تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۲۲۶۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان خوزستانی در مثلث خرید تضمینی گندم سرگردانند
با آغاز فصل برداشت گندم در استان خوزستان ، خرید تضمینی این محصول در حالی ادامه دارد که از 11 اردیبهشت ماه تا کنون کشاورزان خوزستانی هیچ مبلغی را در قبال گندم تحویلی خود دریافت نکرده اند. در خرید تضمینی گندم موسسات و سازمان های مختلفی همچون غله و بازرگانی، تعاون روستایی و بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل دخیل هستند و همین مساله باعث شده است که با تاخیر پرداخت مطالبات کشاورزان، هر کدام از سازمان های مربوطه انگشت اتهام را به سوی دیگری نشانه برود. در این میان کشاورزان خوزستانی در آستانه آغاز فصل کشت تابستانه همچنان با کمبود نقدینگی مواجهند و در مثلث خرید تضمینی گندم غله و بازرگانی، تعاون روستایی و بانک کشاورزی سرگردانند.

خوزنیوز/ مرتضی پورسامانی: با آغاز فصل برداشت گندم در استان خوزستان ، خرید تضمینی این محصول در حالی ادامه دارد که از 11 اردیبهشت ماه تا کنون کشاورزان خوزستانی هیچ مبلغی را در قبال گندم تحویلی خود دریافت نکرده اند. در خرید تضمینی گندم موسسات و سازمان های مختلفی همچون غله و بازرگانی، تعاون روستایی و بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل دخیل هستند و همین مساله باعث شده است که با تاخیر پرداخت مطالبات کشاورزان، هر کدام از سازمان های مربوطه انگشت اتهام را به سوی دیگری نشانه برود. در این میان کشاورزان خوزستانی در آستانه آغاز فصل کشت تابستانه همچنان با کمبود نقدینگی مواجهند و در مثلث خرید تضمینی گندم غله و بازرگانی، تعاون روستایی و بانک کشاورزی سرگردانند.

طی چند روز گذشته پیام های زیادی از کاربران خوزنیوز دریافت کرده ایم که به تاخیر در پراخت مطالبات کشاورزان اشاره دارند. در حالی که به دلیل کاهش منابع آبی و برخی مسایل دیگر کشاورزی خوزستان با مشکلاتی مواجه است، این تاخیر در پرداخت می تواند بار سنگینی بر دوش کشاورزان باشد و کشت فصل آینده را نیز با مشکلاتی مواجه کند.

کشاورزان خوزستانی در مثلث خرید تضمینی گندم سرگردانند

مقصر در تاخیر پرداخت خود کشاورزان هستند

در توضیح این مساله مسوول روابط عمومی سازمان تعاون روستایی خوزستان به عنوان نهاد مستقیم تحویل گندم از کشاورزان و مسوول ثبت خرید ها به خبرنگار خوزنیوز گفت: ما مباشر خرید گندم هستیم و این سازمان غله و بارزگانی و بانک هستند که مسوول پرداخت پول کشاورزانند. سازمان تعاون روستایی در واقع خریدار گندم نیست بلکه واسطه خرید تضمینی گندم است .

وی گفت : تعاون روستایی چک لیست های مشخصات کشاورزان، شماره حساب ها و میزان گندم تحویلی را به صورت گروهی تهیه کرده به سازمان غله بازرگانی تحویل می دهد. این لیست ها برای بررسی و پرداخت به بانک داده می شود. متاسفانه برخی از کشاورزان به دلایلی مانند نداشتن سواد کافی مشخصات ناقصی همچون شماره حساب نامعتبر را به تعاون روستایی ارایه می دهند .این اطلاعات ناقص به صورت اتوماتیک و به منظور اصلاح، موجب برگشت خوردن کل چک لیست می شود. ما هرساله با این مشکل مواجه هستیم . در این میان تر و خشک با هم می سوزند و در واقع می توان گفت در این موارد مقصر در تاخیر پرداخت خود کشاورزان هستند.

تعطیلی ها عامل تاخیر در درخواست و پرداخت است

در همین باره اسداله زارعی مسوول دفتر مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 گفت: این شرکت بر اساس درآمد و هزینه نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام می کند. درآمد از فروش آرد و گندم به حساب شرکت در خزانه وارد می شود. از طرفی دیگر مبالغ خرید های تضمینی و هزینه ها پیوست شده و از سوی شرکت درخواست اعتبار می شود تا این مبالغ از محل فروش در اختیار بانک ها گذاشته و به کشاورزان پرداخت شود. بدهی های ما به کشاورزان تا روز دوازدهم اردیبهشت پرداخت شده است و از آنجایی که در هفته های گذشته با چند روز تعطیلی مواجه بوده ایم درخواست وجه از خزانه به تاخیر افتاده است.

بنا بر اعلام شرکت غله و بازگانی  منطقه 4 روز گذشته یک هزار میلیارد به حساب این شرکت واریز شده است و امروز نیز مبلغ دیگری به این حساب واریز خواهد شد. در اولین فرصت که پول مورد نیاز تامین شود به حساب کشاورزان منتقل خواهد شد.

خوزستان از لحاظ پرداخت پول از دیگر استان ها جلوتر است

همچنین فتحی مدیر روابط عمومی سازمان غله در همین باره به خبرنگار  خوزنیوز گفت: مشکل تاخیر پرداخت مریوط به سراسر کشور است. در مورد میزان بدهی ها باید از بانک سوال شود اما می توان گفت خوزستان از لحاظ پرداخت پول از دیگر استان ها جلوتر است چرا که ما حدود 60 درصد از بدهی خود را به کشاورزان پرداخت و مطالبات کشاورزان را تا روز 12 اردیبهشت تسویه کرده ایم. ما بقی بدهی ها نیز طبق قول مسوولین تا ده روز آینده پرداخت خواهد شد.

پول چایکاران با وجود خرید تضمینی شش ماه بعد پرداخت شد/هیچ کس مقصر نیست

وی ادامه داد: سال گذشته ما یکی از بهترین استان ها در پرداخت بدهی کشاورزان شناخته شدیم . در شمال کشور پول چایکاران با وجود خرید تضمینی شش ماه بعد پرداخت شد.این یک مساله ایده آل است. بالاخره در هر شغلی در یک چارچوبی می تواند حرکت کرد. هیچ کس مقصر نیست. ما به شرکت غله و بارزگانی درخواست پول داده و قرار بوده است این پول از طریق خزانه به حساب ما واریز شود. این سیستم دست ما نیست و در دست دولت است. شرکت مادر تخصصی غله و بازرگانی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است باید این پول را وارد سیستم کند.

کشاورزان خوزستانی در مثلث خرید تضمینی گندم سرگردانند

به محض این که پولی واریز شود ظرف کمتر 10 ثانیه به حساب کشاورزان منتقل می شود/ بانک زمانی می تواند چک را پرداخت کند که پولی در حساب باشد

نقی منصور بیگی مدیر امور شعب بانک کشاورزی در رابطه با پرداخت مطالبات کشاورزان گفت: ما تا کنون 4 هزار میلیارد را به کشاورزان پرداخت کرده ایم و وقفه ای نیز در این روند وجود نداشته است. به محض این که پولی در حساب شرکت غله واریز شود ما پول را به صورت خودکار و ظرف کمتر 10 ثانیه به حساب کشاورزان منتقل می کنیم. بانک تنها نگه دارنده حساب و واسطه وجوه است و صاحب حساب دولت و شرکت غله است. بانک زمانی می تواند چک را پرداخت کند که پولی در حساب باشد .

مدیر امور شعب بانک کشاورزی همچنین گفت: اینگونه نیست که با اطلاعات و شماره حساب نامعتبر یک کشاورز کل لیست کشاورزان برگشت داده شود. بانک کشاورزی به صورت تک تک اسامی را بررسی می کند و اگر فردی اطلاعات نام معتبر داشته باشد تنها همان مورد برگشت داده می شود. این کار به صورت ماشینی انجام می شود و در صورت اشکال در اطلاعات، سیستم مانع از پرداخت سایر حساب ها نمی شود.

کشاورزان خوزستانی در مثلث خرید تضمینی گندم سرگردانند

نیاز کشاورزان به نقدینگی بسیار ضروری و فوری است

مسعود اسدی رییس خانه کشاورز خوزستان با تایید تاخیر در پرداخت خرید تضمینی گندم به خوزنیوز گفت: از 11 اردیبهشت به بعد متاسفانه پولی به کشاورزان پرداخت نشده است . ما در این باره پیگیری های متفاوتی را از تعاون روستایی، غله و بانک کشاورزی داشته ایم که متاسفانه هر کدام از این نهادها دیگری را مسوول ناهماهنگی و عدم پرداخت مطالبات کشاورزان اعلام می کند.

وی ادامه داد: کشاورزان ما در وضعیت مالی بسیار بدی به سر می برند. سر رسید دیون کشاورزان فرا رسیده است و آنان مجبورند بدهی های خود را پرداخت کنند اما پولی در اختیار ندارند. به علت نداشتن نقدینگی هر روزی که می گذرد در کشت تابستانه این کشاورزان اخلال بیشتری می شود و آنان دچار ضرر و زیان می شود.

وی با تاکید بر آثار زیانبار این کار بر کشت تابستانه کشاورزان گفت: ما دچار سردرگمی شده ایم چرا که این سازمان ها یکدیگر را مسوول تاخیر اعلام می کنند. ما باید به وجدان بیدار این مسوولین مراجعه کنیم تا کشاورزان را بیش از این دچار مشکل نکنند. پیگیری ها از نظر زمانی نتیجه ای برای ما نخواهد داشت و حداقل دو هفته طول می کشد تا مقصر پیدا شود در حالی که نیاز کشاورزان به نقدینگی بسیار ضروری و فوری است .

تاخیر در پرداخت مطالبات، کشاورزی خوزستان را با چالش جدی مواجه کرده است

دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها با انتقاد از روند کند پرداخت طلب کشاورزان گندمکار گفت:پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان ذرتکار از سویی و کندی روند پرداخت طلب گندمکاران از سویی دیگر به بحرانی جدی برای بخش کشاورزی تبدیل شده است.
ناصر نظرزاده افزود:با وجود اینکه چند هفته از زمان خرید تضمینی محصول گندم در دزفول سپری شده و بیش از 50 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری گردیده است روند پرداخت طلب کشاورزان به کندی پیش می رود.خرید تضمینی محصول گندم دزفول توسط هشت مرکز تعاون روستایی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه تاکنون تنها بخشی از طلب گندمکارانی که اقدام به فروش تضمینی محصول خود کرده اند پرداخت شده است گفت:پرداخت نشدن 650 میلیارد ریال از طلب ذرت کشاورزان شمال خوزستان و تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران این منطقه بخش کشاورزی را در خوزستان با چالش جدی مواجه کرده است.

کشاورزان خوزستانی در مثلث خرید تضمینی گندم سرگردانند

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمزه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
1
با سلام چه ایراد بی موردی خیلی به ندرت پیدا میشه خانواده ای شخص تحصیل کرده نداشته باشه بزار کپی شماره حساب برات بیارن دوباره ی ایراد جدیدی میگیرید نمیدونم کی وجدان کاریمون بیدار میشه
:
:
:
آخرین اخبار