تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۲۳۲۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دزفول؛ روایتگر حماسه پایداری
چهارم خرداد یادآور رشادت ها و دلاوری های مردم شجاع دزفول است که در راه حفظ ارزش های اسلامی و پاسداری از وطن خویش در برابر تجاوز دشمن تا آخرین نفس ایستادگی کردند و با مقاومت و پایداری خود جهانیان را حیرت زده ساختند و این گونه برگ زرین دیگری به تاریخ افتخارهای ایران زمین افزودند.
شهرستان دزفول واقع در دامنه‌های زاگرس میانی از قدیمی ترین شهرهای استان خوزستان به شمار می رود که پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد و پایتخت تمدن «ایلام» و سرآمد شهرهای مشرق زمین به شمار می رود، نام دزفول یا دزفیل از واژه «دژ» به معنی سنگر یا سکوی دیده بانی گرفته شده است که در کنار پل ساخته می شود.
پیشرفت واقعی دزفول به عنوان یک شهر پس از ساخت سد دز در دوران معاصر آغاز شد، بافت تاریخی دزفول شامل خانه ها، مسجدها و گذرگاه ها است و از نظر معماری از ارزشمندترین نواحی کشور محسوب می شود که بافت آجری با معماری اصیل ایرانی، دزفول را به «موزه آجری ایران» مشهور کرده است.
مردم دزفول در طول هشت سال دفاع مقدس با همه توان در برابر دشمنان این مرز و بوم دلاورانه ایستادند و با وجود موشکباران فراوان بر پیکره این شهر و تحمل تلفات و خسارت های بسیار، اهالی این دیار، بخش های تخریب شده شهر را همزمان بازسازی می کردند تا جایی که رسانه های خارجی، شهر دزفول را «بلد الصواریخ» یا شهر موشک نام گذاشتند. با این همه بخش های گسترده ای از بافت تاریخی دزفول آسیب دید و این ناحیه بیش از دو هزار و 600 شهید در طول دفاع مقدس به کشور تقدیم کرد.
رشادت ها و دلاوری های سربازان و اهالی دزفول در جنگ تحمیلی سبب شد تا چهارم خرداد 1366 هجری خورشیدی به وسیله دولت جمهوری اسلامی به عنوان شهر «نمونه و پایتخت مقاومت ایران» انتخاب و لوح زرینی به این شهرستان اعطا شود و از 1390 هجری خورشیدی نیز در تقویم رسمی کشور این روز با عنوان روز «مقاومت و پایداری» به ثبت رسید تا برگ زرینی دیگری به تاریخ پرحماسه این شهر کهن افزوده شود.
«حبیب الله آصفی» فرماندار ویژه و معاون استاندار شهرستان دزفول به مناسبت «روز دزفول و روز مقاومت و پایداری» در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا، گفت: شهر دزفول از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شمال استان خوزستان قرار دارد که پس از شروع جنگ، حزب بعث برای تصرف آن باید ارتباط شمال این استان با کشور را قطع می کرد. بر همین پایه این دیار برای صدام یک شهر راهبردی و نظامی به حساب می آمد، بدین شکل حمله های بسیاری به آن شد. رژیم عراق اعلام کرده بود که مرکز اصلی و نقطه پیروزی قادسیه، دزفول است و در برنامه ریزی های خود در یازدهمین روز از شروع جنگ، حمله های هوایی را به این شهر آغاز کرد.
معاون استاندار شهرستان دزفول تصریح کرد: شهرستان دزفول به عنوان پایتخت مقاومت ایران همواره در طول هشت سال دفاع مقدس مورد حمله دشمن بعثی قرار گرفت و مردم با مقاومت و ایثار در برابر این جنگ نابرابر ایستادگی کردند که به پاس قدردانی از پایداری و دلاوری این مردمان، چهارم خرداد روز دزفول، همه ساله در کشور گرامی داشته می شود و باید در جهت معرفی هرچه بیشتر این روز و رشادت های مردم غیور این شهرستان تلاش کرد. دیاری که در دوره جنگ تحمیلی مورد اصابت 176 موشک، دو هزار و 500 گلوله توپ و 331 راکت هواپیما قرار گرفت اما مردم این شهر مقاوم، هرگز شهر را تخلیه نکردند و با تقویت روحیه رزمندگان به پشتیبانی از جبهه‌ها پرداختند و فرزندان خود را راهی جبهه‌ های نبرد حق علیه باطل کردند.
وی در ادامه بیان داشت: ‌مردم این شهر همه توان و امکانات خود را در اختیار رزمندگان قرار دادند و خودشان با دست های خالی به رویارویی با دشمن پرداختند. در خانه های مردم به روی رزمندگان باز بود و آنها با بخشندگی تمام میزبان رزمندگان دیگر منطقه های کشور نیز بودند. تقدیم دو هزار و 600 شهید از دزفول، سند افتخاری برای مردم این شهرستان است که اکنون زمان آن فرا رسیده تا از رشادت، پایمردی و ایستادگی اهالی دزفول در هشت سال دفاع مقدس تجلیل کرد.
آصفی با اشاره به دلیل های مقاومت و ماندگاری مردم این شهر، اظهار داشت: اگر ساکنان دزفول در روزهای نخست جنگ، دزفول را ترک می کردند و شهر خالی می شد، سقوط خوزستان قطعی به نظر می آمد. مقاومت و حفظ این دیار برای مردم آنقدر مهم و برجسته بود که تمام کارشناسان نظامی دنیا نیز روی این مساله اتفاق نظر داشتند. یک نیروی محرک نیرومند سبب شد تا مردم به پایداری بپردازند و این امر، دینداری آنان بود. اهالی دزفول پیشینه مذهبی قوی دارند. مقاومت و ساخت سریع ویرانه های شهر پس از هر حمله در روزهای جنگ سبب شد، امید به زندگی همچنان در شهر بماند و این رمز موفقیت آنها بود.
معاون استاندار شهرستان دزفول یادآور شد: وجود شخصیت های دینی و نقش پررنگ آنها در شهر و دادن روحیه به مردم نمادی از مقاومت و ایستادگی بود. رزمندگان با حضور در نماز جمعه های شهر با روحیه ای بالا به جبهه ها باز می گشتند. حضور شخصیت هایی همچون «آیت الله قاضی» که تا آخرین روز، شهر را ترک نکرد و هر هفته نماز جمعه را برگزار می کرد، یکی از نشانه های مقاومت مردم این شهر است. در روزهایی که موشک ها و گلوله های دشمن جان انسان های بی گناه زیادی را می گرفت، وی استوار در شهر می ماند و فعالیت هایش را با تمام توان ادامه می داد. 900 تن از شهیدان این شهر، شهیدانی بودند که در منطقه های مسکونی زندگی می کردند و اینها نشان دهنده بی رحمی رژیم بعث در موشک باران شهر دزفول و مردم بی گناه آن بود.
وی با اشاره به تاثیر گذاری سخنان امام راحل بر مقاومت مردم دزفول، خاطر نشان کرد: تقدیر امام خمینی(ره) از مردم با بیان اینکه «شما دزفولی ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دین خود را به اسلام ادا کردید» خود نشان از مقاومت مردم این مرز و بوم دارد. با تاثیر پذیری از این سخنان، 16 هزار جوان به صحنه آمدند و از مسجدهای محل اسلحه می گرفتند و دشمن را پشت مرزها زمین گیر می کردند. دلیل های زیادی برای نام گذاری چنین روزی به اسم دزفول عنوان شده است که از آن میان می توان به مقاومت گسترده مردم، ‌پشتیبانی همه جانبه از جبهه های نبرد، بازسازی شهر در طول جنگ که با تصمیم مسوولان شهر هر جا که مورد حمله قرار می گرفت، ترک نکردن شهر در طول جنگ و بمباران، مهمان نوازی از رزمندگان و ... اشاره کرد. پایداری دزفولی ها همچون سد محکمی بود که آرمان خواهی و مقاومت را بر پایه اندیشه اباعبدالله حسین که می فرمایند؛ «حق را در زندگی پیدا کن و برای آن جهاد کن»، به منصه ظهور رساندند. کارهای مردم و ایثار گری های آنها بر دیگر شهرها و استان هایی که درگیر جنگ بودند تاثیر زیادی می گذاشت و در نماز جمعه های دیگر شهرها از دلیری و شجاعت اهالی دزفول یاد می شد.
