تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۲۱۴۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان:
كشت تابستانه در حوضه جراحي و زهره ممنوع است
معاون بهره برداري و حفاظت از منابع سازمان آب و برق خوزستان از ادامه خشكسالي در حوضه رودخانه هاي جراحي و زهره خبر داد و گفت: كشت تابستانه را در حوضه رودخانه هاي مارون، جراحي و زهره ممنوع اعلام كرديم.
مصطفي شبه يكشنبه با بيان اينكه بارندگي و سيلاب اخير خشكسالي حوضه رودخانه مارون، جراحي را برطرف نكرده، افزود: هم اكنون فقط نصف مخزن سد مارون در حدود 600 ميليون مترمكعب ذخيره سازي انجام شده و همچنان براي كشت تابستانه كمبود آب داريم.
وي با اشاره به خشكسالي چندين ساله در اين حوضه تصريح كرد: تامين آب كشت هاي دائم در اولويت است، اين در حاليست كه پارسال براي تامين اين بخش نيز دچار مشكل شديم و آب مورد نياز نخيلات شادگان در جنوب خوزستان تامين نشد كه دليل آن برداشت غيرمجاز آب كشاورزي توسط ماهشهر و رامشير بود.
شبه افزود: در حوضه رودخانه زهره نيز تابستان امسال امكان كشت تابستانه ندارد زيرا علاوه بر بارش ناكافي در اين حوضه، سد كوثر در بالادست اين رودخانه براي تامين آب شرب طراحي شده و منبع غيرقابل اطمينان براي تامين آب كشاورزي به شمار مي رود.
وي همچنين با اشاره به وضعيت برخي رودخانه هاي خوزستان پس از سيل اخير اظهار كرد: با كاهش بارندگي ها در بالادست، دبي رودخانه هاي دز و كارون نيز كم شده است.
معاون سازمان آب و برق خوزستان افزود: ورودي سد دز به 525 مترمكعب برثانيه و خروجي آن 503 مترمكعب برثانيه رسيده و دبي رودخانه كارون در اهواز نيز 796 مترمكعب برثانيه است.
وي اضافه كرد: سد كرخه هنوز ظرفيت خالي براي نگهداشت آب دارد و ورودي اين سد 289 مترمكعب برثانيه و خروجي 64 مترمكعب برثانيه است.
شبه با اشاره به آغاز آبگيري مخزن شماره 3 تالاب هورالعظيم در پي سيلاب اخير تاكيد كرد: شركت نفت در اين مخزن در حال فعاليت است و در صورت همكاري مي توانيم اين مخزن را آبگيري كنيم.
اين عضو ستاد بحران خوزستان در ادامه نسبت به كاهش منابع آب زيرزميني اين استان هشدار داد و گفت: منابع اصلي تامين آب شرب و كشاورزي شهرستان ايذه و باغملك در شرق خوزستان از آب زيرزميني تامين مي شود و در سال هاي اخير حتي تامين آب شرب نيز در اين شهرستان ها با مشكلاتي همراه بود.
وي افزود: با توجه به بيلان منفي آب زيرزميني در اين شهرستان ها بايد الگوي كشت بازنگري شود و توصيه مي كنيم از كشت برنج خودداري شود.
بر اساس اين گزارش با طغيان رودخانه دز از بامداد 26 فروردين ورودي سد دز به هشت هزار مترمكعب برثانيه رسيد اما روزهاي بعد كاهش محسوسي نشان داد تا جايي كه 28 فروردين به يك هزار و 700 مترمكعب برثانيه كاهش يافت. در پي سيلاب، دبي كارون در مقطع اهواز 29 فروردين به يك هزار و 200 مترمكعب برثانيه رسيد.
حوضه پنج رودخانه خوزستان در يك دهه گذشته با خشكسالي شديد روبه رو بوده و بارها ممنوعيت كشت در بخش هايي از اين حوضه ها اعلام شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار