تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۱۲۱۷۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
خطرات سزارین در زایمان های متعدد بیشتر نمایان می شود
خوشبختانه در حال حاضر کشور ما جزء محدود کشورهایی در جهان است که همانند استرالیا، کانادا، انگلیس به صورت مستقیم نیروهای انسانی در رشته مامایی آموزش های لازم را کسب می نماید
خوزنیوز: عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن تبریک فرا رسیدن روز ماما به تمام فعالین این عرصه بیان داشت: پنجم ماه می هر سال‌ از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی، روز جهانی ماما اعلام شده است برای نخستین بار در سال 1980 این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد و سپس از سال 1992 به صورت رسمی اعلام شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر پروین عابدی اظهار کرد: پیشینه رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستان‌ به 80 سال قبل بر می‌گردد.نخستین آموزشگاه مامایی به نام مدرسه قابلگی با 10 نفر شاگرد در سال 1298 در بیمارستان بانوان ‌شهر تهران تأسیس شد، پس از انقلاب اسلامی و از آغاز سال 1362 با نام "مدرسه عالی مامایی"آغاز به کار کرد و مجدداً از ورودی دیپلم به تربیت کاردان و کارشناس مامایی اختصاص یافت.

عابدی ادامه داد:  در سال 1365 پس از انتقال آموزش گروه‌های پزشکی از آموزش عالی به وزارت بهداشت، دانشکده‌های پرستاری و مامایی تأسیس شد و در بهمن 1368 مصوب شد و هم اکنون در تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی ارائه خدمت می‌کنند. خوشبختانه در حال حاضرکشور ما جزء محدود کشورهایی در جهان است که همانند استرالیا، کانادا، انگلیس به صورت مستقیم نیروهای انسانی در رشته مامایی آموزش های لازم را کسب می نمایند.

وی با اشاره به اینکه قبلا حوزه کاری مامایی محدود بوده ولی در حال حاضر حوزه کاری ماماها و به تبع آن سر فصل دروس مامایی تغییرات زیادی داشته و بسیار وسیع تر شده است، افزود: در کشور ما نیروهای مامایی در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و همچنین دکترای رشته بهداشت باروری در حال تحصیل می باشند و امیدوارم با حمایت های وزارت بهداشت در سال جاری شاهد خبر خوش تصویب مقطع دکترای رشته مامایی در کشور باشیم.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی اضافه کرد: در سالهای گذشته رشته مامایی تقریبا از سیستم بازار کار حوزه سلامت حذف شده بود که به موجب آن شاهد رشد فزآینده و فاجعه آمیز انجام عمل سزارین در کشور بودیم و همه شاهد بودند که چه لطمات جبران ناپذیری به سیستم سلامت جامعه و خانواده وارد شد.

وی افزود: خطرات عمل سزارین در زایمان های متعدد بیشتر نمایان شده و در بارداری های سوم به بعد خانم هایی که عمل سزارین انجام داده اند با خطرات جدی روبه رو خواهند شد.

عابدی تصریح کرد:در کشور های پیشرفته سرمایه گذاری بر روی رشته ای مانند مامایی بسیار بالاست، زیرا اگر مادران زایمان طبیعی داشته باشند، سلامت خانواده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرای طرح تحول نظام سلامت، رشته هایی مانند پرستاری و مامایی نیز در ایران احیا شدند و ترغیب مادران باردار به انجام زایمان طبیعی در اولویت های وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی بیان داشت: طبق استانداردهای جهانی برای این‌که یک فرد ماما در نظر گرفته شود، چهار ویژگی تعریف شده است، در دسترس بودن و تسهیل دسترسی، مقبولیت داشتن در بین جامعه هدف ماما و وجهه کافی از نظر فرهنگی و مذهبی و همچنین کیفیت مراقبت است.

عابدی ادامه داد: در کشور ما، ماماها به لحاظ همجنس بودن با زنان در جامعه از مقبولیت بالایی برخوردارند. ولی ماما در جامعه زنان ما به راحتی قابل دسترس نیستند به گونه ای است که به ازای هر یک هزار تولد تنها 9 ماما وجود دارد درحالی که میانگین جهانی 30 تا 50 ماما است.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی مناسب در خصوص بیان مشکلات و خطرات سزارین و فواید زایمان طبیعی برای خانم ها، اظهار داشت: خوشبختانه با شروع طرح تحول نظام سلامت در کشور و به تبع آن در استان خوزستان و با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم این طرح کاهش نرخ سزارین و افزایش ميزان زایمان طبیعی در راستاي سلامت بيشتر مادران و نوزادان است،اقدامات خوب و چشمگیری در کاهش سزارین و فرهنگ سازی مناسب جهت افزایش گرایش مادران باردار به زایمان طبیعی انجام شده است. همچنین در مطب های مامایی با تشکیل تیم مامایی، ماما از ماه های ابتدایی مادر بارداررا از نظر غربالگری های مربوطه در هر ماه زیر نظر داشته و در زمان زایمان نیز وی را همراهی خواهد کرد که این به لحاظ روحی جهت آسان شدن روند زایمان طبیعی بسیار کمک کننده می باشد.

عابدی بیان داشت: در اجرای طرح تحول نظام سلامت عوامل بازدارنده ای برای سزارین  جهت پزشکان متخصص زنان و زایمان و بیمارستان ها در نظر گرفته شده است، ولی لازم است مادران باردار با فواید زایمان طبیعی آشنا شده و اصراری جهت انجام عمل سزارین نداشته باشند. طبق طرح جمعیتی تاکید شده از سوی  مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مادران با انجام زایمان طبیعی در زایمان های بعدی با مشکلات خیلی کمتری مواجه هستند.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: در جهت ارتقاء سطح آموزش دانشجویان مامایی، بخش پراتيك(عملی) مامایی دانشكده در فضایی با متراژ 120 متر مربع مشتمل بر 2 زایشگاه و با تمامی امکانات، راه اندازی شد و در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در زمینه آموزش دانشجویان وجود ندارد و دانشجویان قبل از رفتن به زایشگاه، مراحل کلی زایمان را بر روی مولاژهای تعبیه شده مشاهده می نمایند و همچنین رزیدنت های سال اول زنان نیز میتوانند از این مجموعه استفاده نمایند.
:
:
:
آخرین اخبار