تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استاد دانشگاه:
تغییر درک دانش‌آموز نسبت به امتحان برای کاهش فشار
یک استاد دانشگاه با تبیین تفاوت‌های ترس، اضطراب و استرس گفت: باید درک دانش‌آموز نسبت به امتحان تغییر کند و معنای جدیدی از امتحان به او انتقال داده شود تا امتحان را فرصتی جدید برای نمایاندن توانایی‌های خود بداند
یک استاد دانشگاه با تبیین تفاوت‌های ترس، اضطراب و استرس گفت: باید درک دانش‌آموز نسبت به امتحان تغییر کند و معنای جدیدی از امتحان به او انتقال داده شود تا امتحان را فرصتی جدید برای نمایاندن توانایی‌های خود بداند.

رضا داروساز ایرانی با بیان این‌که باید میان ترس، اضطراب و استرس تمایز قائل شد، اظهار کرد: "ترس" به معنای واکنش هیجانی فرد نسبت به یک خطر است، "اضطراب" علامتی است بدون هیچ عامل شناخته‌شده‌ای و "استرس" هر نوع تغییر یا فشار روانی در شیوه زندگی فرد است.

وی افزود: ترس یک واکنش دفاعی طبیعی است که افراد آن را از دیگران می‌آموزند اما اضطراب به‌خودی خود و بدون هیچ علتی در فرد به وجود می‌آید؛ بنابراین ترس دارای علت و اضطراب بدون علت است.

مسئول واحد بهداشت روان مرکز بهداشت خوزستان با بیان این‌که اضطراب در تمام دوران زندگی همراه انسان است، گفت: اضطراب در دوره کودکی نقش زیربنایی در اضطراب‌های دوران‌های بعدی زندگی دارد؛ کودک در نخستین سال‌های زندگی اتکای زیادی به مادر دارد و در دسترس بودن مادر در کاهش اضطراب کودک بسیار مؤثر است.

داروساز ایرانی ادامه داد: تشویش کودک به دلیل دوری از مادر به‌ویژه در سنین ۶ تا ۱۰ ماهگی امری طبیعی است که با برخورد مناسب مادر پس از مدتی رفع می‌شود. برای کاهش اضطراب کودکان زیر یک سال ایجاد امنیت و آرامش در خانه توصیه می‌شود؛ یعنی والدین و به‌ویژه مادر تمام وقت در کنار کودک باشند.

وی با اشاره به افزایش سن کودک در مقطع ورود به مدرسه، تصریح کرد: در این دوران اضطراب‌ها تغییر کرده و با علائمی مانند مشکلات گوارشی، بی‌خوابی، شب ادراری و... نمایان می‌شود؛ به‌منظور کاهش این اضطراب‌ها  نباید در فضای خانه پیام‌های سمّی منتقل شود. پیام‌های سمی پیام‌هایی هستند که سبب ازدیاد  اضطراب می‌شوند مانند جمله‌ی "‌درس بخوان‌" یا مقایسه با دیگران که گاهی این پیام‌ها از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند.

مدیرگروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطر‌نشان کرد: برای کاهش فشار روانی باید درک دانش‌آموز نسبت به امتحان تغییر کند؛ یعنی معنا و تفسیر جدیدی از امتحان به او انتقال داده شود تا امتحان را فرصتی جدید برای نمایاندن توانایی‌های خود بداند.

داروساز ایرانی ادامه داد: همچنین کسب اطلاعات و آگاهی در مورد یک موقعیت (مانند موقعیت امتحان)، اضطراب ناشی از حضور در آن موقعیت را کاهش می‌دهد چراکه احساس کنترل بیشتری بر محیط خواهد داشت.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید از رقابت‌های غیر ضروری بپرهیزند و محدودیت‌های فرزند خود را بپذیرند و آگاه باشند که هر فردی منحصر‌به‌فرد است. والدین باید شوخ‌طبع بوده و سرگرمی‌هایی نیز برای فرزند خود در نظر بگیرند.

مسئول واحد بهداشت روان مرکز بهداشت خوزستان افزود: دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها باید حتماً از یک مشاوره خانواده بهره بگیرند. همچنین دانش‌آموزان باید برنامه‌ی درسی منظمی داشته و زمان مطالعه را از زمان‌های کوتاه شروع کنند و به‌تدریج آن را افزایش دهند. آن‌ها باید خواب و تغذیه منظم داشته و از نوشیدن چای و قهوه بیش از مقدار متعارف پرهیز کنند. ورزش و تحرک بدنی نیز برای دانش‌آموزان مناسب است.

داروساز ایرانی با بیان این‌که عوامل معنوی نقش مهمی را در دوران امتحانات ایفا می‌کنند، گفت: دانش‌آموزان باید به برنامه درسی خود تعهد داشته، به آن معتقد باشند و نسبت به آن احساس مسئولیت کنند؛ همچنین باید به خدا توکل کنند و نسبت به امتحان نگرش خوشبینانه داشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار