تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۶۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشف اسرار جهانی جوان و مرطوب در زیر صدها متر یخ قطب جنوب!
تنها ۲ درصد از سطح قطب جنوب را یخ در بر نگرفته است و می توان با بررسی سطح زیر آن به اطلاعات ارزشمندی دست یافت.
جی پلاس: کشف اسرار جهانی جوان و مرطوب در زیر صدها متر یخ قطب جنوب!
در دوران کرتاسه، وقتی که دایناسورهای غیر پرنده در کره زمین زندگی می کردند، سرتاسر قطب جنوب را جنگل های مرطوب و تو در تو، دره ها، رودخانه ها، کوه ها و دریاچه ها در بر گرفته بود. سه بررسی جدید که بر دریاچه ویلیانز در زیر یخ صورت گرفته نشان از عجیب بودن این ناحیه دارند؛ یک محیط مرطوب (در قطب جنوب!) دارای آب تازه و شور که رودخانه هایش در سرتاسر قطب جنوب جاری می شوند. در زیر ۸۰۰ متر یخ در این ناحیه، جهانی دور افتاده و منحصر به فرد وجود دارد که ۱ میلیون سال است از سطح زمین فاصله گرفته و طبیعتی تازه و جوان دارد. نویسنده یکی از این بررسی ها که در نشریه Earth and Planetary Science Letters منتشر شده در این باره می نویسد: این محیط زیر یخ شبیه به یک تالاب غیر گیاهی است و مرطوب است در یک دشت خشکی ساحلی.

در سال ۲۰۱۳، دانشمندان موفق شدند یک هسته یخی برای آزمایش از دریاچه ویلیانز بردازند و متوجه شدند که حاوی ۱۳۰ هزار سلول در هر میلی متر آب دریاچه زیر یخی است که برابر است با تراکم حیات در عمیق ترین عمق از اقیانوسها. به این ترتیب با وجود اینکه نور خورشید به این دریاچه زیر صدها متر یخ مدفون نمی رسد اما باز هم زندگی در آنجا جریان دارد!

تا کنون اما هیچ یک از دانشمندان که اکثر آنها عضو تیم "پروژه حفر تحقیقاتی برای دستیابی به دریاچه یخی ویلیانز در زیر یخ” یا (WISSARD) هستند، ایده ای درباره جهان پنهان در زیر یخ ها نداشتند. حالا این سه بررسی در کنار هم بخشی از اسرار این ناحیه را روشن کرده اند. داده های جی پی اس که محققان دانشگاه کالیفرنیا طی ۵ سال از این ناحیه به دست آورده اند نشان می دهد که دریاچه در فواصلی معین و نه به صورت دائم خالی و پر می شود. وقتی که این اتفاق رخ می دهد، یخ روی آن لیز می شود و سرعت حرکت آن ۴ درصد بیشتر می شود.

بررسی دانشمندانی از دانشگاه الینوی شمالی نشان می دهد سرعت جابجایی آب بسیار کم است. این سرعت آنقدر کم است که نمی تواند رسوبات را با خود جابجا کند. این موضوع نه تنها نشان می دهد که کف سنگی آن طی سال های تغییر نکرده است بلکه همه دریاچه به یک مکان مرطوب ساحلی در خط ساحلی خلیج مکزیک شبیه است! بر اساس تحقیقات دریاچه دهه های زیادی است که در چنین شرایطی به سر می برد. آخرین بررسی صورت گرفته روی این ناحیه توسط دانشگاه دولتی مونتانا نشان می دهد که آب مایع این دریاچه از ذوب شدن یخ روی آن به دست می آید و مقدار کمی آب شیرین تر هم از زیر آن با آب ذوب شده ترکیب می شود.

همه این بررسی ها تنها بخش کوچکی از اسرار این دریاچه عجیب که باستانی و در عین حال جوان است را نشان می دهد. در آینده اسرار تازه ای از این دریاچه روشن خواهد شد زیرا اولین ناحیه اینچینینی است که در کره زمین پیدا شده است.

مرجع/ جی پلاس

:
:
:
آخرین اخبار