تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۲۳۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:
سیستم گمرکی و مناطق آزاد کشور یکپارچه می‌شود
کارهایی که در گمرک در حال انجام است در این حوزه کاری اقدامات بسیار بزرگی بوده ولی این کارها در حوزه گمرک کشور کارهای جز هستند و گمرک در حال مکانیزه و یکپارچه کردن نظام خود است به طوری که کمترین نقش را افراد داشته باشند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مهم‌ترین اقدامی که باید برای رفع مشکل اشتغال صورت گیرد این است که صنایع ما در جایی که ظرفیت دارند اشتغال بیشتری را ایجاد کنند.

اکبر ترکان در حاشیه سفر خود به شهرستان آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارهای منطقه آزاد اروند با روند خوبی  به مرحله نتیجه‌گیری رسیده است، بعد از این دوره‌ای که گذشت این منطقه پیشرفت خوبی داشته؛ از این رو از صبح بازدیدها در حال انجام است.

وی افزود: کارهایی که در گمرک در حال انجام است در این حوزه کاری اقدامات بسیار بزرگی بوده ولی این کارها در حوزه گمرک کشور کارهای جز هستند و گمرک در حال مکانیزه و یکپارچه کردن نظام خود است به طوری که کمترین نقش را افراد داشته باشند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه سیستم مکانیزه برای تمام مرزها کشور اجرایی مستقر شده است خاطرنشان کرد: سیستم گمرکی مناطق آزاد را به این سیستم متصل خواهیم کرد، به طوری که هم از نظر طبقه‌بندی کالا در گمرک کشور و هم در نظام قیمت‌گذاری در گمرک، مناطق آزاد مطابق نظام قیمت‌گذاری گمرک کشور خواهد شد.

ترکان ادامه داد: وصل کردن این دو سیستم به مدیریت کمک زیادی خواهد کرد و مسائل گمرکی سالم سازی بسیاری را انجام خواهد داد و از تخلفات احتمالی پیشگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این کار در منطقه آزاد اروند به خوبی در حال انجام است، خوشبختانه دانشگاه تهران که طراح این سیستم است در حال کمک کردن به ما است، در این نرم‌افزار مناطق آزاد نیز به خوبی تعریف شده‌اند، تا سیستم گمرکی و مناطق آزاد به‌صورت به‌هم‌پیوسته باشند.

*برای وارد کردن کالای خارجی حیله‌های بازرگانی به‌کار می‌رود/حمایت حق تولید کننده داخلی است

ترکان با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 3 هدف‌گذاری برای مرزها قرار داشته شده است، افزایش صادرات، افزایش صادرات مجدد و هدف‌گذاری در ایجاد مراکز انتقال پیشرفت، که این در هر منطقه در حال تبدیل شدن به مراکز جز به‌جز است و اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم این است که اقتصاد مقاومتی سیاست‌های متناسب با خود را دارد و اگر می‌خواهیم صنعت گر ایرانی حمایت شود نباید کالایی که این فرد تولید می‌کند بدون حمایت تعرفه‌ای قرار گیرد و در معرض هجوم تولیدات خارجی آسیب ببیند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما بخش عظیمی از نیروی بیکار دارد تأکید کرد: این بیکار بایستی صاحب شغل شود، مهم‌ترین اقدامی که باید صورت گیرد این است که صنایع ما در جایی که ظرفیت دارند اشتغال بیشتری را ایجاد کنند.

ترکان اضافه کرد: صنایع با تمام ظرفیت‌ها کار نمی‌کنند و بخشی از صنایع ما هنوز ظرفیت‌های خالی دارند و بخشی با نیم و کمتر از نیمه ظرفیت‌ها در حال انجام کار هستند.

وی افزود: نباید اجازه داد کالاهایی که این صنایع می‌توانند تولید کنند از خارج وارد شود، برای انجام این کار سیاست‌های بازرگانی لازم است، با استفاده از تعرفه‌هایی که از تولیدات داخلی دفاع کند.

ترکان تشریح کرد: برخی موارد ما شاهد هستیم که حیله‌های بازرگانی به‌کار می‌رود برای اینکه از روزنه‌های نقص تعرفه استفاده و کالای خارجی به بازار کشور وارد شود، این در حالی است که همان کالا در کشور باکیفیت خوبی تولید می‌شود.

وی با ابراز گلایه از اینکه ما بهترین تولیدکننده فولاد در جهان هستیم ولی چرا سال گذشته باید 3 میلیون تن فولاد به کشور وارد شود گفت: این نشان‌دهنده این است که سیاست‌های بازرگانی مناسبی طراحی نشده است.

ترکان ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سیاست‌های بازرگانی متناسب با خود را می‌خواهد، یعنی اینکه بازار ایرانی در اختیار صنعت‌گر ایرانی است و نمی‌توانیم بازار داخلی را به‌راحتی نادیده بگیریم و پشت در بازارهای کوچک دیگر و التماس کنیم و کالای آنها را وارد بازار کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: اولین حق صنعت‌گر ایرانی این است که بازار داخلی را بتواند تأمین کند و بازار کشور باید تعرفه حمایتی از وی را داشته باشد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار