تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۴۰۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مانع‌تراشی عراقی‌ها برای واردات کالای ایرانی همچنان ادامه دارد
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیمان اهواز با اشاره به تعطیلی تقریبی بازارچه‌های مرزی شلمچه و چذابه از افزایش 45 درصدی تعرفه‌های ترخیص کالا توسط دولت عراق خبر داد
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان سیمان اهواز با اشاره به تعطیلی تقریبی بازارچه‌های مرزی شلمچه و چذابه از افزایش 45 درصدی تعرفه‌های ترخیص کالا توسط دولت عراق خبر داد.

صادق سواعدی اظهار کرد: کشور عراق با افزایش 45 درصدی تعرفه‌های ورود کالا باعث شد تا بازارچه‌های مرزی شلمچه و چذابه از حدود 10 روز گذشته تقریبا تعطیل شوند.

وی افزود: اکنون تنها چند قلم کالای محدود مانند گچ و سرامیک که مشمول افزایش تعرفه نشده‌اند آن هم به صورت محدود و روزانه در حد 10 تا 12 ماشین از طریق دو بازارچه مرزی شلمچه و چذابه به کشور عراق صادر می‌شوند.

سواعدی در خصوص علل افزایش تعرفه‌های ترخیص کالا توسط کشور عراق خاطرنشان کرد: جنگ‌های داخلی و ناامنی که اکنون بر این کشور حاکم است از یک سو و عدم تحرک بازار و کاهش شدید قدرت خرید مردم از سوی دیگر موجب شده تا کشور عراق نیز چاره افزایش تعرفه‌ها را در پیش بگیرد.

وی با بیان این‌که برای کالاهایی که مشمول افزایش تعرفه ترخیص کالا نیستند، تقاضای بسیار کمی از سوی تجار عراق صورت می‌گیرد، عنوان کرد: زمان بسیاری نیاز است تا صادرات به این کشور با تعرفه‌های جدید دوباره از سر گرفته شود. یعنی بازار کشور عراق باید از کالاهایی با تعرفه قدیم خالی شود و پس از احساس نیاز مردم به این کالاها امکان دارد از سرگیری مجدد صادرات به این کشور را شاهد باشیم که البته مانند روند صادرات گذشته نخواهد شد.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان سیمان اهواز با تاکید بر هدفگذاری بر بازار کشورهایی نظیر سوریه، امارات و کویت گفت:سازمان توسعه تجارت کشور با پرداخت سوبسید و یارانه به کشتیرانی جهت کاهش هزینه حمل و نقل و در نهایت کاهش بهای تمام‌شده کالاها می‌تواند روند صادرات به کشورهایی مانند سوریه، کویت و امارات را تسهیل کند.

سواعدی ادامه داد: برای صادرات به این کشورها باید شرایط از نظر حمل و نقل مهیا شود و با کاهش هزینه‌های حمل و نقل و کاهش بهای تمام‌شده کالاها امکان رقابت صادرکنندگان استان و کشور را افزایش می‌یابد و اگر سازمان توسعه تجارت در این راستا تمهیدات و مشوق‌های لازم را انجام دهد، می‌تواند خلاء ناشی از کاهش شدید صادرات به عراق را جبران کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار