تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۲۴۳۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون متوسطه آموزش‌وپرورش خوزستان خبر داد:
ادامه توسعه مدارس استعدادهای درخشان در خوزستان
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر 80 درصد دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان استان در رشته علوم تجربی و 20 درصد دیگر در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند، از برنامه برای فعال‌کردن رشته علوم انسانی حداقل در یکی از این مراکز در سال تحصیلی جدید خبر داد
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر 80 درصد دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان استان در رشته علوم تجربی و 20 درصد دیگر در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند، از برنامه برای فعال‌کردن رشته علوم انسانی حداقل در یکی از این مراکز در سال تحصیلی جدید خبر داد.

جمشید کمایی با بیان این‌که 2 درصد از جمعیت دانش‌آموزان هر استان از نظر توزیع نرمال طبیعی می‌توانند در زمره استعدادهای درخشان باشند، اظهارکرد: اگر جمعیت دانش‌آموزان استعدادهای درخشان نسبت به کل جمعیت دانش‌آموزان تا 2.4 درصد باشد، استاندارد است و اگر از این حد بیشتر شود نیاز به تعطیلی و اگر کمتر شود، نیاز به افزایش تعداد این مدارس است.

وی افزود: در کلان کشور آحاد دانش‌آموزان استعدادهای درخشان نسبت به کل دانش‌آموزان از این نورم بیشتر بوده اما در خوزستان هنوز به این نورم نرسیده است و جا برای افزایش جمعیت این مدارس در استان وجود دارد که جذب، شناسایی و ساماندهی این دانش‌آموزان توسط آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: در مقطع متوسطه دوم 16 مدرسه استعدادهای درخشان در شهرهای آبادان، اندیمشک، ناحیه یک و 3 و 4 اهواز، ایذه، بهبهان، دزفول و شوشتر وجود دارند و در مجموع سه هزار و 239 دانش‌آموز در این مراکز در حال تحصیل هستند؛ همچنین 12 مرکز استعداد درخشان در مقطع متوسطه اول و در مجموع 28 مرکز در سطح استان وجود دارد.

کمایی در پاسخ به این سوال که آیا فشار مباحث درسی و کمبود زمان در کلاس‌های این مدارس سبب فشار به دانش‌آموزان و افت عملکرد آموزشی آن‌ها می‌شود، گفت: ساعات درسی مدارس تیزهوشان از مدارس عادی بیشتر و محتوای درسی آنان متفاوت است؛ این دانش‌آموزان از استعداد و توانایی بیشتری برخوردار هستند و نوع آموزش و آزمون در این مدارس متفاوت و انتظار از دانش‌آموزان نیز به همین نوبه متفاوت است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزی که در مراکز استعدادهای درخشان در حال تحصیل باشد باید شرایطی را برای خود حفظ کند و کسانی که نمی‌توانند خود را با شرایط وفق دهند از این مدار خارج خواهند شد، شرایط ادامه تحصیل را در این مرکز از دست داده و ناگزیر به ادامه تحصیل در مدارس عادی می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان توضیح داد: نمره امتحان دانش‌آموزی که در مرکز تیزهوشان تحصیل می‌کند باید بالای 12 و معدل او بالای 15 باشد و اگر کسی نتواند چنین شرایطی را برای خود رقم بزند از مدرسه استعدادهای درخشان خارج خواهد شد؛ دانش‌آموزان چنین رقابتی را هر سال در دستور کار خود دارند و سال گذشته نیز شاهد عملکرد مطلوب دانش‌آموزان نسبت به سال پیش از آن، بودیم.

کمایی با اشاره به اولویت‌های امسال مدارس استعدادهای درخشان، عنوان کرد: با توجه به این‌که 80 درصد از محصلان این مراکز در رشته علوم تجربی و 20 درصد در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می‌کنند و هیچ دانش‌آموزی رشته علوم انسانی را بر نمی‌گزیند، بنا است که این نسبت امسال به 60 درصد دانش‌آموزان تجربی و 40 درصد ریاضی فیزیک و علوم انسانی برسد؛ یعنی تلاش بر آن است که رشته علوم انسانی حداقل در یکی از مراکز استان راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: همچنین درصدد افزایش تعداد رتبه‌های زیر هزار، یک رقمی و دورقمی در کنکور سراسری و کسب رتبه‌های برتر در المپیادهای علمی و سوق دادن این دانش‌آموزان به حضور در جشنواره‌هایی مانند جوان خوارزمی هستیم؛ عملکرد دانش‌آموزان استعداد درخشان در این شاخص‌ها به طور جدی‌تر مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین در تلاش هستیم نظارتی بر کار این مدارس انجام شود که دانش‌آموزان در صورت عدم کسب شرایط لازم از چرخه مدارس استعدادهای درخشان خارج شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار