تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۲۳۸۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی دانش‌آموزان پرخطر و در معرض خطر در خوزستان
دانش‌آموزان در معرض خطر کسانی هستند که الگوی مصرف داشته باشند؛ یعنی یکی از والدین آن‌ها معتاد باشد یا بدسرپرست باشند و یا به دلیلی زمینه‌ی گرایش آن‌ها به سمت مواد مخدر نسبت به دانش‌آموزان دیگر بیشتر باشد؛ همچنین دانش‌آموزان پرخطر کسانی هستند که ممکن است تجربه مصرف داشته باشند
رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد آموزش‌وپرورش خوزستان با تبیین جزئیات طرح مداخلات روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و برنامه گسترش این طرح در سطح استان، گفت: تاکنون هیچ گزارش رسمی از معرفی دانش‌آموزان پرخطر دریافت نشده اما دانش‌آموزان در معرض خطر در استان وجود دارد.

اباذر فاضل‌پور با بیان این‌که مقدمات اجرای طرح مداخلات روانی و اجتماعی در نواحی چهارگانه اهواز به‌صورت پروژه با ارسال بخشنامه انجام شد، اظهار کرد: اکنون درصد گسترش این طرح به سایر نقاط استان هستیم.

وی در خصوص جزئیات این طرح توضیح داد: طرح مداخلات روانی و اجتماعی 2 طیف جمعیتی دانش‌آموزان در معرض خطر و دانش‌آموزان پرخطر را در بر می‌گیرد که مجموع این 2 طیف را دانش‌آموزان احتمالی آسیب‌دیده می‌گوییم.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: دانش‌آموزان در معرض خطر کسانی هستند که الگوی مصرف داشته باشند؛ یعنی یکی از والدین آن‌ها معتاد باشد یا بدسرپرست باشند و یا به دلیلی زمینه‌ی گرایش آن‌ها به سمت مواد مخدر نسبت به دانش‌آموزان دیگر بیشتر باشد؛ همچنین دانش‌آموزان پرخطر کسانی هستند که ممکن است تجربه مصرف داشته باشند.

فاضل‌پور تصریح کرد: گزارش تجربه مصرف به نحوهای مختلف ازجمله مشاهدات میدانی توسط مدیریت و عوامل مدرسه، آزمون‌ها و غربالگری‌ها و ... جمع‌آوری و دانش‌آموزان پرخطر و درمعرض خطر شناسایی می‌شوند؛ البته هدف کلی از شناسایی دانش‌آموزان پرخطر دستگیری نیست بلکه کمک به قرار گرفتن آن‌ها در مسیر درست زندگی است.

وی افزود: دانش‌آموزانی در معرض خطر پس ازشناسایی به یکی از مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند و مداخلات مختصر اعم از مددکاری و مشاوره برای دانش‌آموز و خانواده او اعمال می‌شود اما برای کسانی که تجربه مصرف داشته باشند پس از اعمال مداخلات مختصر، پروسه درمانی آن‌ها به‌صورت تشکیل پرونده با هماهنگی دستگاه‌هایی مانند دادگستری، سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی و با تقبل هزینه از سوی آموزش‌وپرورش از طریق شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آغاز می‌شود.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد آموزش‌وپرورش خوزستان با تأکید بر این‌که هدف اصلی این طرح پیشگیری از اعتیاد با تمرکز بیشتر روی دانش‌آموزانی است که احتمال آسیب‌پذیری بیشتری دارند، عنوان کرد: تاکنون به‌صورت رسمی هیچ دانش‌آموز پرخطری معرفی نشده ولی دانش‌آموزان در معرض خطر وجود دارند؛ موفقیت این طرح نیز منوط به همکاری خانواده‌ها و پذیرفتن طرح از سوی آنان است.

فاضل‌پور خاطرنشان کرد: این طرح از سال گذشته در مناطق چهارگانه اهواز اجرا شده و اکنون از کلیه مناطق استان خواسته شده است که این پروژه را اعمال کنند؛ البته در مرحله اول انتظار نمی‌رود که مناطق پوشش سراسری داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر آموزش‌وپرورش برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش‌آموزان، اظهار کرد: هرساله برنامه‌های مختلفی در قالب مهارت های زندگی و آموزش مهارت‌های اجتماعی، طرح‌های چهارگانه دانش‌آموزی، آموزش کارکنان اداری و آموزشی و آموزش والدین که از سرفصل‌های مهم آن فرزندپروری است اجرا می‌شود؛ همچنین برگزاری جشنواره‌ها، چاپ نشریات، تولید و توزیع بسته‌های آموزشی و ... از دیگر فعالیت‌های مرکز است.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: خانواده‌ها پس از تربیت فرزند خود در سنین کودکی نباید از آموزش‌وپرورش انتظار داشته باشند که به‌تنهایی معضلات اجتماعی را در وقت اندک مدارس رفع کند. معتقدم آموزش‌وپرورش تنها در تعامل با خانواده‌ها می‌تواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار