تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۲۳۳۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نکوداشت میراث معنوی دفاع مقدس در اهواز
آیین نکوداشت میراث معنوی دفاع مقدس با عنوان «آواهای ماندگار» دوم خردادماه در اهواز برگزار شد.در این آیین صادق آهنگران، غلام کویتی پور و حسین فخری، به عنوان خالق آواهای ماندگار دفاع مقدس تجلیل شدند.همچنین در این آیین از خانواده استاد حبیب الله معلمی، شاعر نوحه های حاج صادق آهنگران نیز تجلیل شد.
 
اواهای ماندگار

حسین فخری مداح مطرح سال های دفاع مقدس در پاسخ به سوال مجری که عنوان کرد «می گویند اولین بار شما نوحه معروف ممد نبودی ببینی ... را خوانده اید»، اظهار کرد: مهم این است که این نوحه بسیار تأثیرگذار بود و اثر خود را گذاشت و برای من اصلاً مهم نیست که چه کسی آن را خوانده است.
وی در مقابل درخواست مجری برای خواندن نوحه «ممد نبودی ببینی ...» برای حاضران نیز گفت: «نوحه ای که حاج غلام (غلام کویتی پور) آن را خوانده را دوست ندارم بعد از وی من بخوانم». این حرف فخری با تشویق شدید حاضران در مراسم نیز همراه شد.

فخری با یادآوری خاطرات خود از خرمشهر در دوران دفاع مقدس نیز گفت: یک بار که قصد حضور در خرمشهر را داشتم، پدرم کلید خانه ما در این شهر را به من داد و گفت سری به آن خانه بزنم. من کلید را گرفتم و به سمت خانه حرکت کردم ولی هر چه دنبال خانه گشتم اثری از آن نبود زیرا زیر آتش سنگین دشمن به تلی از خاک تبدیل شده بود و کل خانه های همجوارهم چنین وضعی داشتند و من دیگر آن خانه را پیدا نکردم.این نوحه سرای مطرح سال های دفاع مقدس بیان کرد: هنوز هم آن کلیدی که پدرم به من داد را نزد خود نگه داشته ام و مشابه همین کلیدی است که رئیس جمهور فعلی دارند ولی این کجا و آن کجا.

مرادخانی گفت: آواهایی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت، ماندگاری فراوانی دارند و باید روی نهادینه کردن آن ها کارکنیم به خصوص اینکه آثار زمان جنگ از روایی و زیبایی مناسبی برخوردار است

فخری بیان کرد: من به همراه خیلی از رزمنده ها در جنگ حضور داشتیم ولی واقعاً همین جا اعلام می کنم منتی بر کسی نداریم و وظیفه ای بود که باید انجام می دادیم؛ اما چه شب هایی که دعای کمیل خواندیم و فردای صبح آن دیگر اثری از افرادی که در کنار ما دعا می خواندند نبود و آن ها شهید شده بودند.
وی ادامه داد: حقیقت امر این است که من هر شعری را نمی خواندم و شاید روی برخی اشعار هفت سال کارکرده ام تا آن ها را خوانده ام برای همین هم هست که شاید آثاری که کارکرده ام بسیار کم هستند.

ثبت فرهنگ ناملموس

در ادامه «علی مرادخانی»، معاون هنری وزارت ارشاد به این مسئله اشاره کرد که آواها و نواهای دفاع مقدس را می توان ثبت جهانی کرد، او اما مسوولیت این ماجرا را به مسئولان میراث فرهنگی سپرد.
مرادخانی گفت: آواهایی که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت، ماندگاری فراوانی دارند و باید روی نهادینه کردن آن ها کارکنیم به خصوص اینکه آثار زمان جنگ از روایی و زیبایی مناسبی برخوردار است. یادم می آید یک زمانی بحث اسارت آقای آهنگران مطرح شد و مردم نگرانی فراوانی داشتند. طرف مقابل نیز بسیار روی این موضوع مانور می داد؛ چون به اهمیت نوحه و نوحه خوانان در پیشبرد جنگ بسیار واقف شده بود ولی خوشبختانه موضوع اسارت آهنگران به سرعت تکذیب شد و به برگ برنده ایران تبدیل شد.
وی همچنین با اشاره به آثار ماندگار حسین فخری در دوران دفاع مقدس نیز گفت: «آثار وی از ریتمی قوی و صلابتی خاص برخوردار است به همین دلیل بسیار ماندگار هستند و حتی نسل جدید هم با آن ها ارتباط برقرار می کنند. ما امروز گنجینه ای غنی از آواها و نواهای دوران دفاع مقدس داریم و حتی برخی آثار را بازخوانی و تنظیم مجدد می توانیم به نسل جوان عرضه کنیم و باعث ماندگاری بیش ازپیش آن ها شویم. شهرهای مختلف ما از این آواها و نواها پر است ولی هنر ما این است که بتوانیم در جای مناسب از آن ها استفاده کنیم تا تأثیرگذاری مناسبی بر جامعه در مقاطع مختلف داشته باشند.»
 
به گفته معاون هنری وزارت ارشاد، نوحه های جنگ، بخشی از بدنه موسیقی ما را تشکیل می دهند و هرچقدر بتوانیم جوانان خود را با آن ها آشنا کنیم سود کرده ایم. موسیقی اهرمی اثرگذار است که همیشه به خوبی عمل کرده است به همین دلیل باید به خوبی از آن استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم موسیقی دچار نامهربانی شود البته بخشی از این مراقبت به خود هنرمندان بازمی گردد که باید از حریم آن مراقبت کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار