تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۲۱۵۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس در دانشگاه شهید چمران؛
چه کسانی می‌خواهند نام خلیج‌فارس را تغییر دهند
فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر حمودی با اشاره به اهمیت رابطه اقتصاد مقاومتی با اقتصاد دریایی، گفت: 80 درصد انرژی جهان در خلیج‌فارس وجود دارد؛ باید قدر خود و اهمیت خلیج‌فارس را بدانیم و بدانیم که چه کسانی می‌خواهند نام آن را تغییر دهند
فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر حمودی با اشاره به اهمیت رابطه اقتصاد مقاومتی با اقتصاد دریایی، گفت: 80 درصد انرژی جهان در خلیج‌فارس وجود دارد؛ باید قدر خود و اهمیت خلیج‌فارس را بدانیم و بدانیم که چه کسانی می‌خواهند نام آن را تغییر دهند.

ناخدا نادر حمودی در مراسم روز ملی خلیج‌فارس که امروز، دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه در تالار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با تبریک روز ملی خلیج‌فارس اظهار کرد: باید بدانیم که به چه دلیل 10 اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده است؛ در این روز استعمارگران پرتغالی که 140 سال بر خلیج‌فارس تسلط داشتند، توسط شاه‌عباس و نیروی دریایی آن زمان، از خلیج‌فارس اخراج شدند.

وی افزود: زندگی ما از دریا بوده و هست؛ کشوری که دریا دارد، کشوری ثروتمند است. دریا بستر و زیرساخت اقتصاد جهان است. 78 درصد از اقتصاد جهان در دریا رقم می‌خورد و تمام انرژی و کالاها از طریق دریا جابه‌جا می‌شود.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر با تأکید بر اهمیت دریا تصریح کرد: بیش از 57 پایتخت در جهان کنار دریا واقع‌ شده‌اند؛ ایران 3 هزار کیلومتر مرز آبی دارد اما آن‌طور که باید از دریا استفاده نکرده‌ایم. فرهنگ دریایی ما ضعیف است. دریا در سابقه و تاریخ ما نقش مهمی داشته و دریانوردان ایرانی توانسته بودند از طریق دریا بسیاری از مناطق را فتح کنند.

حمودی بابیان این‌که نباید دریا را فراموش کنیم، گفت: این‌که اکنون از دریا پا پیش بکشیم به معنای آن است که دریا را فراموش کرده‌ایم. دریا در شمال مملو از زندگی است اما جنوب شرق و دریای عمان و اقیانوس هند را فراموش کرده‌ایم؛ نیروی دریایی از سال 87 در سواحل مکران مستقر شده و اقتصاد را به آنجا کشانده است تا زندگی در آن منطقه جریان داشته باشد.

وی ادامه داد: جغرافیای کشورهای عربستان، عمان و امارات، همانند سواحل جنوب شرق است اما آنجا آباد است زیرا از دریا استفاده کرده‌اند؛ دریا تنها یک علم نیست بلکه مجموعه‌ای از علوم است. سرمایه‌های بسیاری در دریا وجود دارد که می‌تواند افراد را ثروتمند کند. کشتیرانی، نفت، شیلات و ... همه در دریا هستند.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر عنوان کرد: 14 تنگه استراتژیک جهان در دریا واقع شده است که نبض جهان هستند. از این 14 تنگه، 3 تنگه هرمز، باب‌المندب و ملاکاس بسیار حائز اهمیت هستند و بیش از 90 درصد انرژی جهان از سه تنگه می‌گذرد و این تنگه‌ها شرق را به غرب متصل می‌کنند.

حمودی با اشاره به اهمیت رابطه اقتصاد مقاومتی با اقتصاد دریایی، گفت: 80 درصد انرژی جهان در خلیج‌فارس وجود دارد. باید قدر خود را بدانیم و بدانیم که خلیج‌فارس مهم است و چه کسانی می‌خواهند نام آن را تغییر دهند؛ مدعی هستیم که جاده ابریشم جنوب به شمال را وصل خواهیم کرد و این از طریق دریا محقق می‌شود. اگر بندرهای خود را رونق ببخشیم و راه‌آهن را از بندر شادگان به خرمشهر و از خرمشهر به بصره و از بصره به ترکیه و از ترکیه به اروپا وصل کنیم، این همان جاده ابریشم خواهد بود.

وی بابیان این‌که در دوران جنگ حتی یک روز دریا تعطیل نشد، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس، شرکت نفت در دریا فعال بود، مایحتاج و نیازهای کشور از طریق دریا تأمین می‌شد و این امر به همت نیروی دریایی صورت می‌گرفت. 886 نفر از نیروهای دریایی برای بازگشایی دریا و خطوط مواصلاتی در دریا شهید شدند تا مایحتاج به ملت ایران برسد؛ جان خود را تقدیم کردند تا ایران پابرجا بماند.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر تصریح کرد: خلیج‌فارس از بُعد معنوی بسیار باارزش و با محتوا است باید قدر خلیج‌فارس را ازلحاظ اقتصادی و از نظر جان‌فشانی‌هایی که در آن شده است، بدانیم. هزاران تن از سفیدجامگان و کفن‌پوشان نیروی دریای از منافع ملت ایران در دریا محافظت، به خدمت خود افتخار و تمام کشورها به‌عنوان یک مسلمان و رزمنده ایرانی، فرهنگ ایرانی را نمایندگی می‌کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار