تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۲۵۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت چغندرقند از مزارع شوش و دزفول آغاز شد
برداشت محصول چغندرقند از سطح چهار هزارو 220 هکتار از اراضی کشاورزی شهرهای شوش و دزفول آغاز شد
برداشت محصول چغندرقند از سطح چهار هزارو 220 هکتار از اراضی کشاورزی شهرهای شوش و دزفول آغاز شد.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی دزفول روز دوشنبه گفت:برداشت محصول چغندرقند از سطح دو هزارو 550 هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده و چغندرقند تولید شده به کارخانه های بنیاد و نقش جهان اصفهان و کارخانه اسلام آباد کرمانشاه در حال حمل می باشد.

علی کرمی افزود:با توجه به تعطیلی کارخانه قند منطقه کشاورزان مجبور به انتقال چغندر تولیدی به کرمانشاه و اصفهان شده اند که این امر برای کشاورزان هزینه بر بوده و موجب اتلاف انرژی و افزایش ترددهای جاده ای شده است.

وی با اشاره به خساراتی که این ترددها به دنبال دارد از مسوولان خواست به فکر بازسازی و احیای کارخانه قند موجود و کارخانه قند جدید در منطقه باشند.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دزفول گفت:چغندرقند تولید دزفول با میانگین 75 تن در هکتار و عیار (میزان قند ) بالای 14 درصد از اهمیت بالایی برخوردار است ضمن اینکه مصرف پایین آب آبیاری در کشت چغندرقند از شاخص های تولید این محصول در خوزستان و دزفول میباشد.

کرمی با اشاره به ویژگی های کشت این محصول در خوزستان نسبت به کشت بهاره در سایر مناطق کشور گفت:کشت این محصول در خوزستان که در پاییز انجام می شود میزان مصرف آب را بسیار کاهش می دهد که این امر با توجه به شرایط ویژه کشور در منابع آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود:همچنین جایگاه ویژه چغندرقند در تناوب زراعی و تاثیر آن در میزان محصول تولید شده کشت های بعد از چغندرقند نیز حائز اهمیت می باشد.

علیرضا ملک زاده مدیر جهاد کشاورزی شوش نیز از برداشت محصول چغندرقند از سطح یک هزار و 670 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت:این مقدار سطح زیر کشت 30 درصد کل محصول استان خوزستان راشامل می شود.

وی برداشت 65 تن محصول چغندرقند در هر هکتار با عیار 15 درصد را پیش بینی کرد و گفت:متوسط عملکرد برداشت چغندرقند در کشور 40 تا 45 تن در هکتار است که برداشت این محصول در شوش 1،5 برابر میانگین کشوری است.

ملک زاده به نقش کشت چغندر قند در اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت:کشت این محصول موجب اصلاح ساختار خاک ،افزایش مواد آلی،کنترل بیماری ها و علف های هرز و همچنین اشتغالزایی می شود به گونه ای که کشت هر هکتار چغندرقند به طور متوسط برای 2 تا سه نفر اشتغالزایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت:با توجه به اینکه کشت چغندرقند در شوش بصورت پاییزه انجام می شود کشت این محصول در پاییز با کاهش آب همراه است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار