چند روزی از آزادسازی خرمشهر گذشته اما عکسهای جنگ ایران و عراق همزمان با این واقعه مخاطبانی از کشورهای دیگر نیز داشت. مجموعه عکسهای بهمن جلالی و آرش حنایی در دومین دوره فتولندن به نمایش درآمدند. فتولندن که برای اولینبار در سال گذشته راهاندازی شد، امسال نیز از ١٨ می (٢٩ اردیبهشت) به مدت چهار روز با حضور ٨٠ گالری از نقاط مختلف جهان همچون اروپا، آمریکای شمالی و حتی شهرهایی مانند بوئنوسآیرس، بیروت، هنگکنگ، توکیو، تهران و دوبی با بیش از ٤٨٠ هنرمند در سامرست هاوس لندن گشایش یافت.
شبکه سیانان در گزارشی که از این رویداد منتشر کرده چنین نوشته است: «این نمایشگاه نشان میدهد چقدر محبوبیت عکاسی نهتنها در درک عمومی بلکه مهمتر از آن در بازار هنری افزایش یافته است. این موضوع از آن رو جذاب است که لندن مکانی است که واژه «فتوگرافی» (عکاسی) در آن ابداع شده؛ بنابراین این رشته در چنین جایی پیشینهای اصیل و غنی دارد. همچنین مایکل بنسون، کارگردان و پایهگذار نمایشگاه فتولندن به این شبکه چنین گفته است: «عکاسی واقعا هنر قرن بیستم است. فکر میکنم کمی حواسمان به کاری که انجام میدادیم نبوده پس مکانهایی مثل نیویورک احتمالا به قلب عکاسی تبدیل شده است. آرزوی ما برای فتولندن بالابردن سطح عکاسی است و این امر در چند سال آینده محقق میشود».
او در بخش دیگری از صحبتهایش به ورود تکنولوژی در عکاسی اشاره کرد: «تکنولوژی به هرکس امکان میدهد تا برای بهوجودآوردن عکسهای بزرگ واقعی تلاش کند. به نظر من بیشتر ما، از جمله خود من، در این راه موفق نبودهایم اما این امر باعث توقف ما برای تلاشکردن نمیشود». همچنین یکی از برنامههای فتولندن تقدیر از عکاسان برجسته است که امسال به آثار و زندگی دونالد مککالین اختصاص داشت. مککالین در سال ١٩٣٥در لندن متولد شد و بعد از گذراندن دوره خدمت ملی در نیروی هوایی پادشاه، به حرفه عکاسی رو آورد. جنگ داخلی قبرس، اولین رویدادی بود که مککالین به عنوان یک عکاس خبرنگار در آن حضور پیدا کرد. او با عکاسی هوایی برای نیروی هوایی پادشاهی انگلیس، از سال ١٩٦٤ تا ١٩٨٤ میدان جنگ را در جزیره قبرس، بیافرا، ویتنام، کامبودیا، بنگلادش، السالوادور و شرق دور پوشش داد و یکی از عکاسان مطرح جنگ در تاریخ عکاسی نام گرفت. در سالهای اخیر، گذشته از چشمانداز حرفهاش در کشور انگلستان و هند، او بیشتر زمان عکاسی خود را روی قاره آفریقا برای نشان دادن بحران ایدز در آفریقای جنوبی، بتسوانا، زامبیا و ارائه کتابی در مورد قبیله گمشده از اتیوپی و... متمرکز کرد.
او بین سالهای ١٩٦٦ و ١٩٨٤، به عنوان خبرنگار جهانی با مجله ساندیتایم همکاری کرد که شامل نمایش بومشناختی و فاجعههای ساخت بشر چون قربانیان اپیدمی ایدز آفریقا و مناطق جنگی، در سال ١٩٦٨ است. اما اتفاق جالب در زندگی این عکاس مربوط به سال ١٩٦٨ است، زمانی که دوربین نیکون مک، گلولهای را که به قصد او شلیک شده بود، متوقف کرد.
ردپای جنگ ایران و عراق در لندندر این نمایشگاه نمایندهای از ایران هم حضور داشت. گالری Ag با مجموعه عکسهای «جنگ ایران و عراق» بهمن جلالی و «فواید گیاهخواری» آرش حنایی شرکت کرد.
سیمیندخت دهقانی، مدیر گالری Ag که برای اولینبار در این رویداد شرکت کرده است، به «شرق» گفت: «با وجود اینکه فتولندن برای دومین سال برگزار شد و هنوز عمر تازهای ندارد ولی سطح کیفیتی این بازار عکس خیلی بالاست و بهترین گالریهای عکس دنیا در آن شرکت کرده بودند. ما نیز تنها گالری ایرانی حاضر در فتولندن بودیم».
او در مورد دلیل شرکت در این نمایشگاه عنوان کرد: «از آنجاکه گالری من برنامه خود را به نمایش آثاری که تصویر، پایه آن است اختصاص داده، برنامه شرکت در بازارهای عکس برای ما همیشه مهم بوده است. ما تاکنون در پاریسفتو، لسآنجلس، یونسین آمستردام و آرت دوبی با آثار هنرمندان خود شرکت کردهایم».
دهقانی سپس به دلیل انتخاب عکسهای بهمن جلالی و آرش حنایی اشاره کرد: «انتخاب آثار جنگ ایران و عراق آقای جلالی و فواید گیاهخواری آرش حنایی در واقع نگاهی به دو نسل و سبک مختلف از عکاسی ایران است که با وجود موضوع دلخراش و جنجالبرانگیز به شیوه آرامی در فتولندن ارائه شد. تأثیر آقای جلالی بر عکاسی ایران بدونشک خیلی مهم و پایدار است چراکه ایشان بنیانگذار اصلی تدریس رشته عکاسی در دانشگاههای ایران بودند».
مدیر گالری Ag افزود: «مجموعه فواید گیاهخواری در زمانی گرفته شد که بمباران بغداد توسط آمریکا شروع شد و اعتراضی به جنگ، در خاورمیانه و خطری که ایران با آن مواجه بود. از نظر فرم، این شش اثر تحت تأثیر آثار جنگ آقای جلالی هستند و دیالوگی را در ارتباط با دو شیوه مختلف نگاه به جنگ و عکاسی مطرح میکنند».
مرجع / شرق