تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۲۱۳۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدال‌آوری نخبه خوزستانی در مسابقات جهانی ژنو
مخترع نخبه خوزستانی با ارائه 2 اختراع در مسابقات اختراعات و ابتکارات جهانی ژنو 2016 موفق به کسب 2 مدال طلا و نقره شد
مخترع نخبه خوزستانی با ارائه 2 اختراع در مسابقات اختراعات و ابتکارات جهانی ژنو 2016 موفق به کسب 2 مدال طلا و نقره شد.

سید جلال‌الدین سجادی نخبه جوان خوزستانی و دانشجوی تحصیلات‌تکمیلی رشته هوافضا دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به این‌که مسابقات و نمایشگاه اختراعات جهانی 2016، 20 تا 30 فروردین امسال در ژنو سوییس برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه "پهکواد (پهباد - کواد) با سیستم کنترل فوق هوشمند با قابلیت ایستادن در یک نقطه  با سرعت صفر" QoadRotor Unmanned Aerial Vehicle را با همکاری ماهان و ایمان نوری در بخش مکانیک و هوافضا این مسابقات ارائه دادم که توانست مدال طلای جهانی این بخش را به‌خود اختصاص دهد.

وی با بیان این‌که دستگاه پهکواد در آزمایشگاه کنترل دینامیک دانشکده انرژی نوین دانشگاه شهید بهشتی ساخته شد و به‌عنوان اختراع به ثبت رسید، تصریح کرد: پهکواد در واقع تلفیق پرنده‌ی هواپی هدایت‌پذیر کنترل ‌از راه دور با کواد روتور و اسم اختصاری زیرمجموعه‌ی اشباح پرنده بدون ‌سرنشین RPV زیر شاخه‌ی اصلی UAV است.

این نخبه خوزستانی توضیح داد: این دستگاه یک پرنده‌ی بدون سرنشین بین‌پرنده‌ای با استفاده از مزایای هر دو نوع پرنده‌ی بدون سرنشین UAV، QR با پوشاندن معایب آن‌ها است که از مزایای یک هواپیما شامل برد بالا‌، سرعت بالا، محوطه‌ی مأموریتی تحت کنترل بالا، مصرف پایین  و استفاده از سوخت جهت جلوبرندگی نه ایستایی، همچنین از مزایای یک کوادراتور شامل ایستایی در یک نقطه در طول یک زمان خاص، پایداری ایستایی بالا، قدمت مانورپذیری بالا استفاه می‌کند.

سجادی با بیان این‌که  QR-UAVاز تلفیق معادلات دینامیکی و سیستمی هواپیما و کواد‌راتور استفاده می‌کند که یک تحول جدید در صنایع هوافضا است، افزود: می‌توان گفت QR-UAV یک هواپیمای بدون سرنشین است که می‌تواند بدون هیچ محدودیتی حین پرواز برای یک زمان خاص در یک نقطه بایستد و مأموریت خود را انجام دهد؛ از مزایای دیگر این پرنده‌ی جدید می‌توان به قدمت ایستایی، پایداری بالا‌، مانور پذیری در جهت‌های X,Y بیشتر، عدم نیاز به باند فرود و صعود، take off و landing، حرکت  و ایستادن  در هر جا و هر مکان اشاره کرد.

وی ادامه داد: هواپیماهای بدون سرنشین با توجه به نوع ایرودینامیک و پیشرفت‌های زیاد علوم مختلف در حال حاضر در کاربرد‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر کوادروتورها هم به‌عنوان یک وسیله‌ی پرنده با قابلیت ایستایی و حفظ پایداری در مقابل انواع اغتشاشات هوایی در زمینه‌‌های مختلف کاربردهای ویژه‌ای دارند.

این دانشجوی نخبه خاطرنشان کرد: با ساخت پهکواد می‌توان از مزایای هر دو وسیله‌ی پرنده استفاده کرد و معایب هر دو را هم پوشش داد؛ پهکواد با سیستم کنترل و استفاده از ‌میکرو‌کنترل‌های هوشمند و شبیه‌سازی آن در سخت‌افزار هم قادر به انجام حرکت‌های بر مبنای معادلات دینامیکی هواپیماها بوده، هم قادر به مانور بیشتر در جهات مختلف و حتی ایستادن در یک ارتفاع و نقطه‌ی خاص برای یک زمان خاص با استفاده از معادلات دینامیکی کواد‌ها است.

سجادی همچنین درباراه دیگر اختراع خود "میکرودستگاه تشخیص و ترسیم سطوح با استفاده از میکرو‌سنسورهای هوشمند سرامیکی با ایجاد خاصیت پیزوالکتریکیSPS-MEMS" در بخش پزشکی این مسابقات، خاطرنشان کرد: استفاده از حسگر ها و سنسورها در جوانب مختلف زندگی انسان‌ها گسترش  یافته است.

وی افزود: یکی از سنسورهایی که می‌تواند مورد استفاده‌ی فراوان قرار گیرد سنسور حس کلی است که با استفاده از تکنولوژی میکروالکترومکانیک سیستم و استفاده از تغییر معکوس و اختلاف الاستیکی حرکت و پیاده‌سازی سیستم کنترل هوشمند از نرم‌افزار MATLAB و ترسیم آن با برنامه‌نویسی شی‌گرایی تحلیل می‌شود.

سجادی با بیان این‌که این سنسور فوق هوشمند با حرکت بر اجسام، سطوح یا لمس هر سطحی می‌تواند تصویر آن را در صفحه مانیتور خود نمایش داده، یا برای سیستم‌های عصبی تصویر کند، آن را تحولی بزرگ در سنسور هوشمند دانست و گفت: تا کنون دستگاه‌های تشخیصی بسیاری برای تشخیص سطوح مختلف هم در بدن انسان و هم سطوح دیگر طراحی و ساخته شده است ولی متأسفانه همه یا در مقیاس بزرگتر بوده یا دارای تکنولوژی گران و هزینه بالا بوده‌اند.

این نخبه خوزستانی تصریح کرد: دستگاه میکروتشخیص سطوح با میکروسنسور هوشمند که از مواد سرامیکی با ایجاد خواص پیزوالکتریکی استفاده می‌کند، این امکان را می‌دهد که با حرکت روی بدن انسان یا سطوح مختلف با توجه به فشار ناشی از هر قسمت سنسور - که یک تیر دو سر گیر دار است - خروجی به‌صورت میدان مثبت و منفی نمایش داده شود و تصویری از شیء یا سطح را به کاربر بدهد.

وی با بیان این‌که این دستگاه نیز با همکاری ماهان و ایمان نوری دانشجویان علوم پزشکی تهران ساخته شد، گفت: میکروسنسور فوق هوشمند حس لامسه پس از پذیرش اولیه در مسابقات داخلی از جمله شیخ بهایی با دعوت و پذیرش از سوی تیم ملی مخترعان و دفتر نمایندگی مخترعان جهانی در ایران به مسابقات جهانی اختراعات بین‌المللی سوییس راه یافت و موفق به کسب مدال نقره این مسابقات در بخش پزشکی شد.

 سیدجلال‌الدین سجادی نخبه جوان خوزستانی دارای 58 اختراع و بیش از 10 مقاله بین‌المللی، در حال حاضر دانشجوی رشته هوافضا دانشگاه شهید بهشتی است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار