تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۲۴۴۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۹۷ درصد شهرهای ایران در معرض زلزله قرار دارند
به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، از بین ۱۰ کشور پرخطر، ایران در رتبه سوم قرار دارد

به‌گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ۹۷ درصد شهرهای ایران در معرض خطر زلزله قرار دارند.  محمدتقی کره‌ای در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران افزود:‌ از ۴۳ مخاطره شناخته شده در جهان، ۳۲پدیده در ایران رخ داده است.  وی ادامه داد: ۹۷درصد شهرهای ایران در معرض خطر زلزله قرار دارند.

0

 

 به گفته کره‌ای، همه شهرهای کشور در معرض سیلاب و زلزله قرار دارند و ۳۰۰ دشت نیز در معرض نشست زمین قرار دارد.

 وی بیان کرد: در سال ۲۰۱۰ نقشه مخاطرات جهان‌شناختی زمین استخراج شد و ایران در وضعیت پرخطر قرار دارد.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور،  از بین ۱۰ کشور پرخطر، ایران در رتبه سوم قرار دارد و این در حالی است که ۱۰ درصد جمعیت کشورمان در معرض خطر مخاطرات زمین‌شناسی قرار دارند.

 

1
1

 

 کره‌ای در بخش دیگر سخنانش افزود: نحوه شهرسازی در تهران به گونه‌ای است که دره‌های بزرگ را قطع می‌کند و در زمان سیلاب، آب از کانال‌هایی که طراحی شده است عبور نکرده و برای تهران خطرات جبران‌ناپذیری در پیش خواهد داشت.

 رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود:‌ اتوبان امام علی (ع)، چمران و... بر روی روددره ساخته شده است که پیشنهاد می‌شود سیستم هشدار بالادستی قوی ایجاد شود تا بتوانیم در هنگام بروز حادثه مسیرهای بعدی را مسدود کنیم.

کره‌ای در ادامه گفت: نشست زمین بسیار در شرایط فعلی باید مورد توجه قرار گیرد؛ به گونه‌ای که در جنوب تهران نرخ نشست زمین به یک میلی‌متر در روز رسیده است و این در حالی است که بالاترین نرخ در مکزیکو سیتی که سالانه ۳۲ سانت است، ثبت شده و تهران در جهان دارای رکورددار نشست زمین با نشست سالانه ۳۶ سانت است.

:
:
:
آخرین اخبار