تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۲۳۴۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درخواست فعالان محیط زیست خوزستان و چهارمحال و بختیاری:
لزوم ایستادگی ابتکار در مقابل فشارهای دولت برای انتقال آب
شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری از معصومه ابتکار خواستند با توجه به مأموریت سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل فشارهای تازه دولت برای انتقال آب ایستادگی کند.
شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری در نامه‌ای به معصومه ابتکار هشدار داده‌اند که خبرهای نگران کننده حکایت از فشارها و تن‌دادن دولت به کلنگ‌زنی و آغاز بکار مجدد طرح‌های انتقال آب بهشت‌آباد، ونک رفسنجان و سبزکوه در سرشاخه‌های کارون بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری دارد.

فعالان محیط زیست در این نامه؛ از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواسته‌اند با توجه به نقش و مأموریت این سازمان در مقابل فشارهای تازه دولت برای انتقال آب ایستادگی کند.

متن کامل این نامه که به امضای شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی استان خوزستان و شبکه تشکل‌های محیط زیستی استان چهارمحال و بختیاری رسیده به شرح زیر است:

در این نامه آمده است؛ ابتدا بر خود فرض می‌دانیم تا مراتب قدردانی خود را از تلاش‌های سرکار‌عالی و اهمیتی که برای بازگرداندن نشاط در حوزه سرمایه‌های اجتماعی قائل شده‌اید ابراز ‌داشته و با آرزوی تداوم این روند امیدبخش، دریافت‌ها و مطالبات خود را خدمتتان تقدیم ‌داریم.

در ادامه عنوان شده است؛ همان‌طور که مستحضرند در تفاهم‌نامه سه‌جانبه شبکه‌های استانی تشکل‌های محیط زیستی سه استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان و همچنین در بیانیه پایانی چهارمین اجلاس نمایندگان شبکه ۳۱ گانه سمن های محیط زیستی کشور در عسلویه؛ صراحتا بر مخالفت جدی با هر نوع انتقال آب بین حوضه‌ای فاقد ارزیابی‌های علمی تأکید شده است. توقف و جلوگیری از ادامه روند چنین طرح‌هایی که بدون رعایت ملاحظات محیط زیستی و جامع‌نگری، پایداری زیست‌بوم‌ها را هدف گرفته و تنش‌های اجتماعی را در مناطق مختلف کشور رقم زده‌اند، از جمله خواسته‌های جدی تشکل‌های محیط زیستی سراسر کشور بوده است.

این نامه می افزاید: گفتنی است به‌رغم تأکیدات و هشدارهای قانونی سازمان حفاظت محیط‌زیست که طی مکاتبات شماره‌های ۹۴/۶۱۵۵۵ مورخ ۹۴/۱۲/۲۵ ، ۹۵/۶۱۵۹۵ مورخ ۹۴/۱۲/۲۵ و ۲۸۳۶۸/۹۴ مورخ ۹۴/۰۶/۳۰ به وزارت نیرو داده‌شده است، شوربختانه این روزها خبرهای نگران کننده حکایت از فشارها و تن‌دادن دولت به کلنگ‌زنی و آغاز بکار مجدد طرح‌های انتقال آب بهشت‌آباد، ونک رفسنجان و سبزکوه در سرشاخه‌های کارون بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری دارد که با نادیده گرفتن قانون و ملاحظات محیط زیستی آشکارا دولت تدبیر و امید را از صفت ممتاز محیط زیستی‌اش دور می‌کند. بدون‌شک چنین رویکردی سبب بروز نارضایتی‌های اجتماعی، ناامیدی فعالان و دوستداران محیط‌زیست و کاهش اعتماد اهالی کارون بزرگ به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی به شعارها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید خواهد شد.

ضمن قدردانی از اقدامات قانونی و مسئولانه صورت گرفته برای توقف و ممانعت از اجرای غیرکارشناسی و فاقد مجوز ارزیابی زیست‌محیطی این طرح‌های ویرانگر، انتظار داریم با توجه به رویکرد حضرت‌عالی و نقش و مأموریت سازمان حفاظت محیط زیست، در چنین شرایط نگران‌کننده‌ای صدای سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی در دولت باشید و با حفظ اقتدار سازمانی و حمایت‌های خود اجازه ندهید اجرای طرح‌های فاقد مجوز انتقال آب بین حوضه‌ای، روند قهقرایی وضعیت محیط زیستی استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان شدت بیشتری پیدا کند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار