تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۲۴۵۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دولت مسؤول هجمه‌های زیست محیطی به خوزستان / وزارت نفت عامل 60 درصد آلودگی‌های خوزستان
سکوت معنادار نمایندگان لیست امید در مجلس باعث شد در دو ماه اخیر چندین پروژه سدسازی و انتقال آب در کشور رقم بخورد و قطعا دولت و وزارت نیرو مسؤول هجمه‌های محیط‌زیستی خوزستان هستند.
در هفته‌ای که بخش مهمی از جنگل‌های زاگرس به دلیل عدم وجود امکانات در منطقه پاسارگاد طعمه آتش شد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از واردات 4 میلیارد لوازم آرایشی با سرمایه‌های کشور خبر می‌دهد.

صرف‌نظر از توجیه این حجم کالای لوکس که به عنوان تمثیلی به‌منظور عدم اولویت‌گزینی دولت مطرح می کنیم و در این مجال نمی‌گنجد، هنوز یک‌سال از ادعای ریاست سازمان جنگل‌ها در آبان‌ماه 94 مبنی بر اینکه « جنگل‌های زاگرس با مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان احیاء می‌شود» نگذشته است.

با فرض درست بودن ادعای سازمان جنگل‌ها مبنی بر احیاء این گستره رو به زوال، جنگل‌های زاگرس که سرعت تخریب چندین برابر احیاء دارد و صرف‌نظر از دلیل اصلی تخریب جنگل‌های زاگرس که فقر اقتصادی پیش و بیش از بیماری جدید خشکیدگی بلوط و نیز برخی سوء مدیریت‌های بیش از یک قرن حکم‌رانی این سازمان بر منابع طبیعی کشور و به‌طور خاص زاگرس که سطح جنگل‌های آن در مدت کمتر از 40 سال از 12 میلیون هکتار به حدود 5 میلیون هکتار کاهش یافته است.

این آمار رسمی مرکز پژوهش مجلس بسیار تکان‌دهنده است آن‌هم در سالی که به‌دلیل بارش‌های نسبتا مناسب در زاگرس آتش‌سوزی‌های احتمالی در کمین این نقطه از کشورمان فعالان و دوست‌داران محیط‌زیست را نگران کرده است.

اتفاق خسارت‌بار جنگل‌های پاسارگاد بر این نگرانی نسبت به نابودی منابع حیاتی در زاگرس یعنی جنگل‌ها و مراتع که به گفته کارشناسان پایه تولید بیش از 40 درصد آب‌های کشور است، افزوده است و متاسفانه با وجود این منابعی که در کشور هزینه می‌شود، بالگرد و وسایل اطفاء حریق برای این‌گونه میهن‌سوزی‌ها وجود ندارد.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که عزم دولت و به‌ویژه وزارت نیرو برای انتقال بدون ارزیابی محیط‌زیستی آب‌های سرشاخه‌های کارون، در تاریخ آب‌های خوزستان و پس از فاجعه سد گتوند بی‌سابقه است!

این نوع رفتار دولت مدعی محیط‌زیست و مدافع حقوق همه مردم و فشار غیر قانونی، ضد محیط‌زیستی و تبعیض‌آمیز بر رودخانه‌های خوزستان به‌ویژه کارون را باید یک اراده قوی دولتی برای تهدید حیات آینده مردمان خوزستان و چهارمحال و بختیاری به‌حساب آورد.

*سکوت لیست امید خوزستان در مجلس نسبت به معرفی استاندار و انتقال آب کارون معنادار است

در صورت عدم توقف این‌رویه نابخردانه بر بیم مردمان این سرزمین نسبت به آینده محیط‌زیست و نیز پایداری معیشت در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری خواهد افزود و مسؤولیت پیامدهای این هجمه به رودخانه‌های خوزستان متوجه دولت و وزارت نیرو خواهد بود!

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سکوت و بی‌تفاوتی نمایندگان منتخب مردم خوزستان به‌ویژه لیست مشهور امید و نیز عدم معرفی استاندار خوزستان سبب شده تا به‌طور هم‌زمان پروژه‌های متوقف شده توسط سازمان محیط‌زیست کشور از جمله سبزکوه، بیرگان (کوهرنگ 3)، سد مارون، تونل انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر  و سد بهشت آباد، سد بختیاری و سد کارون 2 به‌طور هم زمان و تنها در فاصله یکی دو ماه اخیر به‌طور سازمان یافته‌ای آغاز شده است.

*تمایل 70 درصد از مردم خوزستان به مهاجرت

صرف‌نظر از خسارت‌های جبران‌ناپذیر به این اکوسیستم‌های آبی و نگرانی بیش از 5 میلیون نفر مردم در این دو استان که طبق پژوهش‌های اخیر بیش از 70 درصد از مردم استان خوزستان تمایل به مهاجرت دارند و نیز حساسیت و پیگیری جدی عضو خبرگان رهبری در خوزستان، زنگ خطر جدی برای رفتارهای ضد محیط‌زیستی دولت در این‌روزها را برای مردم این دو استان به صدا در آورده است.

همراهی برخی شخصیت‌های سیاسی مرکزنشین استان خوزستان در رابطه با سد بختیاری به بهانه همدردی با سیل ناشی از سوءمدیریت در پایین دست سد دز در سال‌جاری و نیز عدم دفاع مسؤولان استان و نمایندگان منتخب در مجلس در هیاهوی رقابت‌های جناحی برای آرایش جدید در قدرت، مردم و فعالان محیط‌زیست این استان‌ها را به شدت نگران کرده است.

در استان خوزستان که در اوج بی‌توجهی وزارت نفت به آلاینده‌های رها شده در خوزستان و رنج مردم این استان به‌ویژه در کلان‌شهر اهواز، وزیر این وزارتخانه که عزم خود را برای توسعه میادین و چاه‌های نفتی در قلب تالاب بزرگ هورالعظیم جزم کرده است، از دست معاون اول رئیس جمهور جایزه ملی محیط زیست دریافت می‌کند! که  شگفتی فعالان و صاحب‌نظران محیط‌زیست کشور را در این رابطه برانگیخت و می‌توان از آن به تلخ‌ترین طنز در رفتارهای این وزارتخانه در محیط‌زیست خوزستان یاد کرد.

*طنز تلخ؛ اعطای نشان دولتی به وزیر نفت / وزارت نفت عامل 60 درصد آلودگی‌های خوزستان

حال که دولت مدعی محیط‌زیست که این‌روزها به تقدیر از وزارتخانه نفت که عامل حدود 60 درصد آلودگی‌های صنعتی در خوزستان است نشان ملی اهداء می‌کند و اراده‌ای مبتنی بر قدرت نه ارزیابی‌های محیط‌زیستی برای انتقال آب سرشاخه‌های کارون دارد به فکر این موضوع باشد.

با این وجود که حتی مساله تامین آب طبس را نیز در این هجمه بزرگ همراه ساخته است، بهتر است به‌جای هدر دادن منابع حیاتی کشور و به خطر انداختن پایداری محیط‌زیست کشور و نابودی تدریجی حیات استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، به فکر توقف فوری انتقال آب، بازنگری در این طرح‌ها و تدوین و اجرای برنامه جامع نجات جنگل‌های زاگرس برای پایداری حیات مردمان این حوزه و نیز تداوم جاری زلال بیش از 40 درصد منابع آب کشور را در اولویت دوره پسابرجامی که مدعی بود گره مسائل محیط‌زیست کشور و از جمله ریزگردها را خواهد گشود، تلاش کند.

دولت با اختصاص اعتباری معادل نیمی از ارز اختصاص یافته به کالاها و لوازم لوکس، وظیفه خود را برای پایداری سرزمین مقدسمان ایران به انجام رساند.

مرجع / سازه نیوز
:
:
:
آخرین اخبار