تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۲۱۶۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حال خوش هورالعظیم به مرحمت باران است/ تا دو سال آینده تالاب مرزی هورالعظیم احیا می‌شود
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: آبگیری 60 درصدی تالاب هورالعظیم بیشتر به مرحمت باران است اما اقدامات انجام شده برای تسهیل ورود آب نباید دور از نظر قرار گیرد.
لاهیجان‌زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص جدیدترین وضعیت تالاب مرزی هورالعظیم اظهار داشت: امسال به دلیل بارندگی‌های خیلی خوب اتفاق افتاده در سال آبی 95-94 و به خصوص همین سیل اخیر سرشاخه‌های کرخه پرآب و با همکاری سازمان آب آبادان تمام دریچه‌های ما بین حوضچه‌های 2 و 3 هورالعظیم برداشته شده و به میزان 170 متر مکعب در ثانیه آب رودخانه کرخه در حال جاری شدن است.

وی با بیان این‌که حوضچه‌های شماره 1، 2و 3 از طریق کرخه آبگیری می‌شود ،گفت: آب به میزان 35 تا 40 متر مکعب در ثانیه وارد حوضچه شماره 3 می‌شود و در حال حاضر در حدی بسیار عالی در حال آبگیری است که طبق تصویر ماهواره‌ای 2 روز گذشته این حوضچه در حدی بالغ بر 5700 هکتار آبگیری شده که رقم قابل توجهی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان درباره حوضچه‌های شماره 4 و 5 تالاب هورالعظیم تصریح کرد: حوضچه‌های شماره 5 و 4 این تالاب از طریق زهکشی‌های هدایت شده به جنوب تالاب در حال آبگیری است.

لاهیجان‌زاده تاکید کرد: هم اکنون بالغ بر 60 درصد تالاب هوالعظیم آبگیری شده و امیدواریم با بارندگی‌های خوب امسال،در مدت دو سال آینده محدوده ایرانی این تالاب آبگیری و احیا می‌شود.

وی با بیان این‌که حوضچه‌های شماره 3، 4 و 5 این تالاب از سال 89 تقریبا صد در صد خشک بوده و حوضچه‌ شماره 2 و 7 کم و بیش دارای آب بوده و یا حداقل رطوبت داشته‌اند، گفت: قطعا بارندگی‌های اخیر آب حوزه کرخه و سد کرخه را به میزان قابل توجهی افزایش داده و اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌ها نیز تسهیل دهنده و کمک کننده حضور آب بوده اما در یک مقایسه حال و روز خوش تالاب به بارندگی‌ها بازمی‌گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان این‌که گرما و تبخیر در خوزستان در بعضی مواقع از 1500 تا 2000 میلی‌متر نیز گزارش شده و این موضوع در کاهش آب تالار هورالعظیم قطعا تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: با هماهنگی انجام شده با سازمان آب قرار شده تا میزان آب سد کرخه برای آبدار نگه داشتن صد درصدی حوضچه‌های 1، 2 و 3 تا پایان تابستان اجرایی شود و بنا بر توان موجود در مجموع این هدف عملی می‌شود.

لاهیجان‌زاده در خصوص اقدامات انجام شده از سوی استان برای بهبود تالاب هورالعظیم و تسهیل ورود آب گفت: وزارت نفت مکلف شده بود تا با انتقال سازه‌های ایجاد شده به ارتفاع بالاتر آبگیری دچار مشکل نشود دریچه‌های مسدود شده از سال 89 بازگشایی شده و با هماهنگی انجام شده با سازمان آب و برق خوزستان برای مدیریت آب کرخه به محض بارندگی کشاورزان آبیاری را قطع کرده و بدون هیچ گونه برداشتی تمام آب راهی تالاب هورالعظیم شود.

وی افزود: چندین ماه با هماهنگی هواشناسی و کسب اطلاعات بارندگی آب ناشی از پر آب شدن رودخانه کرخه را به طور کامل بدون برداشت و هدر رفت آن در مسیر وارد هورالعظیم کرده‌ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان این‌که 27 هزار هکتار از مساحت هورالعظیم متعلق به ایران است، گفت: مساحت متعلق به ایران به دلایل خشکسالی و فعالیت‌های نفتی، تالاب هورالعظیم را دچار کم‌آبی کرده بود به طوری که از 5 حوضچه این تالاب تنها بخش‌های 2 و 1 مقداری آب داشته که از حدود 2 سال پیش بعد از تشکیل جلسات مکرر پیگیری‌های قضائی و حقوقی همکاری وزارت نفت و نیرو در نهایت دریچه‌های مسدود شده توسط وزارت نفت بازگشایی و از این رو حوضچه‌ شماره 3 به تدریج آبگیری شده ولی از آنجایی که میزان آب کرخه به اندازه‌ای نبود که به غیر از این 3 حوضچه اول مابقی بخش‌ها را آبدهی کند تالاب هوالعظیم با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کرد که بالاخره بارندگی‌ها وضعیتش را بهبود بخشید.

گفتنی است؛ تالاب مرزی هورالعظیم در مجموع بین ایران و عراق 350 هزار هکتار وسعت دارد که از این مقدار تقریبا حدود 127 هزار هکتار متعلق به خاک ایران است این تالاب در زمان جنگ به خاطر این که یکی از محدوده‌های مهم جنگی بین دو کشور مذکور محسوب می‌شد آسیب‌های جدی و بسیار زیادی را متحمل شد به طوری که تعداد جاده در داخل آن به دلیل بحث نظامی ایجاد شده و بعدها عملا تالاب را در بخش ایران به 5 حوضچه از شمال به جنوب تقسیم کرده که به مرز طلائیه ختم می‌شود و تنها تقویت کننده اصلی آن در ایران رودخانه کرخه است.

و حالا که تالاب هورالعظیم روزگار خوشی داشته و امید به احیا را در دل دوستداران محیط زیست زنده کرده علاوه بر این‌که معیشت (صید ماهی) ساکنان دیارش را بهبود می‌بخشد به عنوان سپر طبیعی ایران در مقابل هجوم ریزگردهای خاک عراق قد علم کرده و بستر مستعد خود در جهت تبدیل به یک کانون داخلی ریزگرد را نیز درمان خواهد کرد.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار