تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۲۲۴۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناظر گمرکات خوزستان عنوان کرد؛
راه‌اندازی سامانه جامع گمرک در کل استان تا آخر امسال
در گذشته ورود اطلاعات فرد در گمرک به صورت حضوری صورت می‌گرفت که این مساله زمان زیادی را اتلاف می‌کرد اما اکنون فرد در صورت دسترسی به شبکه اینترنت قادر است به سامانه جامع گمرک وصل شود و اطلاعات خود را ثبت کند
ناظر گمرکات خوزستان با حضور در تحریریه این خبرگزاری به ارائه عملکرد گمرکات و برنامه‌های این ادراه کل در سال جاری پرداخت.

محمدرضا جعفری با اشاره به عملکرد یک‌ماهه فروردین‌ماه سال جاری گمرکات استان، اظهارکرد: صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات استان در این مدت به وزن 966 هزار و 897 تن به ارزش 17 هزار و 156 میلیارد ریال معادل 567 میلیون و 997 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 16 درصد کاهش و از نظر ارزشی 21 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این‌که در واقع این عملکرد مربوط به 15 روزه دوم فروردین‌ماه است، افزود: محصولات شیمیایی و پتروشیمی، پلی‌اتیلن، فولاد و آهن، سیمان، مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار و ... عمده اقلام صادراتی استان در این مدت بوده‌اند که عمدتا به کشورهای عراق، امارات متحده، چین، کویت و ترکیه صادر شده‌اند.

رشد 58 درصدی صادرات کالا به عراق

جعفری تصریح کرد: در یک‌ماهه اول سال جاری صادرات به عراق از طریق گمرکات استان و با احتساب سایر گمرکات کشور به وزن 368 هزار و 389 تن و به ارزش 134 میلیون و 409 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی یک درصد کاهش و از نظر ارزشی 58 درصد افزایش داشته است و مصالح ساختمانی ماهی، میوه و تره‌بار عمده اقلام صادراتی به کشور عراق در این مدت بودند.

وی با اشاره به میزان صادرات هدیه و سوغات از طریق بسته‌های پستی عنوان کرد: در یک‌ماه اول امسال 257 بسته به وزن 955 کیلوگرم و به ارزش 343 میلیون و 781 هزار دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی تغییری نداشته است اما از نظر ارزشی 17 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات خوزستان با بیان این‌که میزان واردات هدیه و سوغات در گمرکات استان در یک‌ماهه اول سال جاری در قالب بسته‌های پستی 387 بسته بوده است، گفت: این بسته‌ها به وزن یک تن و 280 کیلوگرم و به ارزش 666 میلیون و 39 هزار ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 8 درصد و از نظر ارزشی 14 درصد افزایش داشته است.

جعفری با اشاره به آمار واردات گمرکات خوزستان در فروردین‌ماه سال جاری بیان کرد: در این مدت واردات گمرکات استان به وزن 862 هزار و 464 تن و به ارزش بیش از 9 میلیارد و 442 میلیون ریال معادل 311 میلیون و 957 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 26 درصد و از نظر ارزشی 31 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: واردات کالا به صورت عمده از کشورهای چین، امارات متحده، ترکیه و کویت صورت گرفته است که شامل اقلام گندم، ذرت، کنجاله سویا، آهن‌آلات و فولاد می‌شود.

افزایش 98 درصدی درآمدهای گمرکات/ تراز تجاری خوزستان مثبت است

وی اظهار کرد: درآمد عمومی گمرکات خوزستان در فروردین‌ماه امسال به 780 میلیارد و 785 میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 98 درصد افزایش یافته و تراز تجاری در این مدت مثبت بوده، یعنی میزان صادرات بیشتر از میزان واردات است.

جعفری با بیان این‌که در سال گذشته نیز تراز تجاری گمرکات مثبت بوده است، تصریح کرد: در مقطعی از زمان حتی تا 50 دهه، همیشه میزان واردات از میزان صادرات بیشتر بوده اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که میزان صادرات از میزان واردات فزونی یافته که البته عوامل متعددی در این امر موثر بوده است.

حمایت گمرکات از بخش تولید

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و نامگذاری امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: جدیت بخش خصوصی و بخش دولتی و حمایت از بخش تولید از مهمترین عوامل مثبت شدن تراز تجاری خوزستان محسوب می‌شوند و تسهیلات و ضمانت‌نامه‌هایی که در اختیار بخش تولید قرار می‌گیرد، از جمله این حمایت‌ها بوده است.

ناظر گمرکات خوزستان در خصوص حمایت‌های حوزه گمرک از بخش تولید عنوان کرد: در گذشته برای ترخیص تمام کالاها عوارض به صورت کامل یا تا دو برابر حق عوارض و ورودی، تضمین گرفته می‌شد اما اکنون برای مواد اولیه بخش تولید تا یک برابر تضمین گرفته می‌شود. همچنین از اواخر سال 94 بخشی از مواد اولیه و کالاهای موردنیاز شرکت‌های تولیدی استان بدون اخذ عوارض یا حداکثر با اخذ 50 درصد عوارض و نگهداشتن وثیقه، کالاها ترخیص شده است.

ایجاد انبارهای اختصاصی در گمرکات برای شرکت‌ها

جعفری افزود: این شرایط برای شرکت‌های تولیدکننده‌ای است که برای تولید نیازمند واردات کالاها و مواد اولیه هستند و سپس کالاهای تولیدی آن‌ها صادر می‌شود و امسال نیز همه شرکت‌ها و واحدهای تولیدکننده با جدیت وارد شدند و گمرکات خوزستان نیز پیگیر است تا این تسهیلات را در اختیار آنان قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: قبلا ضمانت‌نامه‌های بانکی ما سه ماهه یا حداکثر 6 ماهه بودند اما اکنون مدت این ضمانت‌نامه‌ها به یک‌سال افزایش یافته است. برای مثال اگر فردی در ابتدای سال تقاضای ضمانت‌نامه کند تا پایان سال مالی یا حتی نهایتا با تمدیدی که در مرکز صورت می‌گیرد، تا بیش از یک‌سال از تسهیلات ضمانت‌نامه بانکی بهره‌مند و کالای او بدون اخذ عوارض ترخیص می‌شود و این موضوع تسهیلات خوبی برای بخش تولید به شمار می‌رود.

جعفری در خصوص دیگر حمایت‌های گمرکات از بخش تولید بیان کرد: جهت حذف عوارض انبارداری که در گمرکات وجود دارد با ایجاد انبارهای اختصاصی موافقت کردیم و اکنون در استان انبارهای اختصاصی برای شرکت فولاد، لوله‌سازی و مهندسی توسعه نفت وجود دارد و چندین شرکت دیگر نیز امسال برای انبار اختصاصی متقاضی هستند.

ظرفیت انبارها کافی نیست/ لزوم ایجاد انبارهای سردخانه‌ای

وی با بیان این‌که انبارها به حوزه بنادر استان مربوط می‌شود، گفت: ظرفیت انباری بنادر با توجه به حجم مبادلات، قطعا به اندازه کافی نیست و نیاز به افزایش ظرفیت انبارها وجود دارد که این نیاز در گمرکات مختلف استان متفاوت است. برای مثال در بندرامام (ره) ظرفیت انباری تاکنون جوابگو بوده است.

ناظر گمرکات خوزستان با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی و لحاظ انبارهای سردخانه‌ای اظهار کرد: با توجه به نظر مثبت بنادر بر این موضوع ان‌شاءلله انبارهای سردخانه‌ای در دل بنادر و در مناطقی که امور گمرکی و مبادلات تجاری صورت می‌گیرد و یا در نقاط صفر مرزی، پیش‌بینی و لحاظ ‌می‌شود و این موضوع خواسته گمرکات استان از بنادر و پایانه‌ها است.

پیش‌بینی افزایش 30 تا 50 درصدی صادرات از گمرکات

جعفری تصریح کرد: با توجه به همتی که اکنون بین دولتمردان و مخصوصا بخش خصوصی وجود دارد و افزایش 21 درصدی صادرات از نظر ارزشی در فروردین ماه سال جاری، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به افزایش 30 تا 50 درصدی صادرات دست یابیم و در گمرکات نیز این آمادگی وجود دارد که ارزیاب گمرک در محل کارخانه یا واحد تولیدی یا هر مکان دیگری که متقاضی تعیین و اعلام می‌کند، حاضر شود و اقدام به ارزیابی کالاها کند.

حذف حضور فیزیکی ارباب‌رجوع از نتایج ایجاد سامانه جامع گمرکی

وی خاطرنشان کرد: حذف فیزیکی ارباب رجوع از حرکت‌های گمرکات در دو سال اخیر و مخصوصا در سال گذشته در خوزستان است که این مساله از نتایج ایجاد سامانه جامع گمرکی بوده است. اکنون این سامانه تقریبا در تمام گمرکات به جزء دو گمرک استان وجود دارد که علت عدم راه‌اندازی این سامانه نیز نبود زیرساخت‌های لازم در مناطق مربوطه است؛ با توجه به جلساتی که با مخابرات و سازمان‌های مربوطه داشته‌ایم، ان‌شاءلله تمهیدات و زیرساخت‌های لازم انجام خواهد شد تا بتوانیم سامانه جامع گمرکی را در این دو گمرک نیز داشته باشیم.

جعفری با بیان این‌که در سامانه جامع گمرکی دیگر نیازی به حضور فیزیکی جهت ورود اطلاعات و اظهار فرد در گمرک وجود ندارد، عنوان کرد: سامانه جامع گمرکی از آغاز با نگاه تسهیل و تسریع روند کار در گمرکات راه‌اندازی شد که این سامانه نظارت گمرکات چه در سطح استان و چه در سطح مرکز را افزایش می‌دهد.

وی افزود: قبل از راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی احراز هویت توسط 8 نفر از نیروهای ما انجام می‌شد که اکنون با راه‌اندازی این سامانه این اقدامات را فقط یک نفر انجام می‌دهد. افزایش درآمدهای عمومی، صادرات خوبی که اکنون در حال انجام است، افزایش کنترل واردات از دیگر نتایج مثبت راه‌اندازی این سامانه است که در استان مشاهده شده است.

راه‌اندازی سامانه جامع گمرک در کل استان تا پایان امسال

وی با ابراز امیدواری از راه‌اندازی سامانه جامع گمرکات در سراسر استان تا پایان امسال بیان کرد: در گذشته ورود اطلاعات فرد در گمرک به صورت حضوری صورت می‌گرفت که این مساله زمان زیادی را اتلاف می‌کرد اما اکنون فرد در صورت دسترسی به شبکه اینترنت قادر است به سامانه جامع گمرک وصل شود و اطلاعات خود را ثبت کند و با توجه به اینکه در این سامانه سه مسیر قرمز، سبز و زرد وجود دارد، صرفا به جهت حمایت از تولید، تمام کالاهای بخش تولید در مسیر سبز قرار گرفته‌اند.

ناظر گمرکات خوزستان با تشریح نحوه عملکرد سامانه جامع گمرکی گفت: کالاهایی که در مسیر قرمز این سامانه قرار می‌گیرند، حتما باید در مرحله اول ارزیابی، رویت و باز شده و در مرحله بعدی نیز کارشناسی شوند و نهایتا در مرحله آخر که درب خروج است، مجددا مورد ارزیابی و کارشناسی قرار بگیرند و سپس خارج شوند اما در مسیر سبز این مراحل اجرا نمی‌شود.

جعفری با بیان این‌که مسیر سبز در سامانه جامع گمرکی از اقدامات خیلی خوب و مهم سال گذشته بوده است، ضمن امیدواری نسبت به کامل تر شدن این سامانه تصریح کرد: در گذشته برای ترخیص کالاها پروانه‌ای صادر می‌کردیم که برگه این پروانه در اختیار صاحب کالا قرار می‌گرفت و زمینه ساز بروز تخلفاتی مانند پرینت رنگی و اسکن گرفتن از آن برگه می‌شد اما اکنون فرآیند صدور پروانه ترخیص، حذف شده است و با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی امکان بروز این تخلفات وجود ندارد.

کاهش واردات کالاهای لوکس و غیرضروری

وی خاطرنشان کرد: اکنون سامانه ارسال پیامک به پلیس راه‌اندازی شده است که بر این اساس اطلاعات مربوط به کالاهایی که در حال ترخیص هستند، فوراً از طریق این سامانه و در قالب پیامک به پلیس ارسال می‌شود و به این ترتیب پلیس مطلع است که اکنون چه کالایی در چه گمرکی در حال ترخیص است؛ بنابراین با راه‌اندازی این سامانه پیامکی پلیس دارای آمادگی بیشتری است و قادر خواهد بود نظارت و کنترلی را که در نظر دارد، بر کالاهای ترخیص‌شده اعمال کند.

وی با تاکید بر ضرورت واردات مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی که در کشور تولید نمی‌شود یا محدودیت تولید دارند، عنوان کرد: دو برابر شدن عوارض ترخیص کالاهای لوکس و غیرضروری یکی از دلایل اصلی کاهش واردات این نوع کالاها محسوب می‌شود و ایجاد مانع در مسیر واردات کالاهای غیرضرور موجب شد تا واردات به سمت کالاهای ضروری سوق یابد و کاهش واردات کالاهای لوکس نشانگر تأثیرگذار بودن این موانع است.

اصلاح قوانین گمرکی در دستور کار است/ استفاده از کارشناس مجازی گمرک
 
جعفری با اشاره به اصلاح قانون گمرک در سال 92 گفت: اکنون ستاد مرکزی به صورت متمرکز در حال بررسی اصلاح مواردی از قانون گمرک در جهت حمایت از بخش تولید است و با توجه به این‌که هنوز در این زمینه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و در حال کارشناسی و بررسی این موارد هستیم، نمی‌توان به صورت دقیق این موارد از قانون را ذکر کرد.

وی در خصوص کارشناس مجازی گمرک اظهار کرد: کاربرد کارشناس مجازی به این صورت است که اطلاعات مربوط به ورود کالایی در یک شهر، توسط کارشناس ارزیاب کالا در گمرک شهر دیگری ثبت می‌شود و صاحب کالا و حتی گمرکی که کالا را ترخیص می‌کند، نمی‌داند که کارشناس مجازی کیست و این روند در قالب سیستم سامانه جامع گمرکی انجام می‌شود.

جعفری با اشاره به گمرک دزفول که در دو سال اخیر فعال شده است، خاطرنشان کرد: انجام تمام کارهای مربوط به ترخیص کالا در شمال خوزستان، دغدغه‌ بخش خصوصی بود. قبلاً یک نفر از نیروهای گمرک، ارزیابی کالا را در دزفول انجام می‌داد اما بخشی از کار نیز باید در اهواز پیگیری می‌شد که اکنون با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و ایجاد گمرک دزفول، دیگر نیازی به مراجعه به گمرک اهواز نیست.

گمرکات خوزستان در جایگاه اول واردات کالا

وی عنوان کرد: گمرکات استان در خصوص واردات کالا از نظر وزنی حائز رتبه اول و از نظر ارزشی حائز رتبه سوم در بین گمرکات کشور است و همچنین ما از نظر ارزش صادرات در جایگاه دوم و از نظر وزنی در رده سوم کشور قرار داریم.

ناظر گمرکات خوزستان بیان کرد: تراز تجاری در کل کشور از پایان سال گذشته مثبت شد و واردات در استان نیز به مقدار جزئی و اندکی، از صادرات بیشتر بوده است اما از آغاز سال جاری تراز تجاری در استان مثبت شد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
0
0
جناب اقاي ناظر
اقاي كرباسيان خيلي بهتون فشار اوردند كه حتما بايد از سامانه دفاع كني؟؟؟
چرا ارباب رجوع را بايد حذف كتي؟؟چرا بايد كارشناس مجازي راه بندازين؟كجاي دنياي گمركات كارشناس مجازي دارن؟اين ديگر چه مندراوردي است
:
:
:
آخرین اخبار