تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۲۴۲۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول عنوان کرد:
لزوم احداث ایستگاه محیط بانی در محدوده آبشار شوی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: آبشار شوی اولین اثر طبیعی و ملی استان نیازمند احداث یک ایستگاه محیط بانی در محدوده خود است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: آبشار شوی اولین اثر طبیعی و ملی استان نیازمند احداث یک ایستگاه محیط بانی در محدوده خود است.

فرهاد قلی نژاد اظهار کرد: آبشار شوی اولین اثر طبیعی و ملی خوزستان است که در محدوده شهرستان دزفول قرار دارد.

وی به لزوم احداث یک ایستگاه محیط بانی در محدوده آبشار شوی تاکید کرد و افزود: سال گذشته این موضوع در اولویت ما بود که متاسفانه به دلیل عدم وجود اعتبار کافی، این مهم محقق نشد اما قطعا جزو پروژه های مهم ما در سال جاری خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تصریح کرد: امیدوار هستیم تا در خصوص اعتبار احداث این ایستگاه با ما همکاری های خوبی صورت بگیرد.

قلی نژاد با بیان اینکه این ایستگاه صرفا برای حفاظت از گروه های گردشگری نیست، گفت: مهمترین وظیفه این ایستگاه در صورت احداث حفاظت از گونه در خطر انقراض سمندر امپراتور خواهد بود چرا که آبشار شوی زیستگاه اصلی سمندر امپراتور در دنیا محسوب می شود که ما باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشیم.

ورود فاضلاب ها عامل رشد جلبک در رودخانه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول همچنین در خصوص لایروبی رودخانه دز نیز گفت: پس از انجام مطالعات زیست محیطی توسط این اداره و انجمن آوان سبز، مشخص شده که رشد مقدار زیاد جلبک در رودخانه دز به دلایل مختلف از جمله ورود فاضلاب چم گلک و زیباشهر و فاضلاب خانگی است ضمن اینکه فاضلاب خانگی حاوی مواد شوینده و این مواد شوینده نیز حاوی فسفات و نیترات است که این عناصر مغذی باعث رشد گیاهان آبزی و جلبک ها در رودخانه دز می شوند.

قلی نژاد، منداب شدن آب در برخی مناطق، کاهش سرعت آب رودخانه ناشی از ایجاد غیرکارشناسی برخی سازه ها در رودخانه از جمله پل شناور و رسوب گذاری ناشی از کاهش سرعت آب به دليل خشک سالی و اجرای پروژه های عمران شهری در رودخانه را نیز از دیگر دلایل رشد جلبک و گیاهان در رودخانه دز برشمرد و افزود: هر چند سیلاب اخیر به خاطر سرعتی که داشت حجم زیادی از این جلبک ها را ازبین برد اما قطعا این امر موقتی است.

وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه امری موقتی است، یادآور شد: وزارت نیرو و به طبع آن شرکت های آب منطقه ای وظیفه لایروبی رودخانه ها از رسوبات را بر عهده دارند.

رئیس اداره حفاظ محیط زیست شهرستان دزفول، عمده دلایل ورود پسماند به رودخانه دز را از مناطق بالادست و خارج حوزه شهرستان و تفرجگاه های ساحلی از جمله کت ها برشمرد واظهار کرد:  پاکسازی پسماندهای رودخانه دز به دلایل مذکور  توسط شهرداری انجام می شود که در این امر موفق عمل کرده است.

پل شناور عامل اصلی رشد جلبک ها

قلی نژاد، پل شناور دزفول را یکی از عوامل مهم رشد جلبک ها در رودخانه دز عنوان کرد و گفت: پیگیری حقوقی جهت جمع آوری پل شناور دزفول انجام شده و به شهرداری دزفول مهلت داده شده تا در مدت یک سال نسبت به احداث پل استاندارد و جمع آوری پل شناور اقدام کند که تاکنون شش ماه از زمان مهلت داده شده باقی مانده است.

قلی نژاد اظهار کرد: با توجه به فشارهای مردمی و درخواست آنها برای نصب پل شناور این پل به صورت موقت دوباره نصب می شود تا پل استاندارد توسط شهرداری و شواری شهر تهیه و نصب شود و ما نیز منتظر احداث پل استاندارد خواهیم ماند اما در صورت اتمام موعد مقرر از طریق قانونی اقدام خواهیم کرد.

آموزش های محيط زیستی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در ادامه بابیان اینکه این اداره با بودجه های حداقلی خود برنامه های آموزشی خوبی را از سال گذشته و با همکاری انجمن های کوهنوردی و آوان سبز دزفول برگزار کرده، آموزش طرح محیط يار به هفت هزار دانش آموز، اجرای چندین برنامه نمادین پاکسازی و درخت کاری، برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی با گونه های جانوری در خطر انقراض از جمله لاک پشت فراتي و سمندر امپراتور را از جمله برنامه های آموزشی این اداره برشمرد.

قلی نژاد، همچنین برگزاری کارگاه آموزشی برای دهياران شهرستان در راستای آشنایی با قوانین محیط زیست و اهمیت حفظ آن، آموزش های زیست محیطی فراوان در مدارس شهرستان، انعکاس رخدادهای مهم اداره ازطریق رسانه ها، اکران فیلم مستند سمندرامپراتور با حضور مردم و علاقه مندان، چاپ پوستر و توزیع آگهی هایی برای معرفی سمندر امپراتور و برگزاری کلاس های آموزش  محیط زیستی برای جوامع محلی و معلمان به ویژه در مناطق کوهستانی دزفول را نیز از جمله دیگر برنامه های آموزشی محیط زیست دزفول درراستای حفظ و نگهداری از گونه های جانوری و حفاظت از محیط زیست برشمرد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار