تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۲۲۸۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان عنوان کرد:
بیش از 3000 کلاس درس در خوزستان نیازمند تخریب یا بازسازی
استان خوزستان نیازمند یک نگاه ملی است؛ امروزه در استان بیش از سه هزار کلاس درس و بیش از 2 هزار مدرسه نیاز به تخریب یا بازسازی دارد
مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان گفت: استان خوزستان نیازمند یک نگاه ملی است؛ امروزه در استان بیش از سه هزار کلاس درس و بیش از 2 هزار مدرسه نیاز به تخریب یا بازسازی دارد.

محمد تقی‌زاده در هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان که روز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه در مجتمع گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فکر می‌کنم همه به این مسأله معتقد باشیم که هیچ تغییر و تحولی به‌وجود نخواهد آمد مگر آن‌که ابتدا آموزش‌و‌پرورش و تعلیم‌و‌تربیت در یک جامعه متحول شود؛ توسعه و پیشرفت و انحطاط و سقوط یک جامعه و تمدن به عملکرد آموزش‌و‌پرورش آن وابسته است.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان در طول تاریخ در علم و فرهنگ، شعر و ادب و فقه پیشتاز و میزبان اولین تمدن‌های بشری و مهد علما و دانشمندان بوده و بزرگترین دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها را داشته است؛ از سوی دیگر به‌ویژه در سده اخیر خوزستان کانون بزرگ‌ترین بحران‌های ملی و بین‌المللی بوده و این بحران‌ها به زیرساخت‌های علمی، آموزشی، فنی، مهندسی، فرهنگی  و روانی استان به‌شدت آسیب رسانده است.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که خوزستان امروزه نیازمند یک نگاه ملی در ابعاد مختلف است، گفت: مدرسه‌های خوزستان زمانی به پادگان و در برهه‌ای به محل اسکان مهاجرین جنگ‌زده تبدیل شدند و امروزه بیش از سه هزار کلاس درس و بیش از 2 هزار مدرسه در استان نیازمند تخریب یا بازسازی است. آموزش‌و‌پرورش شدیداً به منابع مالی و انسانی دارد به‌طوری‌که اکنون به هفت هزار نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش استان نیاز است.

تقی‌زاده با بیان این‌که شاخص توجه خیرین به آموزش‌وپرورش رشد 200 درصدی داشته است، گفت: ما بسیار خوشحال هستیم که ذهن مرم و مسئولان به آموزش‌وپرورش معطوف شده است؛ هنوز هم به این نگاه نیاز داریم و امیدوارم با این نگاه خوب به مسأله تعلیم‌و‌تربیت بخشی از مشکلات موجود را حل کنیم تا استان را به شاخص‌های ملی برسانیم.

تحصیل در مدرسه‌ای که امکان تخریب دارد شایسته دانش‌آموز خوزستانی نیست

سرپرست استانداری خوزستان با بیان این‌که خوزستان پس از تهران در مقام دوم از نظر مدرسه‌سازی قرار دارد اما هنوز ظرفیت‌های بیشتری در استان برای مدرسه‌سازی وجود دارد، گفت: این شایسته دانش‌آموز خوزستانی نیست که در مدرسه‌ای درس بخواند که هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد.

فرج‌الله خبیر در هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اظهار کرد: کاری که خیرین مدرسه‌ساز انجام می‌دهند نشان از روحیه مشارکتی، تعهد‌پذیری و مسئولیت‌پذیری آن‌ها دارد و هر‌چه این ابعاد گسترده‌تر شود امیدوارتر می‌شویم که مردم به مسائل پیرامون خود توجه بیشتری نشان دهند.

وی افزود: مشکلات و کمبودهای بسیاری در همه‌ی حوزه‌ها وجود دارد که برای برطرف‌سازی آن‌ها گام‌های بلندی برداشته شده اما هنوز راه درازی در پیش داریم. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: "حسنه را نوری در دل، زینتی در چهره و نیرویی در عمل دیدم"؛ این از برکات کاری است که شما انجام می‌دهید.

سرپرست استانداری خوزستان گفت: خوزستان از لحاظ مدرسه‌سازی پس از استان تهران رتبه دوم کشور را کسب کرده است؛ البته فکر می‌کنم هنوز ظرفیت‌های بیشتری در استان وجود دارد و افرادی هستند که اگر وارد این حوزه شوند می‌توانند روند این کار را پر‌شتاب‌تر کنند.

خبیر تصریح کرد: این شایسته دانش‌آموز خوزستانی نیست که در مدرسه‌ای درس بخواند که هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد یا در محیطی باشد که به علت شدت گرما نتواند در کلاس به‌درستی متوجه مطالب درس شود.

وی ادامه داد: دولت آنچه در توان دارد انجام می‌دهد اما در منابع دولتی با محدودیت مواجه است و چاره‌ای نیست جز آن‌که مردم در این زمینه‌ها پا به عرصه بگذارند؛ خیرین مدرسه‌ساز در تمام استان پراکنده‌اند و امید داریم که تعدادشان هر روز رو به افزایش باشد.

سرپرست استانداری خوزستان تصریح کرد: از افرادی که این توجه و دلسوزی را داشتند که پا به این عرصه بگذارند و شروع به ساخت مدارس کنند سپاسگزاریم و امیدواریم با بهسازی محیط مدارس و آموزشگاه‌ها و افزایش کیفیت آموزشی افرادی تحویل اجتماع دهیم تا در آینده جامعه بهتر اداره شود.

خوزستان بیش از بقیه استان‌ها از توسعه نامتوازن رنج می‌برد

امام جمعه موقت اهواز گفت: اگر بخواهیم جامعه اسلامی به اوج شکوفایی خود برسد تنها راه آن اعتلای علم و دانش در جامعه است؛ در این مورد اولین نکته جایگاه معلم و دومین مسأله محیط آموزشی است.

آیت‌الله سید ابوالحسن حسن‌زاده در هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اظهار کرد: هر چه با مسائلی که درباره مدرسه‌سازی یا مسائل مختلف در مجموعه منابع دینی ما وجود دارد، آشنا شویم بیشتر به آن‌ها افتخار می‌کنیم؛ زیباترین بحث نیز در این منابع بحث علم و دانش است و اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد در زمینه‌ی علم و دانش بوده است.

وی افزود: در یک تمدن اسلامی اگر بخواهیم به اوج شکوفایی برسیم تنها راه اعتلای علم و دانش در جامعه است؛ در این مورد اولین نکته جایگاه معلم و دومین مسأله محیط آموزشی است. در جامعه اسلامی اگر به علم و دانش اهمیت داده شود این اهمیت در محیط آموزشی متجلی می‌شود.

امام جمعه موقت اهواز گفت: عرصه مدرسه‌سازی یک اساس و بنیاد برای تمام کارهای خیریه است و اساس شخصیت علمی و دانشی افراد در مدرسه ساخته می‌شود. تاکنون در زمینه‌ی مدرسه‌سازی کارهای بسیار خوبی در خوزستان انجام شده به‌طوری‌که خوزستان جزو نخستین استان‌های کشور در این امر است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: استان خوزستان بیش از بقیه استان‌ها از توسعه نامتوازن رنج می‌برد؛ عبور یک دانش‌آموز از کنار تأسیسات عظیم نفت و گاز برای رسیدن به مدرسه نمادی از توسعه نامتوازن در استان است.

وی خطاب به خیرین مدرسه‌ساز استان، گفت: خداوند متعال در آیه 96 سوره نحل می‌فرماید " آنچه نزد شماست تمام می‌شود و آنچه نزد خداست باقی می‌ماند و قطعاً کسانی را که شکیبایی کردند به بهتر از آنچه عمل می‌کردند، پاداش خواهیم داد". شما عزیزان نیز قطعاً پاداش کار خود را دریافت خواهید کرد.

هر پولی لیاقت سرمایه‌گذاری در مدرسه‌سازی را ندارد
   
رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور با بیان این‌که هر پولی لیاقت سرمایه‌گذاری در مدرسه‌سازی را ندارد، خطاب به خیرین مدرسه‌ساز گفت: حضور شما در جشنواره برای شما برکاتی دارد که اثرات مثبت و پایداری را در زندگی شما به‌وجود خواهد آورد.

محمدرضا حافظی در هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اظهار کرد: 19 سال پیش این حرکت را در کشور آغاز کردیم و در اولین سال تعداد انگشت‌شماری بودیم اما هر سال حضور مردم پر‌شور‌تر و اثر‌گذار‌تر از سال‌های قبل شده است.

وی افزود: هم اکنون 600 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور و یک هزار خیر در سراسر جهان از ما حمایت می‌کنند؛ ما با خدای خود باز عهد می‌بندیم که در این امر مقدس سازندگی با عشق و علاقه بیشتر حضور پیدا کنیم و برای دانش فرزندانمان زمینه‌سازی کنیم. البته در کار خیر عدد و رقم مهم نیست.

رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز ادامه داد: دین اسلام بیان داشته که فضیلت دانش بالاتر از عباداتی است که مردم به جا می‌آورند؛ نماز ستون دین است اما فضیلت دانش بالاتر از نماز و زیارت خانه خدا عنوان شده است. البته باید یک نکته را نیز در نظر داشت که هر پولی لیاقت سرمایه‌گذاری در این امر مقدس را ندارد که حضور شما در این مراسم نشون می‌دهد این لیاقت را دارید.

حافظی خاطرنشان کرد: سال گذشته خدمت مقام معظم رهبری حضور پیدا کردم، ایشان فرمودند بعد از انقلاب جامعه خیرین مدرسه‌ساز پدیده مبارکی است که به‌وجود آمده و نمونه بارز سپردن کار مردم به مردم است.

وی خطاب به خیرین مدرسه‌ساز دز این مراسم، گفت: هیچ تردیدی نداشته باشید که حضور فیزیکی شما در این جشنواره برکاتی دارد که اثر مثبت و پایداری آن در زندگی‌تان به‌وجود خواهد آمد؛ امام راحل (ره) می‌فرماید "همه کشور باید مدرسه شود". ایشان به این امر آگاه بودند که اگر مردم دارای دانش باشند در دنیای کنونی می‌توانند به افتخارات بزرگی برسند.

در این مراسم از خیرین مدرسه‌ساز استان با اهدای لوح تقدیر شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار