تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
جی پلاس/کشف جدید ریاضیدانان: وجود تمدن هایی غیر از تمدن بشری قطعی است!
یکی از داغ ترین مباحثی که سال ها است تلاش های دانشمندان را به خود معطوف کرده، وجود یا عدم وجود زندگی فرا زمینی است.
جی پلاس/کشف جدید ریاضیدانان: وجود تمدن هایی غیر از تمدن بشری قطعی است!
وقتی این سوال را می پرسیم که آیا ما انسان ها تنها هستیم؟ می خواهیم بدانیم که حیات از کجا آغاز شده و نقش ما در جهان هستی چیست؟

در مقاله جدیدی که در نشریه  Astrobiology منتشر شده تلاش شده است تا با استفاده از تازه ترین اکتشافات فضایی، میزان احتمال وجود تمدن های پیشرفته از لحاظ فناوری در جهان هستی تخمین زده شود. نویسنده مقاله با دیدی بدبینانه به این موضوع نگاه کرده و مدعی شده است احتمال وجود یک تمدن پیشرفته دیگر در جهان هستی در صورتی وجود دارد که شانس آن بیشتر از یک در ۱۰ میلیارد تریلیون باشد!

آدام فرانک، نویسنده این مقاله می گوید: این شانس یعنی یک در ۱۰ میلیارد تریلیون بسیار کم است و به نظر من تمدن هایی بسیار پیشرفته و هوشمند پیش از انسان ها بوده و تکامل یافته اند.

وی ادامه داد: بیایید اینگونه به موضوع نگاه کنیم. پیش از به دست آمدن نتیجه، اگر اینگونه تصور کنیم که احتمال وجود یک تمدن پیشرفته در سیاره ای دیگر مثلا یک در تریلیون است، بدبین تلقی می شوید. اما حتی همین احتمال هم با دیدگاه ریاضی و آمار اینگونه نشان می دهد که اتفاقی که برای تمدن انسان ها روی زمین رخ داده خود یک احتمال در تریلیون بوده و وجود دیگر تمدن های پیشرفته در تاریخ فضا (با توجه به تعداد زیاد ستاره ها و سیاره ها در جهان هستی) ۱۰ میلیارد بار قوی تر است!

این احتمال از فرمول معروف دریک استخراج شده است که یک برهان احتمالی است درباره هوشمند بودن یا نبودن زندگی. "معادله دریک” از ۷ پارامتر احتمالی برای تخمین تعداد تمدن ها در کهکشان راه شیری استفاده می کند. هدف از این فرمول هیچ وقت اعلام تعداد دقیق زندگی بیگانه ها در دیگر سیارات نبوده بلکه این بوده است که نشان دهد احتمال وجود حیات در دیگر سیارات وجود دارد.

اکنون فرانک و همکارش وودروف سولیوان، این معادله را تا حد زیادی تسهیل کرده اند. تعداد تمدن های پیشرفته احتمالی با تعداد سیارات قابل سکونت در حجمی مشخص از جهان برابر است و بر احتمال وجود تمدن های پیشرفته روی این سیارات تقسیم می شود. این احتمال نوعی تخمین است اما با در نظر گرفتن این احتمال که انسان تنها تمدن را در جهان دارد، حدود بدبینانه خود را تعریف کرده است. فرانک در این باره هم گفت: از یک دید بنیادی، سوال این است که ایا چنین اتفاقی هیچ گاه در گذشته رخ داده است؟ با استفاده از معادله ای که به کار گرفته ایم برای نخستین بار احتمال وجود یک تمدن پیشرفته دیگر در جهان هستی هم تایید می شود.

البته همه توضیحات گفته شده فقط بر اساس حدس و گمان هست و علی رغم تحقیقات گسترده، دانشمندان هنوز موفق به کشف نشانه ای موثق از وجود حیات در دیگر سیارات نشده اند.

مرجع/ جی پلاس