آصفی در ادامه افزود: استان خوزستان به دلیل اینکه مرکز اصلی جنگ بود از لحاظ سازندگی لطمه های فراوانی دید به طوری که از دیگر شهرها در توسعه اجتماعی و اقتصادی عقب ماند و بنا بر آمارهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هنوز هم به آبادانی و بازسازی کامل نرسیده است. برای بازسای این منطقه باید تلاش مضاعف داشت. بخش هایی از شهر بازسازی شده و بخش های دیگری از آن نیازمند ترمیم است. با عنایت و توصیه مقام معظم رهبری در دو مقطع مهم و حساس مسوولان، مقوله آبادانی و بازسازی خوزستان و دزفول را در صدر کار خود قرار دادند که یکی از آنها اجرای بخشی از طرح 550 هزار هکتاری است که با عنایت ایشان و دستور رییس جمهوری با تخصیص اعتبار 1.5 میلیارد دلار برای بازسازی و احیای زمین های زراعی دزفول قرار گرفت.
معاون استاندار دزفول در ادامه توضیح داد: شهرستان دزفول با وجود ظرفیت های فراوان در بخش کشاورزی می تواند رونق اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد و به عنوان قطب مهم برای صادرات به دیگر کشورها به حساب آید. در دزفول ظرفیت بزرگ کشاورزی وجود دارد و این شهرستان اکنون منشا صادرات غیرنفتی به روسیه می تواند باشد و این سبب جلب توجه روس ها به طرف دزفول است که با سرمایه گذاری روی مرکزهای تحقیقاتی کشاورزی خواهیم توانست به این مهم دست یابیم.
وی در خصوص مجوز مرز هوایی فرودگاه دزفول تصریح کرد: سالیانه بیش از پنج تن انواع محصولات کشاورزی در شمال خوزستان یعنی دزفول تولید می شود که به دلیل اشباع بازار همه ساله بخشی از این تولید از میان می رود. دستگاه های مربوطه اگر به این خواست مردم دزفول جامه عمل بپوشانند می توانند بخشی از این محصول های کشاورزی را به بازار کشورهای مختلف صادر کنند. فرودگاه دزفول با بیش از 30 پرواز رفت و برگشت به تهران نقش مهمی در حمل و نقل هوایی در شمال خوزستان دارد که با احداث ترمینال تجاری آن پروازهای این فرودگاه به دیگر شهرهای کشور آغاز می شود.
آصفی در پایان با اشاره به برپایی مراسم ها و ویژه برنامه هایی به مناسبت روز دزفول گفت: برگزاری همایش بزرگ شادی چهارم خرداد با حضور مسوولان کشوری و لشگری در نماز جمعه این شهر، گلباران و عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری مسابقه های جانبازان و ایثارگران، نامگذاری یک سالن ورزشی به نام چهارم خرداد، مسابقه های کتابخوانی، نمایشگاه خط و دعوت از سفیران 12 کشور برای حضور در همایش بزرگداشت چهارم خرداد از برنامه های اجرایی در این روز به شمار می رود. دعوت از سفیران کشورهای مختلف در دزفول فرصتی برای گسترش مبادله های فرهنگی میان این شهر و دیگر نقاط جهان است. دزفول، ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف مذهبی، فرهنگی، گردشگری و اقتصادی دارد که باید به درستی معرفی شوند. انعکاس ویژه برنامه های بزرگداشت روز دزفول، در سطح ملی فرصتی است برای نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه که باید با رویکرد فرهنگی و عمرانی مورد توجه قرار گیرد و توسعه و پیشرفت شهرستان با توجه به افتخارهای گذشته دزفول برنامه ریزی و عملیاتی شود.
مرجع/بصیر
:
:
:
آخرین اخبار