تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۲۴۵۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدارهایی در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام؛
از مصرف گوشت دام تازه ذبح شده گرم خودداری کنید
مردم باید هشدارهای بهداشتی دامپزشکی را در مورد بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از دام به انسان را جدی بگیرند
خوزنیوز: رئیس شبکه دامپزشکی شوش گفت: مردم باید هشدارهای بهداشتی دامپزشکی را در مورد بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از دام به انسان را جدی بگیرند.

به گزارش خوزنیوز؛ میلاد عامری اظهار داشت: پیشگیری از بروز انواع بیماری‌های مشترک قابل انتقال از دام به انسان مانند تب مالت، آنفولانزای فوق حاد پرندگان، سل، هاری، سیاه زخم، کیست هیداتید، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و انواع بیمارهای انگلی داخلی و خارجی توسط کارشناسان دامپزشکی سراسر کشور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با انجام واکسیناسیون تمامی دام‌های شهرستان بر علیه بیماری‌های خطرناک دامی و مشترک بین انسان و دام تمام بیماری‌های فوق تحت کنترل، مراقبت، درمان، پیشگیری و ریشه‌کنی شبکه دامپزشکی قرار دارد، تصریح کرد: همکاری مردم با دامپزشکی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از بیماری‌ها سبب ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه شده و امنیت، بهداشت و سلامت دام و انسان‌های جامعه را تضمین کند.

خودداری از مصرف گوشت دام تازه ذبح شده گرم

رئیس شبکه دامپزشکی شوش به روش های جلوگیری از بروز بیماری های مشترک بین دام و انسان  از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه این بیماری در دام بدون علائم است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شده و لاشه گوشت پس از ذبح تا ۲۴ ساعت و آلایش آن تا ۴۸ ساعت در دمای پیش سرد (دمای صفر تا چهار درجه) قرار گیرد. عمل به توصیه‌های دامپزشکی تنها راه‌حل پیشگیری از بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است.

عامری افزود: خوشبختانه کشتارگاه دام شهرستان شوش با مصوبه های شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان و پیگیری جدی از سوی فرماندار محترم و شهرداری مجهز به سردخانه  شده است و شهروندان میتوانند بدون هیچ نگرانی گوشت قرمز عاری از بیماری های مشترک خطرناک مصرف کنند.

وی سمپاشی اماکن دامی و اصطبل‌ها و حمام دادن دام جهت کاهش جمعیت کنه‌ها، مصرف مواد ضد عفونی به منظور گندزدایی محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار و دام آلوده، خودداری از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیر مجاز)، استفاده از لباس کار، چکمه و دستکش هنگام مراجعه به دامداری را از جمله راه های پیشگیری از بروز این بیماری عنوان کرد.

عامری از دامداران شهرستان شهر شوش درخواست کرد برای کاهش خسارت اقتصادی به دام‌ها و همچنین پیشگیری از بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کنگو، دامها و اماکن دامی خود را سم پاشی و دامداری‌های سنتی را بهسازی کنند.

عامری در پایان چند توصیه بهداشتی به دامداران و مردم برای استفاده از گوشت بهداشتی، کشتار بهداشتی و آشنایی با بیماری کریمه کنگو کرد و یادآور شد: ذبح دام به هر دلیلی به جز در کشتارگاه چه از نظر قانونی و چه از نظر شرعی جایز نیست، تهیه دام تنها از مراکز مجاز عرضه دام با تایید دامپزشکی کشور باید انجام شود، از گوشت‌هایی که مهر دامپزشکی داشته و 24 ساعت در سردخانه نگه‌داری شده باید استفاده شود، افراد در معرض خطر از لباس، چکمه، ماسک و عینک مناسب استفاده کنند، برای از بین بردن کنه‌ها به عنوان ناقل بیماری تمامی دام‌ها، بستر و جایگاه دام در روستا‌ها و دامداری‌ها سمپاشی شود، بیمار مشکوک به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو باید ایزوله شود و در صورت مشاهده خونریزی بیمار نباید جابجا شود، از تماس با دام آلوده، خون و ترشحات لاشه، گزش و دستکاری کنه، خون و ترشحات بافتی بیمار آلوده اجتناب شود، با شروع ناگهانی تب، سردرد، درد عضلانی و خونریزی به سرعت به مراکز بهداشتی مراجعه شود، توجه به هشدارهای دامپزشکی در قالب اطلاعیه‌ها، پیام‌های بهداشتی و پارچه‌نویسی‌ها ضروری و حیاتی است.
:
:
:
آخرین اخبار