تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۲۲۲۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سخنان متناقض مسئولان برای فرار از ماجرا؛
۳ روایت ناهمخوان از یک روز تلخ در دبستان معراج اهواز
ماجرای هجوم چندنفر به دبستان معراج اهواز و ضرب و شتم و بی‌احترامی به معلمان و پرسنل دبستان معراج اهواز در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی انعکاس زیادی داشت و به ویژه پس از پخش گزارشی از این حادثه در رادیو جوان این موضوع ابعاد گسترده تری یافت
هفته‌ای که گذشت هفته معلم بود و طبیعی بود که بیشترین اخبار از تجلیل از مقام معلم در این هفته در رسانه‌ها منتشر شود اما در اهواز انتشار خبری تکان دهنده شیرینی این روزهای مبارک را تلخ کرد.

ماجرای هجوم چند تن از خانواده یک دانش‌آموز به دبستان معراج اهواز و ضرب و شتم و بی‌احترامی به آموزگاران و مدیر و معاون این مدرسه در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی انعکاس زیادی داشت و به ویژه پس از پخش گزارشی از این حادثه در صدای جمهوری اسلامی ایران این موضوع ابعاد گسترده تری یافت.

گزارش رادیو جوان و بعدا سخنانی که از برخی معلمان و شاهدان عینی منتشر شد نشان می‌داد که دلیل برخورد و درگیری بر سر تذکر درباره حجاب یکی از دانش آموزان بوده که البته برخی از مسئولان مدعی هستند مسئله به گونه دیگری بوده و صرفا یک درگیری میان دو تن از دانش آموزان ابتدایی عامل هجمه خانواده یکی از دانش آموزان به مدرسه و ضرب و شتم فرهنگیان در مدرسه و فحاشی به آنان شده است.

ماجرای هتک حرمت مکان مقدسی مانند مدرسه آن هم مدرسه‌ای ابتدایی با حدود 300 دانش آموز مسئله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت حتی اگر برخی افراد مرتبط با آن بخواهند موضوع را «تقلیل» دهند یا به کلی «انکار» کنند.

خبرگزاری تسنیم در ایامی که گذشت سعی کرد با خویشتنداری ضمن عدم ورود به موضوع عملکرد مسئولان را درباره این مسئله بررسی کند اما متاسفانه مواضع افراد مسئول در این پرونده آنقدر متناقض بوده و هست که نشان از نوعی آشفتگی و تلاش برای کمرنگ‌تر کردن موضوع دیده می‌شود.

حضور مدیران آموزش و پرورش و برخی مسئولان مربوطه مانند دادستانی در این ماجرا که البته همگی پس از پخش گزارش از رادیو جوان بود اقدامی مناسب اما دیرهنگام بوده و چیزی که سبب تعجب ناظران و کار‌شناسان شده است تلاش برخی از مسئولان برای تقلیل این موضوع بوده.

یک آموزگار با سابقه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، تاکید می‌کند: خبر بسیار تکان دهنده و ناراحت کننده بود، برداشتن حجاب از سر زن مسلمان در یک مدرسه دولتی یا ضرب و شتم یکی دیگر از معلمان و معاون و مدیر مدرسه موضوعی نیست که بتوان از آن گذشت.

این فرهنگی بازنشسته با اظهار اینکه در طول خدمت خود در آموزش و پرورش همچنین مسئله‌ای را در این سطح ندیده است: مطمئنم اگر این اتفاق و بسیار خفبف‌تر از آن در یکی از کشورهای پیشرفته رخ می‌داد مسئولان برای همدردی با معلمان استعفا می‌دادند و به صورت جدی پیگیر مسئله می‌شدند نه اینکه به دنبال لاپوشانی مسئله باشند.

وی گفت: اینکه مسئولان اقدام به شکایت از رادیو جوان کرده‌اند ناراحت کننده است و نشان دهنده این است که معنای جریان آزاد اطلاعات را درک نکرده‌اند چرا که می‌توانستند اگر استدلالی دارند به‌‌ همان بخش خبری و‌‌ همان رسانه بگویند تا موضوع اصلاح شود نه اینکه سعی در ترساندن رسانه‌ها از ورود به این ماجرا کنند.

در ادامه با بررسی اظهارات مسئولان مربوطه می‌توان به قضاوتی در ابعاد این قضیه و تلاش برای کاهش ابعاد آن پی برد.

سه روایت از یک رخداد از زبان سه مسئول!

در این موضوع سه خبرگزاری معتبر استان با ورود به موضوع مسئله را بررسی کرده‌اند که در ادامه به تفکیک به آن می‌پردازیم؛ خبرگزاری تسنیم با بیژن ایروانی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان خوزستان مصاحبه کرده، خبرگزاری دولتی ایرنا با تقی‌زاده مدیرکل آموزش و پرورش به گفت‌و‌گو پرداخته و نهایتا خبرگزاری مهر نیز با فاضل خمیسی رئیس ناحیه 4 آموزش و پرورش مصاحبه کرده که هر سه به نوعی «مقام مسئول» در این رخداد بوده‌اند.

دلیل وقوع حادثه

رئیس مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش خوزستان (تسنیم): بین دبیر ورزش و یکی از دانش آموزان اختلافی پیش آمد. این اختلاف و مشکلات بین معلم و دانش آموز بسیار رخ می‌دهد.

رئیس ناحیه 4 (خبرگزاری مهر): 10 اردیبهشت یکی از دانش آموزان دختر مدرسه ابتدایی معراج اهواز از سوی مدرسه تذکر انضباطی می‌گیرد که این تذکر ارائه شده کاملا قانونی و در حیطه اختیارات بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان (ایرنا): برخورد فیزیکی والدین یک دانش آموز با مدیران مدرسه معراج یک حادثه «معمولی» بوده که برخی رسانه‌ها آن را بیش از حد «بزرگ» کرده‌اند. در هفته گذشته دو دانش آموز دختر دبستان معراج در بیرون از مدرسه با هم درگیری لفظی پیدا کردند که معلم در این زمینه به آنان تذکر می‌دهد و موضوع از طرف دانش‌آموز به خانواده‌اش منتقل شده است.

درگیری را چه کسانی ایجاد کردند؟

رئیس مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش خوزستان (تسنیم): مادر و خاله دانش آموز به مدرسه مراجعه کردند و اقدام به ضرب و شتم و فشردن گلوی معلم می‌کنند. پدر دانش آموز نیز به مدرسه آمده بود اما مادر وی اقدام به ضرب و شتم معلم کرده است.

رئیس ناحیه 4 (خبرگزاری مهر): مادر خاله و شوهر خاله دانش آموزی که مورد تذکر واقع شده با معلم ورزش درگیر می‌شوند؛ در این درگیری مدیر برای ختم به خیر شدن ماجرا وساطت می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان (ایرنا): مادر، عمه و شوهر عمه دانش آموز به مدرسه مراجعه و خواستار معرفی دانش آموزی شدند که با فرزندشان مشاجره لفظی شده می‌شوند، مدیران مدرسه امتناع می‌کنند که پس از امتناع مسئولان مدرسه مادر و عمه با مدیران مدرسه درگیر می‌شوند.

پیگیری موضوع توسط آموزش و پرورش

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش خوزستان (تسنیم): پروند قضایی تشکیل شده و اولیای دانش‌آموز دستگیر شدند اما چون زن بودند قاضی با وثیقه حکم به آزادی آن‌ها داد.

رئیس ناحیه 4 ( خبرگزاری مهر): آموزش و پرورش علیه سه نفر که نظم مدرسه را برهم زدند و به پرسنل بی‌احترامی کردند شکایت تنظیم کرد، هرسه نفر احضار شدند که فقط مادر دانش‌آموز مراجعه کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان (ایرنا): موضوع از طریق محاکم قضایی اهواز پیگیری شد با دستور قاضی دو فرد خاطی (مادر و عمه دانش آموز) دستگیر و بازداشت می‌شوند، دوفرد یادشده چون زن بودند با وثیقه آزاد شدند؛ به زودی رای پرونده آنان صادر می‌شود.

برداشتن مقنعه معلم توسط سه نفر مهاجم به مدرسه

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش خوزستان (تسنیم): معلم به رئیس ناحیه 4 آموزش و پرورش گفته برداشتن مقنعه رخ نداده اما برخی همکاران او می‌گویند علاوه بر کتک زدن معلم مقنعه و حجاب او را نیز کشیده‌اند.

به گزارش تسنیم البته موارد متعدد دیگری نیز در سایت‌ها و کانال‌های دیگر نیز منتشر شده اما از بعد اطمینان به مطالب خبرگزاری‌ها این سه خبرگزاری مقایسه شدند.

نکته عجیب‌تر در این ماجرا اینکه مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و همچنین رئیس ناحیه 4 آموزش و پرورش اهواز هر دو بخش عمده سخنان خود را به برخورد با رسانه‌ای که موضوع را منتشر کرده است اختصاص داده‌اند.

یکی از فرهنگیان بازنشسته خوزستانی که با خبرنگار تسنیم سخن می‌گفت با اشاره به اقدام مناسب رادیوی جمهوری اسلامی در پخش گزارش می‌گوید: این اقدام رادیو سبب شد تا مسئولان مجبور شوند مسئله را شفاف پیگیری کنند و اینکه بگویند از رسانه‌ها شکایت می‌کنند کار درستی نیست.

اقدام قابل تقدیر رادیو جوان

وی که سابقه مدیریت در سازمان آموزش و پرورش را نیز دارد گفت: ممکن است در بخشی از گزارش اشکالاتی وجود دارد اما مسئولان و مردم باید توجه کنند که موضوع مهم هتک حرمت نهاد مقدس مدرسه به عنوان جایگاه علم آموزی به خاطر تذکر در مورد حجاب که یک حکم ضروری اسلامی است و باید از رسانه‌هایی که به این موضوع پرداختند تقدیر و تشکر شود.

حمیدی می‌گوید: اگر این رخداد زشت و ناپسند در یک کشور غربی رخ می‌داد ما به آن معترض می‌شدیم اما الان که در کشور و استان خودمان اتفاق افتاده بیشتر معترضیم و نباید به سراغ لاپوشانی برویم.

وی افزود: شنیده‌ام به مدیر و معلم‌های آن مدرسه گفته‌اند با رسانه‌ها مصاحبه نکنید که این نیز موضوع بسیار نامناسبی است. در دولت تدبیر و امید که رئیس جمهورمرتبا بر نیاز به نقد و آزادی رسانه‌ها تاکید می‌کند چرا مدیران به دنبال محدود کردن کار رسانه‌ها هستند؟

به گزارش تسنیم، آنچه برخی کار‌شناسان آن را از ابعاد بسیار مهم و مغفول این اتفاق زشت که متاسفانه توسط مدیرکل آموزش و پرورش مسئله‌ای عادی خوانده شده می‌دانند تاثیر سوء حوادث این چنینی بر ذهن و احساسات دانش آموزان دختر ابتدایی است که شاهد ماجراهای تلخ آن روز مدرسه معراج بوده‌اند.

تسنیم در نظر دارد به زودی با گروهی از کار‌شناسان امور تربیتی و روان‌شناسی درباره آثار منفی این گونه رخداد‌ها در روند آموزشی و تربیتی کودکان به عنوان آینده سازان جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کند.

:
:
:
آخرین اخبار