تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۲۳۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیکاری و کم آبی آهنگ مهاجرت از اروندکنار را می سراید
بیکاری و کمبود آب شرب و بهداشتی دو مشکل اساسی شهر اروندکنار است که اهالی این شهر مرزی را به مهاجرت از دیار خود به دیگر شهرهای دور و نزدیک وادار کرده است
بیکاری و کمبود آب شرب و بهداشتی دو مشکل اساسی شهر اروندکنار است که اهالی این شهر مرزی را به مهاجرت از دیار خود به دیگر شهرهای دور و نزدیک وادار کرده است.

چند سالی است که برخی اهالی مرزی جنوب غربی کشور به ویژه جوانان اروندکنار، دلخسته از کاستی‌هایی نظیر بیکاری و تامین نشدن آب شرب و برخی کمبودهای بهداشتی و رفاهی، بار سفر بسته و از شهر و دیار خود به دیگر مناطق برخوردار کوچ می کنند.

یکی از اهالی شهر مرزی اروندکنار در این خصوص می گوید: مردم منطقه از مشکلاتی نظیر کمبود آب شرب بهداشتی، بیکاری و احیا نشدن زمین ها و نخلستان های کشاورزی و شوری آب اروندرود رنج برده و به ترک منطقه مجبور شدند.

مشکل آب شرب در این بخش مرزی و محروم به حدی است که برخی ایام مردم محبور به استفاده از آب غیر بهداشتی انهار سنتی منشعب از اروندورد می شوند.

یکی از اهالی بخش اروندکنار گفت:ظرفیت های فراوانی در زمینه اشتغال، تجارت و گردشگری در اروندکنار وجود دارد که نسبت به این ظرفیت ها کم توجهی می شوند.

علی نصاری گفت:اروندکنار نزدیکترین بندر به کویت و روبروی شهر فاو عراق است ولی به دلیل فراهم نشدن زیرساخت ها، سهم کمی در صادرات کالای غیر نفتی به کشورهای همسایه دارد.

وی اظهار داشت:اگرچه امکان صادرات محصولات کشاروزی به فاو عراق فراهم است، از این ظرفیت نیز کمتر بهره گرفته شده است.

یک بانوی اروندکناری نیز با تشریح مشکل کمبود آب در این شهر مرزی گفت:بیشتر مردان شهر به واسطه فعالیت در شناورهای صیادی، حدود هشت روز در دریا هستند و برای تامین آب بهداشتی و سالم برای فرزندان با مشکل مواجه هستیم.

زینب هاشمی گفت:بیشتر مواقع آب در شبکه لوله کشی شهری نیست و این مشکل باعث شده تا از آب انهار استفاده کنیم.

 ظرفیت گردشگری آبی با توجه به وجود انهار منشعب از اروندرود

بخش اروندکنار داری 54 نهر منشعب اروندرود و شهر اروندکنار که در گذشته به ' قُصبه' یا با تلفظ محلی به ' گُسبه ' معروف بود، دارای 13 نهر طبیعی است که هنگام مد آب به زیبای های این شهر می افزاید.

با توجه به وجود انهار و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی نخلستان‌ها و یادمان شهدای والفجر 8، شهر بندری اروندکنار ظرفیت تبدیل به قطب ویژه گردشگری به ویژه گردشگری آبی را دارد.

بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران در اروندکنار

در حالی که بزرگ‌ترین بندر صیادی ایران که امکان پهلوگیری بیش از ۱۶۰ فروند موتور لنج و افزون بر ۳۳۰ قایق موتوری صیادی در اروندکنار در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید، در بسته بندی ماهی و میگوی صیادان اقدامی صورت نگرفته و حاصل تلاش صیادان به قیمت های پایین در بازار مصرف عرضه شده یا دلالان از خود صیادان بهره بیشتری از صید می برند.


