تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۲۳۰۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا مالدیو مناسباتش را با ایران قطع کرد؟
شاید ایران یکی از اولین کشورهای در جهان باشد که جزایر مالدیو را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت. مناسبات میان این دو کشور در شرق و غرب آسیا قدمتی ۴۰ ساله داشت و آغاز مناسبات سیاسی میان دو طرف در سال ۱۹۷۵ بود.
شاید ایران یکی از اولین کشورهای در جهان باشد که جزایر مالدیو را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت. مناسبات میان این دو کشور در شرق و غرب آسیا قدمتی 40 ساله داشت و آغاز مناسبات سیاسی میان دو طرف در سال 1975 بود. اما این مناسبات بعد از چهار دهه تحت فشار عربستان سعودی قطع شد. سعودی شمشیر علیه جمهوری اسلامی را از رو بسته است .

در بیانه ای که وزارت خارجه مالدیو ارائه کرده است آمده : ایران به عنوان تهدیدی برای منطقه جنوب غرب آسیا و منطقه به شمار می رود و مالدیو به دلیل اتخاذ سیاست های خصمانه ایران مناسباتش با این کشور را قطع می کند.

این اقدام در حالی است که پیش از نیز کشور کوچک کومور در قاره آفریقا نیز تحت تاثیر هزینه های عربستان سعودی روابطش را با تهران قطع کرده بود.

عبد الله یامین رئیس جمهور مالدیو از سال 2013 است که طی سه سال گذشته سفرهای متعددی را به عربستان سعودی داشته است. گفته می شود در سال 2015 سعودی سفارت خانه خود را در مالیدو فعال کرد و از آن زمان سرمایه گذاری اقتصادی در این کشور فقر 300 هزار نفری را آغاز کرده است .

مالدیو عضو سازمان کنفرانس اسلامی است و به عنوان یکی از کشورهای مسلمان شرق آسیا شناخته می شود. این کشور فقیر پیش از این یکی از مقصد های گردشگران ایرانی بود.

در حال حاضر احزاب مخالف دولت مالدیو بر این باورند این گونه ماجرا جویی ها در عرصه سیاست خارجی می تواند برای مالدیو هزینه های بسیار سنگینی را در طولانی مدت داشته باشد. به نظر نمی رسد دولت کنونی مالدیو بتواند در عرصه سیاست خارجی خود را بیش از این به عربستان نزدیک کند.


مرجع/شبستان
:
:
:
آخرین اخبار