تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۳۲۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران میراث فرهنگی دزفول:
مطالبات مردم دزفول در مراسم چهارم خرداد مطرح شود
مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران میراث فرهنگی شهرستان دزفول گفت: مطالبات مردم دزفول باید به صورت جدی در مراسم های چهارم خرداد مطرح شود
مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران میراث فرهنگی شهرستان دزفول گفت: مطالبات مردم دزفول باید به صورت جدی در مراسم های چهارم خرداد مطرح شود.

همايش بزرگداشت چهارم خرداد روز مقاومت مردم دزفول به همت انجمن دوستداران و پژوهشگران میراث فرهنگی شهرستان دزفول و با حضور مسئولان و مردم شامگاه دوشنبه در مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول برگزار شد.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران میراث فرهنگی شهرستان دزفول در این همایش اظهار کرد: روز دزفول قطعا فرصت مغتنمی برای پاسداشت و نکوداشت فرهنگ و هویت بی نظیر این شهرستان است.

محمد آذرکيش افزود: هر چند که چهارم خرداد به دلیل مقاومت و نقش ویژه دزفول در دوران دفاع مقدس به نام این شهر نامگذاری شده اما باید به زمینه های فرهنگی شکل گیری این مقاومت و ایستادگی مردم این شهر نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه مقاومت مردم دزفول پیشینه چندین هزار ساله دارد، گفت: در تمام سال های اخیر در مراسم های روز چهارم خرداد در دزفول متاسفانه تاکنون شاهد بیان مطالبات مردم این شهرستان از سوی مسئولان نبوده ایم در صورتی که مردم این شهرستان پس از جنگ نیاز داشتند تا سرمایه های اجتماعی که زمینه ساز ایستادگی و مقاومت بوده اند در همین شهر حفظ شوند.

مدیر انجمن دوستداران و پژوهشگران میراث فرهنگی شهرستان دزفول با اشاره به اینکه در تمام این سالها توجه خاصی به مطالبات و خواسته های مردم دزفول نشده است، تصریح کرد: چهارم خرداد باید بهانه ای برای حفظ سرمایه های دزفول و بیان نیازمندی های این شهرستان باشد به همین دلیل انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول امسال سعی داشت با برگزاری این همایش هویت، فرهنگ و مظلومیت دزفول را نشان دهد و تا حد امکان آن را جبران کند.

آذرکيش با تاکید بر اینکه مطالبات مردم دزفول باید به صورت جدی در مراسم های چهارم خرداد مطرح شوند، افزود: باید شرایط شهرستان را به گونه ای درست کنیم که دیگر جوانان ما برای شغل و حتی امکانات تفریحی از این شهر مهاجرت نکنند.

وی در ادامه هدف از تشکيل این انجمن را ایجاد همدلی و وحدت و زمینه ای برای حضور علاقه مندان به پیشرفت و توسعه شهرستان برشمرد و عنوان کرد: قصد داریم با ايجاد خودباوری و آگاهی عمومی شهروندان و معرفی قابلیت های شهرستان درکشور و دنیا زمینه رشد همه جانبه دزفول آجری را فراهم آوریم هر چند تاکنون نیز به صورت های مختلف این مهم را انجام داده ايم.

مدیر انجمن دزپارس همچنین در خصوص هدف برگزاری این همایش در مجتمع فرهنگی و سینمایی گفت: این مجتمع اثر ماندگار فرهاد احمدي معمار و هنرمند بین المللی ایرانی است که با استفاده از بودجه بازسازی جنگ بین سال های ۶۷ تا ۷۲ به صورت کاملا تاریخی و آجری ساخته شده است.

آذرکيش با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر به دلیل موقعیت جغرافیایی این مجتمع بسیاری از مسئولان از برگزاری برنامه های خاص در این مکان امتناع کرده اند، یادآور شد: درحالی که این مکان ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی بسیار خوبی دارد که باید سعی کنیم ازاین قابلیت ها با برگزاری برنامه های مختلف در این مجتمع استفاده کنیم.

وی در پایان از همکاری و تعامل همیشگی شهرداری دزفول، اداره فرهنگ و ارشاد، مدیر دفتر یونسکو و سازمان نوسازي و تک تک اعضای انجمن درراستای برگزاری برنامه ها و همایش های مختلف برای رشد و توسعه همه جانبه دزفول قدردانی به عمل آورد.

لزوم مطالعه و شناخت ظرفیت های مختلف دزفول

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد دزفول نیز دراین همایش اظهار کرد: برای نشان دادن قلمرو دزفول هیچ واژه ای برازنده تر از دزفول بزرگ برای این شهرستان نیست.

نجف هدایت با بیان اینکه دزفول ظرفیت های بسیار زیادی دارد که هرکدام از آنها می تواند به رشد و توسعه شهر کمک کنند، افزود: در هر کدام از مناطق و محله های دزفول افرادی با اصالت های مختلف ترک، عرب، بختیاری، لر، کرد و غیره وجود دارد اما دزفول از چنان عظمت فرهنگی برخوردار است که تمام این افراد ناخوداگاه جذب فرهنگ این شهر می شوند.

وی دزفول را یک شهر آجری بی نظیر در جهان برشمرد و گفت: باید با مطالعه درست و اقدامات کارشناسی از ظرفیت های مختلف فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و حتی صنعتی این شهرستان استفاده کرد تا به نتایج بسیار خوبی در راستای خدمت به مردم شهر و حتی کشور برسیم.

تقدیر از نجف هدایت به پاس معرفی قابلیت های دزفول در کشورهای اروپایی، اجرای سرود محلی توسط دانش آموزان، بیان افتخارات شهرستان  دزفول در زمینه های مختلف از سال گذشته تاکنون، بیان خاطرات دفاع مقدس از زبان حسین گلستانباغ عضو شورای شهر دزفول و رزمنده و گوینده رادیو دزفول در زمان جنگ، اجرای سرود محلی، دکلمه و قرائت بیانیه انجمن دزپارس در راستای دفاع از حقانیت دزفول از جمله آیتم های مختلف همایش گرامیداشت چهارم خرداد روز مقاومت مردم دزفول بود.

از سال ۱۳۹۰ روز چهارم خرداد به پاس مقاومت ها و حماسه های مردم دزفول در دوران دفاع مقدس با عنوان روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم کشور به ثبت رسیده است.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: چهارم خرداد
:
:
:
آخرین اخبار