رئیس شورای اسلامی شهر اروندکنار نیز با تایید کوچ برخی جوانان و اهالی به مرکز شهرستان آبادان و استان هایی نظیر یزد و اصفهان، می گوید:هم اکنون اصلی ترین مشکل مردم به ویژه در فصل تابستان، کمبود آب شرب بهداشتی است که چندین سال است مردم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

سیدهاشم موسوی، فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری و کمی سهیمه آب شرب شهر اروندکنار با توجه به وجود نیروهای مسلح مستقر در مرز و وجود دو بندر صیادی و تجاری در اروندکنار را از عوامل کمبود آب در این شهر عنوان کرد.

وی فاصله 13 کیلومتری ایستگاه پمپاژ آب شهری و فراوانی پمپ های پمپاژ آب شرب شهر اروندکنار را از دیگر عوامل افت فشار و قطعی آب در این شهر نام برد و اظهار داشت:تاکنون 13کیلومتر از شبکه توزع آب شهری اروندکنار اصلاح شده و با توجه به گستردگی شبکه توزیع شهری 30 کیلومتر از شبکه فرسوده شهر نیز نیاز به بازسازی و اصلاح دارد.

موسوی گفت:شورای اسلامی شهر اروندکنار نصب دستگاه آب شیرین کن در مجاورت شهر را به مسئولان شهرستان و استانی پیشنهاد کرده و منتظم تصمیم در این مورد است.

پنج میلیون دلار برای مبادلات مرزی اروندکنار مصوب شده است

رئیس شورای اسلامی اروندکنار، نبود شغل مناسب برای جوانان تحصیلکرده منطقه را از مشکلات این شهر و عاملی برای مهاجرت جوانان یاد کرد و افزود:فعالیت مداوم و رفع مشکلات بازارچه مرزی اروندکنار، رونق اقتصادی و ایجاد بازارکار و تجارت در این منطقه را به همراه دارد.

سید هاشم موسوی افزود:بنا بر اعلام استانداری خوزستان پنج میلیون دلار برای رونق مبادلات بازارچه اروندکنار اختصاص یافته است.

وی از آغاز صدور کارت مرزنشینان به منظور تبادلات مرزی در اروندکنار خبر داد و اظهار داشت:راه اندازی بازارچه های مرزی اروندکنار می تواند در رونق صادرات و بهبود معیشت و اشتغال مردم این منطقه تاثیرگذار باشد و مانع مهاجرت جوانان و مردم این شهر به استان های دیگر شود.

شهردار اروندکنار نیز به احداث زیرساخت های مناسب برای راه اندازی بازارچه مرزی اروندکنار اشاره کرد و گفت:علاوه بر احداث مسیر دسترسی به بازارچه به طول 150 متر از جاده اصلی جاده بندر اروندکنار 12 میلیارد و 700 میلیون ریال برای ساخت 30 غرفه در محل بازارچه مرزی اروندکنار هزینه شد.

یوسف دریس افزود:بازارچه مرزی اروندکنار با مساحت بیش از پنج هزار متر مربع و زیربنای یک هزار متر مربع و 30 غرفه از سوی شهرداری اروندکنار و با همکاری فرمانداری ویژه آبادان طراحی و ساخته شده و غرفه های آن نیز بر اساس ضوابط به سرمایه گذاران و تجار با اولویت بازارگانان بومی واگذار شد.

 بیمارستان اروندکنار نیمه نخست سالجاری تکمیل می شود

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز با اشاره به نیمه کاره رها شدن تنها بیمارستان اروندکنار از اقدام دولت تدبیر و امید برای بازسازی و نوسازی این بیمارستان نیمه کاره خبر داد.

عبدالناصر میرشکاک از تکمیل بیمارستان نیمه ساخت اروندکنار پس از سال ها انتظار تا شهریورماه سال جاری خبرداد و اظهار داشت:این بیمارستان به کمک مالی سازمان منطقه آزاد تکمیل شده و تجیهز آن برعهده دانشکده علوم پزشکی است.

اروندکنار در 45 کیلومتری جنوب آبادان و روبه روی شهر فاو عراق قرار دارد.

سالانه بیش از دو میلیون نفر از کاروان های راهیان نور و میهمان نوروزی از یادمان شهدای عملیات والفجر 8 در اروندکنار دیدن می کنند.

شهر فاو عراق در جریان عملیات والفجر8 در سال 1364 به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: اروندکنار
:
:
:
آخرین اخبار