تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۵۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دامپزشکی شهرستان شوش خبرداد:
آغاز واکسیناسیون تب برفکی سال 95 در شهرستان شوش
در این عملیات واکسیناسیون دام سبک (گوسفند و بره) توسط اکیپ دولتی و بصورت رایگان و بدون دریافت هزینه انجام می گیرد و واکسیناسیون دام های سنگین گاو ، گوساله و گاومیش بصورت مشارکتی و بهادار توسط مراکز مایه کوبی بخش خصوصی صورت می پذیرد.
خوزنیوز: دکتر میلاد عامری رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوش گفت: فاز اول عملیات واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان شوش در حال اجرا است.

دکتر عامری گفت: در این عملیات واکسیناسیون دام سبک (گوسفند و بره) توسط اکیپ دولتی و بصورت رایگان و بدون دریافت هزینه انجام می گیرد و واکسیناسیون دام های سنگین گاو ، گوساله و گاومیش بصورت مشارکتی و بهادار توسط مراکز مایه کوبی بخش خصوصی صورت می پذیرد.

وی یادآور شد: اگر دام های سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه نگردند موجب افت تولید دامی می‌شود وهمچنین دام‌ها از نظر پرواربندی و تولید شیر با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند و پس از مدتی دام از بین می‌رود. این مسائل مشکلات فراوانی را برای دامداران شهرستان به وجود می آورد. دامدارانی که خواستار واکسیناسیون دام سنگین خود هستند برای دسترسی به این خدمات می توانند به نزدیک ترین مرکز مایه کوبی محل خود مراجعه کنند و دام های خود را در نوبت دهی واکسیناسیون قرار دهند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان شوش گفت: در حال حاضر دامداران علاوه بر مشکلات اقتصادی، مشکلات روانی ناشی از بروز این بیماری و تبعات آن را نیز تحمل می‌کنند. برای مقابله با این مشکلات عملیات واکسیناسیون بهاره در شهرستان علیه این بیماری با ورود واکسن های وارداتی ساخت ترکیه به استان آغاز شده و پیش بینی می شود بیش از 110 هزار راس دام سبک و بیش از 20 هزار دام سنگین در طول 40 روز واکسینه شود.

وی افزود: در مرحله اول و فاز اول ، تمامی گوسفند، بز، بره های در روستاهای پر خطر و کانون های قبلی با اولویت دام های روستائی ، عشایری و کوچ رو و جمعیت دامهای سنگین واقع در روستاها و مناطق و دامداری های تمام شهرستان طبق تقاضا انجام می شود. به همین منظوراز عشایر شهرستان شوش که در این ماه اقدام به کوچ می نمایند توصیه میشود حداقل 10 روز بعد از انجام مایه کوبی دام هایشان اقدام به کوچ کنند.

دکتر عامری گفت: استفاده از بخش خصوصی چه در قالب طرح دولتی و یا در قالب بها دار برای مبارزه با بیماری های دامی یکی از اولویت های سازمان دامپزشکی است. اداره دامپزشکی بخش غیر دولتی را یکی از بازوهای توانمند خود دانسته و معتقد است بدون بهره گیری از توان این بخش مهار بیماری ها دامی و واکسیناسیون دام ها امکان پذیر نیست.

وی در پایان گفت: رابطین مهم و تاثیر گذار در این پروسه دهیاران هستند و امیدواریم با همکاری اتحادیه دامداران خوزستان با اداره دامپزشکی استان و توزیع واکسن بهادار از شیوع مجدد بیماری تب برفکی جلوگیری شود و مشکلات دامداران در این زمینه کاهش پیدا کند.

گفتنی است مراکز بخش خصوصی و مجری طرح واکسیناسیون دام سنگین در شوش به شرح زیر می باشد :

1- دکتر رفیعی – شهر الوان- پشت بخشداری شاوور – درمانگاه و مرکز مایه کوبی

2- دکتر روزبهانی – سه راهی دوار – درمانگاه و مرکز مایه کوبی

3- دکتر درولی – کوی وهب (اول جاده چعب جنب آتش نشانی)- درمانگاه و مرکز مایه کوبی

4- دکتر چراغ سحر- کمربندی جاده شوش اندیمشک- پشت بنیاد شهید- درمانگاه و مرکز مایه کوبی

:
:
:
آخرین اخبار