تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۲۱۳۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طلسم ریل U۳۳ پس از ۸ سال شکسته شد
در سال ۸۷ راه‌آهن به‌دلیل نداشتن استاندارد از تحویل ریل‌های U۳۳ تولید ذوب‌آهن خودداری کرده بود که پس از ۸ سال معاون فنی راه‌آهن از خرید ۴۰هزار تن از این نوع ریل با هدف حمایت از تولید داخل خبر داد.
  سال 87 به‌دنبال توافق معاون وقت وزیر راه و شهرسازی با مدیرعامل وقت شرکت ذوب‌آهن اصفهان مقرر شد اولین محموله ریل U33 تولید داخل برای بازسازی خطوط (عمدتاً در ایستگاه‌ها) توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خریداری شود، اما در زمان تحویل راه‌آهن به‌دلیل این‌که ریل U33 استانداردهای لازم را نداشت از تحویل آن خودداری کرد.
 
همان زمان راه‌آهن خواستار تولید ریل UIC60 از سوی ذوب‌آهن شد و در عین حال اعلام کرد ریل‌های U33 را برای بازسازی خطوط راه‌آهن پس از اخذ استانداردها خریداری می‌کند. حال با گذشت حدود 8 سال خبر می‌رسد که ذوب‌آهن برای فروش 40هزار تن ریل به‌ارزش 24 میلیون یورو با راه‌آهن به توافق رسیده است.
 
سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن دراین‌باره گفت:‌ به‌دنبال اعلام آمادگی ذوب‌آهن مبنی بر امکان تولید و تحویل ریل از خرداد ماه امسال و به‌منظور حمایت از ساخت داخل، راه‌آهن با عقد قرارداد خرید 40هزار تن ریل U33 به‌ارزش هر تن 600یورو موافقت کرد.
 
وی افزود: براساس توافق صورت گرفته این میزان ریل از ماه آینده از سوی شرکت ذوب‌آهن تحویل راه‌آهن خواهد شد.
 
  ریل U33 برای سرعت‌های کمتر از 160 کیلومتر در ساعت مناسب بوده و سال‌هاست از این نوع ریل برای ریل‌گذاری خطوط راه‌آهن به‌دلیل از رده خارج شدن استفاده نمی‌شود. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان اوایل دهه 70 شمسی موفق به تولید این نوع ریل شد که با توجه به بازسازی‌ خطوط قدیمی بعضاً در ایستگاه‌ها، راه‌آهن احتمالا این میزان ریل را برای همین کار خریداری کرده است.
 
البته ذوب‌آهن اصفهان چند سالی است که به‌دنبال تولید ریل پیشرفته UIC60 است و در این راستا اقدام به واردات تجهیزاتی از کشور آلمان کرده است. قرار است اولین نمونه از این ریل تابستان امسال تولید شده و بر اساس توافق صورت گرفته بین وزارتخانه‌های راه و صنعت پس از تأیید استانداردهای آن برای توسعه خطوط ریلی به کار گرفته شود.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار