تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۲۳۶۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان:
بی‌آبی نخیلات و دام شادگانی‌ها را به نابودی کشانده است
دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان از کاهش 50 درصدی نخیلات این شهرستان بر اثر بی‌آبی خبر داد و گفت: بی‌آبی نخیلات، آبزیان و دام شادگانی‌ها را به نابودی کشانده است
دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان از کاهش 50 درصدی نخیلات این شهرستان بر اثر بی‌آبی خبر داد و گفت: بی‌آبی نخیلات، آبزیان و دام شادگانی‌ها را به نابودی کشانده است.

هوشنگ مقامسی امروز اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن شادگان در انتهای حوزه آبریز مارون و جراحی، از بی آبی مفرطی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: نخیلات بسیار ارزشمند این شهرستان خشک شده است که به دنبال خشکیدگی خوشه و برگ درختان با افت محصول به لحاظ کمی و کیفی روبرو شده‌ایم.

دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان تصریح کرد: با توجه به آمار سال 68 تعداد نخیلات شهرستان 4.5 میلیون نفر بوده است در حالی که اکنون این آمار به تعداد 2 میلیون و 300 هزار نفر نخل خرما رسیده و این موضوع نتیجه کم آبی و عدم توجه به کشاورزی شادگان است.

مقاسمی گفت: پس از بارندگی اوایل آبان ماه، تمام کشاورزان شادگانی خوشحال شدند چرا که تمام مزارع گندم شادگان جوانه زده بود اما زمانی که منتظر شدند تا 15 آبان‌ماه آب به زمین‌ها بیاید این اتفاق رخ نداد و اغلب زمین‌های گندم خشک شد.

وی با ابراز تاسف از وضعیت بی‌آبی در شادگان تاکید کرد: ادامه این وضعیت و بی‌رغبتی که بین کشاورزان به وجود آمده است در آینده نه چندان دور کشاورزی شادگان را در آستانه نابودی قرار می‌دهد.

مقاسمی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش کشاورزی شادگان  موضوع دامداری است، گفت: متاسفانه از سه سال قبل تاکنون که موضوع خشکسالی‌ها شدت بیشتری یافته است، فقدان علوفه مناسب سبب نصف شدن تعداد دام در شهرستان شادگان شده است.

وی ادامه داد: گاومیش، شهرستان شادگان که یکی از بهترین نژادها و بسیار اصیل و مرغوب بوده در حال از بین رفتن است.

مقاسمی توضیح داد: این موارد در حالی است که 70 درصد مردم شادگان از طریق دامداری و کشاورزی امرار و معاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع بی‌آبی در شهرستان شادگان حتی سبب از بین رفتن ماهیان بومی منطقه شده است.

مقاسمی با اشاره به مشکلات بی‌آبی در شادگان پیشنهاد کرد: اگر بتوان یک شاخه از کارون را به مارون متصل کنیم می‌توان در آینده شاهد این باشیم که شادگان به قطب کشاورزی تبدیل شود اما در صورت ادامه این روند احتمال شاهد افزایش مهاجرت بیرون از شادگان بیش از گذشته خواهیم بود.

 وی با ابراز تاسف از سیاست‌های اتخاذ شده در استان خاطرنشان کرد:  این چه سیاستی است که خوزستان پر از آب خدادادی است اما کشاورزی آن از بی آبی رنج می‌برد و آب آن به خارج از استان هدایت می‌شود و با آب استان، مکانی دیگر را آباد می‌کنند.

 مقامسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه راهکار برای برون رفت از مشکلات فوق پرداخت و افزود: طبیعتا فرهنگ‌سازی در الگوی مصرف کشت، مکانیزه کردن تمامی سیستم کشاورزی در بخش آبیاری، اختصاص آب و برگزاری آموزش‌ و کلاس‌های ترویجی از جمله اقدامات موثر است.

وی اجرای طرح 550 هزار هکتاری و تسطیح و زهکشی مدرن در کنار تشکیل صنایع بسته بندی و تبدیلی برای خرمای شادگان که متاسفانه از کیلویی 2 هزار تومان به کیلویی 700 تومان رسیده است، را از دیگر راهکارهای برون رفت مشکلات کشاورزی عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا با وجود این همه ظرفیت اقدام به تشویق و جذب سرمایه‌گذاران نشده است، گفت: این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی و البته معرفی تمامی ظرفیت‌ها و تسهیل اقدامات اولیه برای ورود سرمایه گذاران دارد.

مقاسمی ادامه داد: در حال حاضر خرمای مرغوب شادگان به استان‌های دیگر می‌رود و به شیره خرما، کلوچه و آلوچه و لواشک‌سازی اختصاص می‌یابد و درآمد سرشاری را نصیب برخی استان‌ها می‌کند ولی متاسفانه چنین ظرفیتی در خوزستان هنوز به وجود نیامده است.

وی توضیح داد: خرمای شادگان با قیمت بسیار نازلی خریداری می‌شود که برای کشاورزان هم به صرف نیست و بدون شک اگر مجلس آتی قانون خرید تضمینی خرما را تصویب نکند و قیمت را به سمت قیمت واقعی نبرد، اتفاقات تلخی را باید برای نخل‌داران شادگانی شاهد خواهیم بود.

مقاسمی با بیان اینکه ما برای حمایت از نخلداران فعالیت‌های بسیاری می‌توانیم انجام دهیم تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار دیابت در کشور ما بالاست، می‌توانیم از طریق کمیسیون بهداشت مجلس و البته با هماهنگی وزارتخانه، تمامی دستگاه‌ها و ادارات دولتی را موظف کنیم که به جای قند و شکر از خرما استفاده کنند تا شاهد کاهش چشمگیر بیماری دیابت باشیم.

وی تاکید کرد: به طور حتم اتخاذ چنین سیاست‌هایی می‌تواند خرمای بسیار مرغوب استاعمران شادگان را مهمان همیشگی سفره‌ها و دستگاه های دولتی کند.

مقامسی در پایان یادآور شد: عمده شغل شهروندان شادگانی کشاورزی است و تقاضا داریم متولیان امر در کشور و استان حق آبه کشاورزی ما را تامین کنند و مانع خروج روستائیان از روستا شوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار