تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۲۳۷۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر پژوهش‌سرای غدیر اهواز:
افتتاح اولین سایت دانش‌آموزی لیزر کشور به‌زودی
مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز با اشاره به ورود سالانه یک‌هزار و 100 تا یک هزار و 300 دانش‌آموز به این مرکز، گفت: این مراکز افراد تحصیلکرده‌ای را پرورش می‌دهند که کارآفرین، ایده‌پرداز، مخترع و مکتشف باشند یعنی مسیر دستیابی به جامعه ایده‌آل افق 1404 و راه اول‌شدن کشور در منطقه از پژوهش‌سراها می‌گذرد.

قاسم رضایی با بیان این‌که پژوهش‌سرای غدیر ناحیه 2 اهواز در 2 مقوله آزمایشگاهی و کارگاهی در زمینه‌های گوناگون علمی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این پژوهش‌سرا دارای 6 آزمایشگاه در زمینه‌های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی و کارگاه‌های مختلف در زمینه‌های نجوم، هوافضا، لیزر، رباتیک، رایانه و ... است که دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی و به‌ویژه تابستان علوم نوین را در این 2 مقوله فرا می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که این پژوهش‌سرا سال گذشته از نظر حجم فعالیت‌ها و توسعه زیرساخت‌های تجهیزاتی مقام دوم کشور را کسب کرد، گفت: همچنین پژوهش‌سرای غدیر هشت سال متوالی است که موفق به کسب مقام اول بین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان می‌شود.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز ادامه داد: برای این‌که حداکثر خروجی را از حیث فعالیت‌های علمی، عملی و آزمایشگاهی داشته باشیم در اسفندماه 94 و فروردین‌ماه 95 بیش از 15 هزار بروشور میان دانش‌آموزان پایه‌های مختلف توزیع شد که در نتیجه آن بیش از یک‌هزار و 200 دانش‌آموز جذب پژوهش‌سرا شدند.

رضایی با بیان این‌که سالانه به‌طور متوسط نزدیک به یک‌هزار و 100 تا یک هزار و 300 دانش‌آموز وارد پژوهش‌سرا می‌شوند، تصریح کرد: پژوهش‌سرا با توجه به توانمندی‌های منحصربه‌فرد خود برای جذب دانش‌آموزان خاص اقدام به برگزاری آزمون ورودی برای تفکیک و مصاحبه برای آشنایی با روحیات و نگرش دانش‌آموزان کرده است تا مطابق با محتوای علمی که توسط معلمان نخبه شهر در پژوهش‌سرا تدوین شده است، دانش‌آموزان تفکیک و شناسایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که شهریه ثبت‌نام با هزینه دروس تئوری برابر است درحالی‌که در پژوهش‌سرا کار عملی انجام می‌شود، می‌توان گفت 2 برابر شهریه دریافتی به دانش‌آموزان تخفیف داده می‌شود. هزینه‌های ساختمان، نگهداری و ... توسط آموزش‌وپرورش و هزینه‌های جاری توسط اولیای دانش‌آموزان تأمین می‌شود که تقریباَ یک سوم هزینه فعالیت هر دانش‌آموز است و باید نصیب افرادی شود که بیشترین بهره را برای جامعه خود خواهند داشت.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز با بیان این‌که تابستان تنها فصلی است که در این مرکز شیفت کاری وجود دارد، گفت: فعالیت‌ها برای دانش‌آموزان تازه‌وارد از نیمه خردادماه به‌مدت 12 ترم شامل هشت ترم مقدماتی و چهار ترم تخصصی آغاز خواهند شد که در ترم‌های تخصصی علوم نوین آموزش داده می‌شود؛ این دانش‌آموزان اولین گروه‌هایی هستند که به‌طور آکادمیک و علمی علوم نوین را زیر نظر فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه‌‌های استان فرا می‌گیرند.

افتتاح اولین سایت دانش‌آموزی لیزر کشور تا یک‌ماه آینده

رضایی با اشاره به زیرساخت‌های پژوهش‌سرا عنوان کرد: در این مرکز بیش از یک میلیارد تومان تجهیزات مختلف وجود دارد؛ همچنین موزه علم و اندازه‌گیری این مرکز به عنوان اولین موزه تعاملی دانش‌آموزان کشور، اقدام به ارائه خدمات علمی به دانش‌آموزان کرده است که 2 سال از فعالیت آن می‌گذرد و در سال گذشته به بیش از پنج هزار دانش‌آموز خدمات علمی ارائه داده است. تا 20 روز آینده نیز اولین سایت لیزر دانش‌آموزی کشور با هدف آموزش علوم نوین و آشنایی با شاخه‌های مختلف این علم در محل این پژوهش‌سرا افتتاح می‌شود.

وی افزود: نزدیک به 40 مدرس در شاخه‌های مختلف در این پژوهش‌سرا فعالیت می‌کنند که از میان افراد با سابقه آموزش‌وپرورش یا نیروی انسانی شرکت‌های دانش‌بنیان گزینش شده‌اند؛ در حال حاضر این پژوهش‌سرا با سه شرکت دانش‌بنیان، بخش لیزر دانشگاه شهید چمران اهواز و بخش نانو دانشگاه آزاد اسلامی قرارداد همکاری دارد.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز با بیان این‌که خانواده‌ها و مسئولان نهایت همکاری را با مرکز به عمل می‌آورند، اظهار کرد: با این حال گاهی برخی اقلام به سرمایه‌ای نیاز دارند که از توان آموزش‌وپرورش خارج است. به‌طور مثال برای توسعه بخش نانو به بیش از 200 میلیون تومان و برای راه‌اندازی رصدخانه بیش از 160 میلیون تومان اعتبار نیاز است که آموزش‌وپرورش به‌تنهایی نمی تواند آن را تأمین کند و اگر نهادی در سطح کلان استان بتواند این نیازها را مرتفع کند بازخورد آن قطعاَ در آینده تأثیرگذار خواهد بود.

رضایی ادامه داد: پژوهش‌سراها مراکز نوبنیادی هستدند که برخی مسئولان آشنایی چندانی با فعالیت این مراکز ندارند و حیطه کاری این مراکز برای آن‌ها روشن نیست. پژوهش‌سراها معقتدند گه اگر جامعه متفاوتی بخواهیم باید دانش‌آموزان متفاوتی پرورش دهیم. دانش‌آموزان پیش از آغاز‌به‌کار این مراکز تنها به‌طور سنتی آموزش می‌دیدند که نتیجه آن روند آموزش تربیت افراد تحصیلکرده‌ای است که در جستجوی کار هستند.

وی افزود: این مراکز افراد تحصیلکرده‌ای را پرورش می‌دهند که کارآفرین، ایده‌پرداز، مخترع و مکتشف باشند، یعنی مسیر این مراکز همان جامعه ایده‌آل افق 1404 است و راه اول‌شدن کشور در منطقه از همین پژوهش‌سراها می‌گذرد.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز تصریح کرد: اگر دانش‌آموز از سنین پایین ایده‌پرداز و خلاق بار نیاید در آینده در دانشگاه هم نمی‌تواند کار چندانی از پیش ببرد اما با ایجاد این توانمندی‌ها به طور قطع در آینده در کار، تحصیل و ... افراد متفاوتی تربیت خواهند شد که چهره کشور را متفاوت خواهند کرد چراکه معیار ما فعالیت‌های علمی و مهارت‌های خاصی است که در مدارس آموزش داده نمی‌شود، پس باید همکاری کنیم که فرزندان توانمندی تربیت کنیم که در عرصه جهانی بتوانند پیشتاز باشند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار