تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۸۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد:
اجرای 400 میلیارد ریال پروژه در سال‌جاری در بندرخرمشهر
مدیر‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر از اجرای چندین پروژه با اعتبار بیش از 400 میلیارد ریال طی سال‌جاری در بندرخرمشهر خبر داد
مدیر‌کل بندر و دریانوردی خرمشهر از اجرای چندین پروژه با اعتبار بیش از 400 میلیارد ریال طی سال‌جاری در بندرخرمشهر خبر داد.

عادل دریس ظهر امروز در نشست خبری که با حضور برخی از نمایندگان رسانه‌های خبری برگزار شد اظهار کرد: جنگ هشت ساله عراق علیه ایران سبب ویرانی همه زیرساخت‌های بندر خرمشهر شد که از سال 72 با حمایت دولت و سازمان بنادر و دریانوردی و همت شبانه‌روزی متخصصان و کارشناسان، زیرساخت‌های این بندر بازسازی شد.

وی افزود: سازمان بنادر تلاش دارد که بندر خرمشهر به‌عنوان دروازه روزی شهرستان خرمشهر تبدیل شود.

مدیر کل بندر خرمشهر در ارتباط با موقعیت این بندر تصریح کرد: هم اکنون بندر خرمشهر از 20 پست اسکله، 230 هکتار مساحت برخوردار بوده و ترمینال‌های کانتینری، کالاهای عمومی، نفتی، خودرو، مسافری و ریلی نیز در آن احداث شده است.

دریس میزان ظرفیت بندر خرمشهر پیش از جنگ تحمیلی را 4 میلیون و 600 هزار تن اعلام و تصریح کرد: پیش از جنگ تحمیلی شناورهای زیر 20 هزار تنی در این بندر تردد داشتند ولی اکنون این ظرفیت به زیر 5 هزار تن و برای فلت‌ها و بارج‌های مسطح تا 12 هزار تن رسیده است.

وی آمار متوسط سالیانه تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر را 2 میلیون تن اعلام کرد.

*اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بندر خرمشهر

وی درباره عملکرد توسعه‌ای بندر خرمشهر اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای بندر خرمشهر در سال جاری شامل تعمیرات اساسی چهار پست با اعتباری بالغ بر 161 میلیارد ریال، تعمیرات اساسی پس کرانه اسکله‌های 2 تا  7 با اعتباری بالغ بر 96 میلیارد ریال، سیستم اعلام حریق بندر با اعتباری بالغ بر 34 میلیارد ریال، تأمین تجهیزات و اجرای سیستم زیرساخت فیزیکی فیبر نوری؛ نصب و راه‌اندازی دکل‌های سیستم CCTV با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد ریال است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: فرآیند احداث و تجهیز ترمینال کانتینری با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است که با احداث این ترمینال، ظرفیت ترمینال کانتینری بندر خرمشهر به بیش از 300 هزار TEU ارتقا خواهد یافت.

*شناورسازی مغروقه‌ها

دریس پاک‌سازی اروند روز را شامل دو مرحله لایروبی و شناورسازی خواند و خاطرنشان کرد: 61 فروند مغروقه دیگر همچنان در این آبراه وجود دارد که اقدامات لازم برای شروع عملیات شناورسازی 43 فروند انجام شده است که این مغروقه‌ها وسط آب‌راه اروند و سمت ساحل کشور ما قرار دارند.

وی ادامه داد: 18 فروند مغروقه دیگر وسط آب‌راه اروند سمت ساحل عراق قرار دارند که می‌بایست با هماهنگی طرف عراقی خارج‌سازی شوند که این امر توسط کمیته حقوقی اروند در حال بررسی بوده و پروسه اخذ مجوزهای آن نیز در حال انجام است.

دریس تصریح کرد: بندر خرمشهر در سال‌جاری برنامه خارج‌سازی 39 فروند مغروقه سمت ساحل ایران در اروند‌رود را با اعتباری بالغ بر 625 میلیارد ریال در دست اقدام دارد.

*انجام اقدامات برای لایروبی اروند‌رود

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به رژیم حقوقی حاکم بر آبراه اروند، پیگیری مباحث مربوط به این رودخانه در بخش‌هایی که نیازمند همکاری مشترک بین دو دولت ایران و عراق است توسط وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر انجام می‌شود.

دریس ادامه داد: برای لایروبی ابتدا می‌بایست هیدروگرافی در اروندرود انجام شود که با حضور تیم هیدروگرافی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و طرف عراقی این امر انجام شد.

وی اظهار داشت: پس از هیدروگرافی، لایروبی اروند رود می‌بایست بر اساس مفاد معاهده 1975 الجزایر صورت گیرد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: این مرحله از کار هنوز انجام نشده و توسط وزارت امور خارجه و کمیته حقوقی اروند درحال پیگیری است.

به گفته دریس7 نقطه بحرانی برای لایروبی در اروندرود وجود دارد که این نقاط نیاز به 12 میلیون متر مکعب لایروبی و 60 میلیون یورو اعتبار دارند.

*رشد 45 درصدی واردات خودرو از اروند

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: از ابتدای سا‌ل‌جاری تاکنون 62 هزار تن کالا از بندر خرمشهر به کویت صادر شده است.

دریس در ادامه به واردات خودروهای پلاک اروندی و همچنین ترانزیتی به بندر خرمشهر اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون یک‌هزار و 783  خودرو به بندر خرمشهر وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 45 درصدی را نشان می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی مدت زمان گذشته تا کنون 13 هزار و 645 نفر مسافر از مسیر پایانه بین‌المللی خلیج فارس بندر خرمشهر تردد داشته‌اند که نسبت به‌مدت مشابه خود در گذشته نشان از رشد 25 درصدی دارد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار