تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۲۱۵۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خوزستان:
از همه ظرفیت‌ها برای توقف طرح انتقال آب رودخانه زهره استفاده می‌كنیم
اگر این طرح برخلاف نظر كارشناسی، زیست محیطی و تامین آب كشاورزی پایین دست فعال باشد، بدون شك از همه ظرفیت های استان برای توقف آن استفاده می كنیم
معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به گزارش هایی مبنی بر آغاز طرح انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر گفت: در صورت اجرای این پروژه برخلاف اظهارنظرهای كارشناسی و زیست محیطی از همه ظرفیت های استان برای توقف آن استفاده می كنیم.

احمد سیاحی دوشنبه اظهار كرد: گزارش هایی شفاهی از آغاز این طرح دریافت كردیم و قرار است برای اطمینان از صحت این گزارش ها شخصا از محل اجرای این طرح دیدن كنم.

وی با بیان اینكه این طرح پارسال در كمیته منابع آب وزارت نیرو لغو شده تاكید كرد: اگر این طرح برخلاف نظر كارشناسی، زیست محیطی و تامین آب كشاورزی پایین دست فعال باشد، بدون شك از همه ظرفیت های استان برای توقف آن استفاده می كنیم.

سیاحی با اشاره به اعلام نیازهای آبی خوزستان به كمیته تخصیص منابع آب وزارت نیرو اظهار كرد: این بحث با وزارت نیرو مطرح شده و به تازگی جلسه ای در این زمینه برگزار شده كه این وزارتخانه می گوید در همه حوضه ها اعم از زهره و مارون و كارون توجه ویژه ای به خوزستان دارد و نیازهای این استان را به صورت كامل مد نظر قرار داده است.

وی با بیان اینكه این عزم و جدیت در دو سال گذشته در وزارت نیرو ایجاد شده گفت: طرح انتقال آب زهره به بوشهر باید به صورت كارشناسی بررسی شود و در خوزستان نیز موضع واحدی نسبت به آن گرفته شود.

بر اساس این گزارش، فروردین امسال بحث اجرای طرح انتقال آب رودخانه زهره به دشت لیراوی بوشهر مطرح شده است، این در حالی است كه سازمان آب و برق خوزستان اعلام كرده این طرح پس از بررسی تخصصی در كمیته علمی مدیریت منابع آب وزارت نیرو لغو شده است.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان در همین رابطه اعلام توقف رسمی این طرح از سوی وزارت نیرو را خواستار شده بود.

رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی 275 كیلومتر در سه استان فارس، كهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.

این رودخانه چند سال بحرانی را از سر می گذراند و در سال های اخیر بیش از 60 درصد كاهش آورد داشته است. زمستان 93 این رودخانه برای نخستین بار 90 روز كامل خشك شد. پائیز و زمستان پارسال نیز برای دومین بار زهره خشكید. با كاهش آب این رودخانه تامین آب شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان نیز با چالش روبه رو شده و كشاورزان متحمل خسارت های بسیار شدند.

هندیجان بیش از 20 هزار هكتار زمین كشاورزی و سه هزار بهره بردار دارد كه محصولات آنها پارسال 100 درصد دچار خسارت شد. سد كوثر (در استان كهگیلویه و بویراحمد) در بالادست این حوضه اگر چه برای تامین آب شرب است اما تنها منبع آب این رودخانه نیز، رهاسازی آب از این سد است.

با وجود تنش در همه حوضه های آبی خوزستان، طرح های وزارت نیرو برای كاهش حقابه خوزستان در جریان است.

هم اكنون بیش از 10 طرح انتقال آب از سرشاخه های كارون بزرگ اجرا شده است.

طرح تسهیم رودخانه كرخه نیز در وزارت نیرو در دست بررسی است. همچنین طرح انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر برای مصارف كشاورزی چند سال پیش مطرح و با مخالفت شدید كارشناسان و كشاورزان خوزستانی روبه رو شد. به گفته این كارشناسان این طرح هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد و باعث نابودی زمین های كشاورزی پایین دست می شود.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
حسنا
|
Seychelles
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
0
1
خوزستان شده گاو هزار من شیر؟؟؟ دیگه بوشهر هم میخواد از ما بکنه؟؟؟؟؟ وقتی این طرح در كمیته منابع آب وزارت نیرو لغو شده ، پس با اجاز ه کی دارند کار میکنند؟؟؟ صاحاب نداره این استان؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا همه استانها به ما حریص شدند؟؟؟؟


+بقول یارو گناه نکنید تا شهر شما هم بارون بیاد :دی و رودخانه هاتون جاری بشه چرا آب می دزدید؟؟
سادات
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
0
1
آقا بیاید یک بمبی بندازین توخوزستان هم ما از دست شما راحت میشیم هم همه چیزمون به باد فنا میره ببینیم دیگه دست از سر خوزستان برمیدارید یا نه!!
:
:
:
آخرین اخبار