تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۲۴۰۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان:
بخش خصوصی 730 میلیارد در بندرامام سرمایه گذاری کرد
در سال 94 بخش خصوصی بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال در بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کرد
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: در سال 94 بخش خصوصی بیش از هفت هزار و 300 میلیارد ریال در بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری کرد.

سعدالله عبداللهی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود:با برنامه ریزی های انجام شده در تلاشیم میزان سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی در این بندر به بیش از پنج هزار میلیارد ریال برسد.

وی گفت: طی هفت سال گذشته میزان سرمایه گذاری در بندر امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی به هزار و 800 میلیارد تومان در بخش های مختلف از جمله ترمینال های کانتینری، باراندازها، اسکله ها، تجهیزات و سایر خدمات بندری این بندر چند منظوره مهم کشور رسیده است.

وی تاکید کرد: انجام این سرمایه گذاری ها در این منطقه علاوه بر توسعه اقتصادی سبب افزایش اشتغال، فعالیت های اقتصادی و صادرات و واردات از طریق بندر امام شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون مساحت کل این بندر به بیش از 11 هزار هکتار افزایش یافته است افزود: مساحت انبارهای مسقف آن به 507 هزار متر مربع، مساحت باراندازها دو میلیون متر مربع و تعداد اسکله های آن به طول هفت کیلومتر و 37 پست رسیده است.

وی گفت: عمق مناسب جهت پهلوگیری کشتی های بزرگ در این بندر به حدود 14 متر رسیده و در تلاش هستیم با انجام لایروبی آن را به 16 متر آبخور برسانیم.

عبداللهی اظهار داشت: ظرفیت اسمی بندر امام حدود 55 میلیون تن است و با احتساب سایر بنادر استان خوزستان ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر این استان به بیش از 58 میلیون تن در سال می رسد.

وی گفت: متوسط عملکرد بندر امام هم اکنون سالیانه بیش از 45 میلیون تن است و در این راستا تخلیه و بارگیری بیش از 70 درصد کالاهای اساسی کشور شامل قلات، گندم، ذرت، نهاده های روغنی، مواد خوراکی، شکر و برنج از این بندر به داخل حمل می شود.

وی با اشاره به میزان ترانزیت کالا از این بندر چند منظوره استراتژیک اظهار داشت: با انجام 34 درصد ترانزیت کشور در این بندر رتبه اول مرکز ترانزیتی ر ا در اختیار دارد.

وی گفت: ظرفیت اسمی ترمینال کانتینری این بندر نیز حدود 700 هزار کانتینر است و درتلاشیم با اجرای طرح توسعه ترمینال کانتینری ظرفیت این ترمینال را سالانه به یک میلیون کانتینر افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 10 شرکت اپراتوری عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر را برعهده دارند گفت: سه شرکت اپراتوری در ترمینال صادرات فولاد و آهن الات، یک شرکت در تمرینال کانتینری، یک شرکت در ترمینال غلات، دو شرکت در ترمینال مواد نفتی، و سه شرکت در ترمینال مواد معدنی سالیانه بین سه تا 6 میلیون تن مواد معدنی را به خارج از کشور صادر می کنند.

عبداللهی اظهار داشت: درحوزه سرمایه گذاری این بندر امیدواریم در سال 95 شاهد افتتاح کارخانه نورد فولاد باشیم.

بگفته وی 306 میلیارد تومان سرمایه گذاری بصورت مشترک بین دو شرکت ایرانی و عمانی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در حال تکمیل است که قرارداد آن منعقد شده تا بتواند این کارخانه سالیانه 500 هزار تن محصولات فودلادی را تولید کند.

مدیرکل بنادر و دریانورد استان خوزستان در ادامه با اشاره به برنامه های این بندر در سال جاری اظهار داشت طرح سرمایه گذاری کارخانه تولید خوراکی در سه فاز در سال 95 در دستور کار قرار گرفته و قرار است یک فاز از سه فاز این کارخانه با تولید 200 هزار تن روغن خوراکی به بهره برداری برسد.

وی گفت: پروژه تصفیه و بسته بندی روغن خوراکی با سرمایه گذاری 320 میلیارد تومان، طرح توسعه ترمینال غلات و کانتینری و گازرسانی به منطقه اقتصادی بعنوان سوخت پاک کارخانه های منطقه ویژه اقتصادی از دیگر طرح های این بندر در سال جاری است.

وی گفت: در سال گذشته اسکله جدید نفتی 37 و 38 این بندر به پایان رسید تا شناورهای 45 هزار تنی بتوانند در این اسکله ها پهلو گیری کنند.

وی گفت: توسعه انبارهای مکانیزه غلات در سال 94 در دستور کار جدی قرار گرفت تا بتوانیم در این بندر انبارهای خود را به سیستم مکانیزه حمل و نقل مجهز کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته قرارداد ساخت سیلوی 180 هزار تنی در بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی منعقد شده، اظهار داشت: ساخت ساختمان های چند منظوره، قرارداد ساخت ترمینال کالاهای خطرناک، احداث ساختمان خاص کشتی ها و انجام تعمیرات اساسی شناور بزرگ لایروبی دزفول در شرکت صدرای بوشهر در سال گذشته انجام شد.

وی گفت: در سال 94 موفق شدیم سیستم مانیتورنگ بویه های دریایی برای هدایت صحیح کشتی ها در محوطه بندر به صورت مکانیزه با یک میلیارد و 600 میلیون تومان راه اندازی کنیم.
عبداللهی یاد آور شد بندر امام به عنوان بندر هاب کالاهای اساسی در ترانزیت غلات به کشورهای آسیای میانه نقش بساری مهمی دارد و بشترین حضور شرکت های خارجی در این بندر در حوزه کانتینری است تا بتوانیم تخلیه و بارگیری کانینتری را در این بندر افزایش دهیم.

وی گفت: استان خوزستان دارای بنادر امام، خرمشهر، آبادان، چوئبده، اروندکنار، شادگان و بندر سجافی است و در سال گذشته با توجه به خطوط ریلی 140 کیلومتری ریل در داخل این بندر موفق شدیم میزان حمل کالا از این بندر را توسط ریل به حدود دو هزار و 100 تن که پنج درصد مجموع عملیات حمل کالا از این بندر است را به دست آوریم.

وی گفت نقطه قوت ترانزیت در بند امام خمنی ترانزیت مواد نفتی است که در سال 94 نسبت به 93 تزانزیت مواد نفتی به کشور عراق بعلت نا امنی های این کشور از چهار میلیون به سه میلیون و 200 هزار تن کاهش پیدا کرد.

وی گفت: هم اکنون 15 فروند کشتی برای تخلیه کالاهای فولادی، صنعتی، سیمان، کانتینری، دانه های روغنی، گندم، کنجاله، سویا و روغن پایه های صنعتی در اسکله های این بندر پهلوگیری کرده اند و بین 17 تا 18 کشتی در لنگرگاه این بندر برای انجام بارگیری از پتروشیمی آماده هستند.

وی گفت: خوشبختانه نوبت دوره انتظار در این بندر وجود ندارد و سال گذشته بین 12 تا 15 میلیون تن غلات در این بندر تخلیه شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار