تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۲۱۵۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اولین کنگره ملی حکمت و خرد جندی شاپور برگزار می‌شود
به مناسبت روز معلم اولین کنگره ملی حکمت و خرد جندی شاپور با هدف واکاوی شکوفایی پزشکی ایرانی-اسلامی، بزرگداشت حکیم علی بن عباس اهوازی، به منظور بیان عظمت روز استاد و پیشینه فرهنگی-تاریخی خوزستان در اواخر اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد
خوزنیوز: معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن تبریک روز معلم، گفت: به مناسبت روز معلم اولین کنگره ملی حکمت و خرد جندی شاپور با هدف واکاوی شکوفایی پزشکی ایرانی-اسلامی، بزرگداشت حکیم علی بن عباس اهوازی، به منظور بیان عظمت روز استاد و پیشینه فرهنگی-تاریخی استان خوزستان در روز های 29،28 و 30 اردیبهشت ماه در محل تالار شهدا این دانشگاه برگزار خواهد شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر نادر صاکی با بیان اینکه طرح این کنگره از 4 سال پیش پایه ریزی شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، گفت: در این کنگره سعی بر آن است که تمدن فرهنگی استان خوزستان با قدمتی قریب به 7 هزار سال در مقام مقایسه با سایر تمدن ها قرار گرفته شود تا بعینه همه شاهد پیشینه قوی و عمیق فرهنگی استان خوزستان من جمله در علوم پزشکی باشند.
 
صاکی افزود: ده ها هزار سال پیش در محیطی تحت عنوان شهر جندی شاپور کتابخانه بسیار بزرگی حاوی اکثریت کتب جهان به زبان سریانی گردآوری شد و بیمارستانی دایر شد که نه تنها در خوزستان و در آن تمدن، بلکه در سایر تمدن ها نیزبه گونه ای شهرت یافت که عنوان بیمارستان در سایر زبان ها و تمدن ها نیز حفظ شد.
 
وی تصریح کرد: ساختار بیمارستان دایر شده در آن زمان شباهت بسیار زیادی به ساختار بیمارستانهای کنونی دارد و این نشان از غنی بودن فرهنگ آن دوران بوده است و چه بسا دانشمندان و اندیشمندان بسیار زیادی در زمان حکومت ساسانیان و پس از ظهور اسلام پرورش یافتند.
 
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه با بیان اینکه در این جشنواره سعی شده است ضمن نگاه تاریخی، به قضیه اخلاق در پزشکی هم پرداخته شود، گفت: علی بن عباس اهوازی از دانشمندان و فرهیختگان خوزستانی در این دوران بود که در محیط جندی شاپور رشد کرد و همیشه او را در ردیف دانشمندانی همچون رازی و ابن سینا قرار داده اند و طب اسلامی در این سه شخصیت دیده می شد .
 
صاکی گفت: این اندیشمند فرهیخته کتاب الملکی را تدوین کرده بود که پس از ترجمه این کتاب به زبان لاتین، اندیشمندان بسیار زیادی از سایر نقاط کشور برای کسب تجربه به ملاقات این دانشمند آمدند از این کتاب تا قرن 18 میلادی به عنوان کتاب درسی در اروپا استفاده می شد و در 20بخش مختلف به گونه ای جامع تدوین شده بود که منشورهای اخلاقی بین المللی از آن نشر داده شد.
 
وی افزود: تدوین کتب سایر دانشمندان و نقد و بررسی آثار آنان با حفظ منبع از دیگر فعالیتهایی بود که این دانشمند خوزستانی در آن زمان انجام داده است.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه افزود: تا کنون 45 مقاله به این کنگره ارسال و ثبت شده است، روز اول کنگره تحت عنوان جندی شاپور نامگذاری شده است و در روز دوم بزرگداشت علی بن عباس اهوازی برگزار خواهد شد و روز سوم تور بازدید از محل شهر جندی شاپور که بین شوش، دزفول و شوشتر قرار دارد برگزار می شود.
 
وی در پایان با بیان اینکه دکتر علی اکبر ولایتی در کنار دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، ریاست افتخاری این کنگره را بر عهده دارد، افزود: ایده ی جالبی که در خلال بحث و بررسی در خصوص کنگره ارائه شد برگزاری تجلیل از پژوهشگران برتر در هفته پژوهش که هر ساله  آذlماه برگزار می شود، تحت عنوان جشنواره ای با نام علی بن عباس اهوازی است.
 
گفتنی است با هماهنگی این معاونت با شهرداری مقرر شده است میدانی به نام این اندیشمند بزرگ در شهر اهواز نامگذاری شود.
:
:
:
آخرین اخبار