاعات و هشدار هواشناسی که از چند روز قبل حادثه را پیش بینی کرده بود برای وزارت نیرو قابل اعتماد نبود؟

نبی پور گفت: معاون وزیر نیرو اعلام کرده است که سال 83 نیز بزرگترین سیل ها در کارون رخ داده است، این نشان می دهد مسئولان از سیلابی بودن کارون اطلاع داشتند؛ پس چرا به این فکر نیافتادند این سیلاب ها را به هور العظیم و یا تالاب شادگان منتقل کنند؟ اگر درست دور اندیشی می شد می توانستیم با این حجم 500 میلیون مترمکعب آبی که در سیلاب اخیر وارد خلیج فارس شد اقدامات زیست محیطی بسیاری انجام داد.

وی افزود: هر 20 میلیمتر بارندگی معادل 200 متر مکعب آب برای مزرعه تولید می کند اگر در خوزستان برای گندم پنج نوبت آبیاری کافی باشد. که با یک حساب سرانگشتی می شود؛ گفت با این حجم 500 میلیون مترمکعب آبی که در سیلاب اخبر هدر رفت می شد 500 هزار هکتار زمین را آبیاری کرد که به نوعی در واقع می شد بیش از یک میلیون و پانصد هزار تن گندم تولید کرد.

نبی پور گفت: اگر دلسوزان مملکت و مسئولان برای پرآبی هم برنامه داشتند امروز در این سیلابی که کلی خسارت به مردم منطقه وارد کرد حدود 10 درصد گندم مورد نیاز مردم ایران را تولید کرد.

وی ادامه داد: این جدای از خسارتی است که سیلاب اخیر به مزارع گندم وارد کرد و حدود 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مردم خوزستان را نابود کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: استاندار محترم خوزستان جا دارد با رعایت موازین اخلاقی و شرعی یک تیم تخصصی تشکیل دهند تا تمامی گزینه ها بررسی شوند که آیا می شد بهتر از این عمل کرد؟

نبی پور در پایان گفت: این تیم تخصصی باید پیشنهاد را نیز جمع آوری کند تا در سال های اینده دیگر شاهد این گونه حوادث دلخراش نباشیم.
:
:
:
آخرین اخبار